به دخت

 




ملاک‌های انتخاب همسر-همتایی در دانش

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در بهتر شدن زندگی مشترک مؤثر است، همتایی در دانش می‌باشد؛ به این معنی که در انتخاب همسر آینده، میزان دانش و علم او را نیز در نظر داشته باشیم.

قرآن کریم نیز با استنااد به این که خود مردم نیز بین عالم و جاهل فرق می‌گذارند، می‌فرمایند: «آیا آن‌هایی که می‌دانند با آن‌هایی که نمی‌دانند یکسانند؟ تنها خردمندان متذکر می‌شوند.»

پرواضح است که فردی از سطح علم و دانش بیشتری برخوردار است، توانایی مدیریت مسائل زندگی را بهتر خواهد داشت و با مشکلات بهتر برخورد خواهد کرد. علاوه بر آن از آنجا که یکی از اهداف ازدواج، تداوم نسل می‌باشد و از طرفی خوبی و بدی نسل آینده به طور مستقیم به خوبی و بدی نسل حاضر ارتباط دارد، اگر نسل حاضر با بینش و توان علمی مناسب فرزندان خود را تربیت کند، فرزندانی با تربیت اسلامی و با فرهنگی غنی تحویل جامعه خواهد داد. بنابراین سواد و دانش همسر آینده- زن یا مرد- در پرورش فرزندان، تأثیر مثبت دارد، به همین جهت بهتر است که در انتخاب همسر، میزان علم و دانش او را نیز به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم در نظر داشته باشیم.

اگر هدف، زندگی خوب همراه با آسایش و تفاهم باشد، باید همسر باسواد و با معلومات را انتخاب کرد، زیرا کسب دانش وظیفه هر مسلمان اعم از زن و مرد است. البته باید گفت تنها سواد و تحصیلات کلاسیک در این همتایی موردنظر نیست، بلکه ممکن است فردی تحصیلات کلاسیک چندانی نداشته باشد، اما در مسیر علم‌آموزی و دانش باشد و اندوخته‌ی خوبی از اطلاعات و معلومات موردنیاز فراهم کرده باشد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :