به دخت

 




اول شکستن کمر مشکلات اقتصادی و سپس ازدواج

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، در ایام نه چندان دور زمانی که پشت لب پسر یک خانواده سبز می‌شد مادر و پدرش آستین‌ها را بالا زده و پس از پرس و جو از اقوام و دوستان دختری نجیب برای پسرشان انتخاب می‌کردند و پس از آن، دو جوان همدیگر را دیده و بساط ازدواج در کنار صداقت و سادگی برپا می‌شد.



تهیه لباس عروس میلیونی یا آخرین مدل ماشین جزء افتخارات داماد محسوب نمی‌شد و برای دخترخانم‌ها نیز وضع مالی مناسب همسر و برگزاری مراسم ازدواج چند میلیونی جزء افتخارات محسوب نمی‌شد بلکه تعهد مرد و وفاداری او در زندگی مشترک مهم‌ترین خواسته یک دختر برای آغاز زندگی مشترک بود.

اما این روزها در جامعه پرهیاهوی کنونی دیگر سادگی در ازدواج‌ها رنگ باخته است و برپایی مراسم عروسی آنچنانی برای چشم‌ و هم چشمی با دختر خاله و دختر عمو و عقب نماندن از آنها دغدغه ذهنی جوانان ما محسوب می‌شود، به همین دلیل بسیاری از پسران تا زمانی که به قول خودشان در میدان مبارزه با مشکلات اقتصادی حریف خود را ضربه فنی نکنند، زیر بار ازدواج نمی‌روند و این‌گونه است که هم‌اکنون شاهد هستیم که سن ازدواج پسران به بالای 30 سال و دختران به مرز 30 سال رسیده است.

حجت عرفانیان‌پور، آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص رنگ باختن ازدواج‌های آسان در جامعه کنونی اظهار داشت: در گذشته ازدواج‌ها به این صورت بود که زن و مرد به لحاظ عاطفی، روحی و روانی یکدیگر را تأمین کنند و به نوعی مکمل هم باشند و در کنار آن با زاد و ولد موجب بقای نسل شوند.

وی افزود: با گذر زمان و تغییرات اجتماعی و تحولات فرهنگی شیوه برپایی مراسم ازدواج نیز تغییر کرده است و دیگر اثری از ازدواج‌های ساده و آسان نمی‌بینیم.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه در گذشته زمانی که یک دختر و پسر ازدواج می‌کردند، با دادن یک شام ساده دیگران را در مراسم شادمانی خود شریک می‌کردند، گفت: اقوام و آشنایان نیز در حد بضاعت خود با این دو جوان همدلی کرده و کمکی را به منظور آغاز زندگی به آنها می‌کردند اما امروزه آنچه که در آغاز بسیاری از زندگی‌ها شاهد هستیم، برپایی مراسم عروسی و تبدیل این جشن به یک باشگاه خودنمایشی هستیم.

عرفانیان‌پور ادامه داد: دختر و پسر جوان امروزی برای آغاز زندگی، تمام انرژی و وقت خود را صرف کرایه بهترین تالار و ماشین و تهیه منوی غذای آنچنانی می‌کنند به گونه‌ای که حواشی، پررنگ‌تر از متن می‌شود و اینجاست که این دو جوان تمرکز خود را از روی وظایف اصلی‌شان دور کرده و اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنند که یک دختر یا پسر به عنوان همسر چه وظایفی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه دو جوانی که بدون آشنایی با وظایف خود وارد زندگی مشترک می‌شوند با کوچک‌ترین مشکلات با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند، عنوان کرد: در چنین مواقعی است که مرد به زن می‌‌گوید من بهترین عروسی را برای تو گرفتم و ماه‌عسل تو را به یک کشور خارجی بردم، دیگر چه می‌خواهی اما او فراموش کرده است که به عنوان یک مرد وظایفی همچون تعهد و وفاداری را در قبال همسرش بر عهده دارد.

این آسیب‌شناس ادامه داد: هم‌اکنون جوانان تا زمانی که به لحاظ اقتصادی و درآمدی به سطح بالایی نرسند، تن به ازدواج نمی‌دهند و این تفکر غلط مانع از تشکیل زندگی در سن مناسب می‌شود همچنین بالا رفتن سن ازدواج صبر و حوصله و توقعات افراد را تغییر می‌دهد.

عرفانیان‌پور با بیان اینکه جوان امروزی تا زمانی که در میدان مبارزه با مشکلات، کمر مسائل اقتصادی را نشکند، وارد زندگی نمی‌شود، افزود: جوانان باید توجه داشته باشند که هر وظیفه‌ای در زندگی یک زمان طلایی دارد و اگر زمان طلایی ازدواج را از دست بدهند، دچار مشکلات متعددی می‌شوند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :