به دخت

 




چگونگی یک گفت‌وگوی سالم در دوران عقد

برای این که گفت‌وگوی سالم و مؤثری با یکدیگر داشته باشید باید نکاتی را مدنظر قرار دهید:

- در سخن گفتن باید علایق همسر خود را در نظر بگیرید نه این که حرف‌هایی بزنید که تنها خودتان به آن علاقه دارید.

- حتماً سخن خود را با پیامی مثبت آغاز کنید. از کلمات زیبا و مناسب استفاده کنید.

- شاد و بانشاط سخن بگویید؛ این خود هنری است که باید فرا گرفت.

- ملایمت در کلام بسیار دل‌انگیز است. حتماً با همسرتان با نرمی، ملایمت و گرم صحبت کنید.

- نه آن قدر در پرده و مبهم صحبت کنید که همسرتان حرفتان را نفهمد و نه طوری حرف بزنید که از آن تندی و رک‌گویی آزاردهنده استنباط شود.

- گفتن حرف‌های امیدوارکننده (البته نه دروغ) می‌تواند چشم‌انداز آینده‌ای روشن را در برابر همسرتان جلوه‌گر سازد.

- گفت‌وگوی سالم باید طرفینی باشد. یعنی نباید همواره یک نفر صحبت کند و دیگری گوش دهد. مجال صحبت کردن را به همسرتان نیز بدهید.

- در موقع گفت‌وگو با همسرتان خوش‌خلق و مهربان بوده و تبسم بر لب داشته باشید. ترش‌رویی مانع ادامه گفت‌وگوها است.

- هنگام صحبت کردن روبه‌روی یکدیگر بنشینید تا به راحتی رفتارهای غیرکلامی یکدیگر را ببینید. مثلاً وقتی به همسرتان می‌گویید «دوستت دارم»، حالت چهره‌ی شما نیز باید این را نشان دهد. در گفت‌وگوی رودررو به ویژه در دوران عقد که هنوز آشنایی کامل نسبت به یکدیگر ندارید بهتر می‌توانید به حرف‌های مورد علاقه‌ی همسرتان پی ببرید. زیرا با نگاه کردن به چهره‌ی او به هنگام صحبت کردن متوجه عکس‌العمل مثبت یا منفی او نسبت به حرف‌های خود می‌شوید.

- از اهمیت و ارزش نگاه‌های چشم در چشم بدون کلام هرگز غافل نشوید.

- در حین گفت‌وگو با یکدیگر از عصبانی شدن بپرهیزید. داشتن صبر و حوصله فراوان لازمه‌ی یک گفتگوی خوب و سالم است.

- از همین دوران آغازین زندگی مشترک یاد بگیرید که آنچه در دل دارید به زبان آورید و نگذارید نکات کوچکی که موجب ناراحتی شما شده است مسکوت بماند. زیرا با انباشته شدن حرف‌های کوچک، کوهی از مشکلات ساخته می‌شود.

- سعی کنید شنونده‌ی خوبی برای حرف‌های همسرتان باشید. با دقت و توجه کامل به سخنان او گوش دهید و در مواقع لازم با او هم‌دردی و هم‌دلی نمایید. بدین ترتیب همسر شما احساس می‌کند که یار و یاور و مددکار خوبی را در کنار خود دارد.

- صداقت در گفتار عامل مهم دیگری است که به تداوم گفت‌وگو می‌انجامد و می‌تواند همسرتان را برای وارد شدن در زندگی با شما دلگرم سازد. دروغ‌گویی ناشی از عدم توانایی، ترس و نگرانی و ساده انگاشتن همسر است. برای جلب اعتماد بیشتر و استحکام روابط زناشویی از دروغ‌گویی اجتناب کنید.

- لازم نیست همه‌ی اسرار زندگی خود یا خانواده‌ی خود را با همسرتان در میان بگذارید، اسراری را که به زندگی زناشویی شما ارتباط چندانی ندارد و آشکار شدن آن به روابط شما با همسرتان لطمه وارد می‌سازد تا پایان عمر محفوظ داشته و برملا نسازید.

- از قهر کردن و ترک گفت‌وگو بپرهیزید، قهر کردن باعث آسیب‌های روانی می‌گردد. ضمن این که در دوران عقد، ممکن است موجب تردید در ادامه‌ی زندگی مشترک شود.

- در گفت‌وگو با همسرتان هرگز از خواستگاران و خاطرخواهان قبلی خود یاد نکنید، زیرا باعث دل‌سردی میان شما و همسرتان می‌شود.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :