به دخت

 




اهمیت ازدواج در قرآن

نیاز به همسر امری است فطری که معمولا همه ی افراد پس از رسیدن به سن بلوغ در وجود خود احساس می کنند وازدواج بهترین پاسخ به این نیاز می باشد.

قرآن کریم در موارد متعددی به امرازدواج اشاره نموده واهداف وثمرات آن را گوش زد کرده است. این  ا ندیشه ي افراطی که ازدواج مانع ترقی وتکامل معنوی واخلاقی انسان است ،از نظر قرآن ،مردود ومغیر با روش معمول انبیاء الهی دانسته شده است.

وَلَقَد اَرسَلنا رُسُلاً مِن قَبلِکَ وَجَعَلنا لَهُم اَزواجاٌ و ذریةٌ . (سوره ي رعد آیه30 )

در جایی دیگر در قرآن آمده است: از آیات ما این است که از خودتان برایتان زوجی آفریدیم ،که باعث آرامش شماست وبین شما مودت ورحمت قرار دادیم.(سوره ي روم آیه21)

-         پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند: هیچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خدا محبوب تر وعزیزتر ازکانون  ازدواج باشد . 

-         ازدواج اولین پله ی رسیدن به کمال است. پس پله های خوشبختی وسعادت او رسیدن به غایت "لتسکنو الیها" را با ازدواج آغاز ود رسایه ی آن دنبال کنید .

-         در خانواده ای که بر اساس معیارهای اسلامی تشکیل شده باشد ، آرامش ،آسایش ، صفا ، صمیمیت ، همفکری، همدردی وهماهنگی وجود دارد.

-         با ازدواج انسان ا زآلودگی ها دو رمی ماند .

-         دختران وپسران جوانی که می خواهند پاک بمانند باید با گریز از بهانه های پوچ ،وبر اساس معیارهای اسلامی ،بنیان خانواده را بنا کنند .

-         تنها مانع بزرگ ازدواج ، نداشتن پول ودرآمد است که اگر ا زتشریفات وتوقعات غیر لازم چشم پوشی کنیم هیچ مانعی وجود نخواهد داشت .

-         اما آنجا که واقعا مانع وجود داشت ،جوان باید پاکدامنی خود راحفظ کند .       "ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم اله من فضله "                       آنان که قادر به ازدواج نیستند، باید عفاف وپاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنها را بی نیاز کند. (سوره نورآیه 33 )

-         اگر زنان از جلوه گری بپرهیزند ،وبه عفاف وپوشش بیشتراهمیت دهند به جوانانی که ازدواجشان به تأخیر می افتد کمک کرده اند.

-         مردان هم باید ازنگاه مکرر به جنس مخالف بپرهیزند.

-         ازدواج راه حل سردردهای عصبی، خجالت ها وعشق های کاذب است.

-         آرامشی که درازدواج پیش می آید زمینه ساز پیشرفت است.  

-         از برکات ازدواج سالم سکونت و وقار است .

-   خلاهای عاطفی افراد تنها با وجود همسرپر میشود .

-   آرامش ازدواج به دلیل رشد عواطف و احساسات و خارج شدن روح از هیجانات             و سختی های ناشی از دوران تجرد است .

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله می فرمایند : هر که دوست دارد از سنت من پیروی کند ازدواج کند زیرا ازدواج سنت من است.

امام صادق علیه السلام میفرمایند : کسی که برای خانواده اش تلاش کند همانند مجاهد فی سبیل الله است.

-         رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله می فرمایند:مردان مجرد را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیک ، رزقشان را وسیع ، و جوانمردیشان را زیاد کند.  

ازدواج از نظر قرآن از چنان ضرورت واهمیتی برخوردار است که هیچ چیز حتی تهی دستی نمی تواند مانع انجام آن شود .(سوره نورآیه 32 ) در این سوره وظیفه فراهم کردن ازدواج به عهده ی بزرگان گذاشته شده .

از آنجا که یک عذر تقریبا عمومی وبهانه همگانی برا ی فراراز زیر بار ازدواج وتشکیل خانواده ،مسأله فقر ونداشتن امکانات مالی است . قرآن به پاسخ آن پرداخته می فرماید :از فقر وتنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید ،چراکه اگر (فقیر وتنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد .)

وخداوند قادر به چنین کاری هست ،چراکه خداوند واسع وعلیم است . قدرتش آنچنان وسیع است که پهنه ی عالم هستی را فرامی گیرد ،علم او چنان گسترده است که از نیات همه کس مخصوصا آنها که به نیت حفظ عفت وپاکدامنی اقدام به ازدواج می کنند آگاه است وهمه را مشمول فضل وکرم خود قرار خواهد داد.

اگر انسان دارای طرز تفکر توحیدی باشد به توصیه های قرآن اهمیت می د




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :