به دخت

 




نکاتی بسیار مهم در مورد اولین جلسه خواستگاری

طبق سخنان پیامبر (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) بهترین روز جهت خواستگاری روز جمعه و در ساعات بعدازظهر می‌باشد و بهتر است در زمانی که قمر در عقرب است برگزار نشود.

- برای به دست آوردن آرامش قبل از خواستگاری دو رکعت نماز طلب خیر بخوانید و دعا کنید که آنچه خیر و صلاحتان است برای شما پیش آید.

- از آنجایی که اوّلین دیدارها همیشه در اذهان می‌ماند، رعایت پاکیزگی و مرتب و منظم بودن بسیار مهم است.

- جلسه‌ی اوّل خواستگاری را در خانه‌ی عروس برگزار کنید؛ نه جای دیگر مانند خانه‌ی اقوام و محیط‌هایی مثل پارک؛ زیرا محیط خانه آرامش بیشتر و شناخت کامل‌تری را به دنبال دارد.

- برای جلسات اوّل بهتر است کسی غیر از خانواده نباشد و اقوام خبردار نشوند و در زمانی باشد که خانه خیلی شلوغ نیست تا تمرکز بیشتری به وجود آید، همچنین طبق روایات خواستگاری باید پنهان بماند.

- به فکر اجاره کردن خانه‌ی بهتر یا استفاده از خانه‌ی اقوام برای جلسه‌ی خواستگاری باشید؛ زیرا  بعداً شما را در خانه‌ی خود خواهند دید.

- همراهی والدین و یا شخصی امین و باتجربه که حضور او کمک زیادی به امر خواستگاری می‌کند، لازم است.

- برایتان مهم نباشد که چند نوع میوه خریداری شود، بلکه سعی کنید با زیبا چیدن آنها و پاکیزگی و زیبا آراستن سالن پذیرایی، محیطی دلپذیر ایجاد کنید.

- از پوشیدن لباس‌های تنگ به خاطر راحت نبودن و لباس‌های پرزرق و برق به خاطر این که جلب توجه می‌کند و تمرکز را به هم می‌زند، اجتناب کنید.

- پوشاندن عیوب صورت با آرایش کار عاقلانه‌ای نیست؛ عبور از مرحله‌ی اول را سریع ولی موانع بعدی را بیشتر و سخت‌تر می‌کند.

- برای دستیابی به شناخت بیشتر از خانواده‌ی پسر و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و موقعیت اقتصادی آنها، جلسه یا جلساتی از گفتگوها را در منزل پسر برگزار کنید.

- پسندیدن یک فرد با یک نگاه اشتباه است، بلکه دیدن حالات و حرکات و نحوه‌ی برخوردها و گفتگوهای او حتماً لازم است.

- اگر در نگاه اول از قیافه‌اش خوشتان نیامد، ولی متنفر هم نبودید، با او به گفتگو بپردازید شاید نظرتان عوض شود.

- اگر نمی‌دانید که در گفتگوهایتان چه موضوعاتی را و چگونه مطرح کنید، یک شخص باتجربه و امین از دوستان یا اقوام یا یک مشاور خوب می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

- آنچه که واقعاً هستید را بیان کنید؛ نه آنچه در آرزوهای خود می‌اندیشید؛ مگر آن که تأکید کنید این‌ها آن چیزی است که دوست دارم باشم ولی الان نیستم و وعده‌های دروغ به طرف مقابلتان ندهید.

- خواستگاری زمان ابراز احساسات و محبت به یکدیگر نیست؛ زیرا هنوز تصمیمی گرفته نشده و به هم محرم نشده‌‌اید و معلوم نیست که شما شریک زندگی هم بشوید.

- جذب قیافه‌ی آراسته و کلام زیبای او نشو و شتاب‌زده تصمیم نگیر.

- به جای آن که خود را این قدر برای بهتر نشان دادن وسایل و ظواهر مکان خواستگاری به زحمت بیندازیم، سعی کنیم بیشتر از آن برای گفتگوها و شناخت دقیق از هم آماده شویم.

- چنانچه در خلال جلسات احساس کردید او اصلاً به شما نمی‌خورد، نباید جلسات را ادامه دهید؛ چرا که از طرفی ممکن است باعث دلبستگی شود و از طرف دیگر «نه» گفتن را سخت و باعث ضربه به طرف مقابل می‌شود.

- در صورتی که طرف مقابلتان را نپسندیدید، بهتر است شما و خانواده‌تان به خوبی و با احترام جلسه را به پایان برسانید.

- رابطه فامیلی و صمیمیت بین خانواده‌ها یا آشنایی‌های محیط کار و تحصیل شما را از گفتگوی مستقیم و تحقیق دقیق بی‌نیاز نمی‌کند و برای یک تصمیم درست کافی نیست.

- اگر فکر می‌کنید هنوز وقت لازم ندارید که او را بشناسید جلسات را ادامه دهید. همچنین می‌توانید با اطلاع و نظارت خانواده ادامه مباحث را تلفنی یا اینترنتی یا حتی خارج از منزل داشته باشید.

- در مواردی که خانواده‌ها در شهر یا کشورهای متفاوت زندگی می‌کنند و امکان رفت و آمد آنها به خانه همدیگر کم است، برای ادامه گفتگوها می‌توانند از تلفن یا نامه استفاده کنند.

- نتیجه حضور خانواده‌ها در جلسه خواستگاری احساس ارزشمندی و اطمینان خاطر بیشتر و قوت قلب دختر و پسر است.

- جلسه اول گفتگو مقدمه آشنایی است و زمینه آشنایی دو طرف را فراهم می‌کند. برای شناخت کامل و انتخاب صحیح گفتگوهای بیشتر و جلسات متعدد لازم است.

- جلسه‌ی گفتگو فرصتی برای شناخت یکدیگر است و ورود احساسات، جلسه را از شناخت عاقلانه دور می‌کند. حتی اگر این احساسات معنوی باشد؛ مثلاً بخواهید با هم بحث عرفانی بکنید.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :