به دخت

 




تقدم ارزش های معنوی بر منافع مادی

اصل زندگی انسان توجه به خدا و رعایت معنویات است؛ زیرا آدمی در سایه معنویات به کمال حقیقی خویش می رسد و به هدف آفرینش نزدیک می شود. زندگی مادی وسیله ای برای رسیدن  انسان به این هدف است. براین اساس اگر به دست آوردن مادیات مانع برای رسیدن به معنویات باشد و انسان مجبور باشد حتما یکی را به دست بیاورد باید معنویات را انتخاب کند. یعنی مادیات باید وسیله ای باشد که مارا به معنویات که هدف است برساند در نتیجه انسان باید وسیله را فدای هدف کند و از مادیات بگذرد.

اعتقاد به این اصل در چگونگی حضور زن در اجتماع و اشتغال آنان به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و انتخاب شغل و گزینشگری آنان در موارد تزاحم مسائل مادی و معنوی مؤثر است. برای نمونه براساس این اصل اگر استخدام فرد در اداره یا محل کار یا ارتقای او به پایه بالاتر به سوء استفاده از وی منجر شود از آنجا که تقدم با مصالح معنوی است باید استخدام و مزایای آن را کنار نهد و در این خصوص تفاوتی بین زن و مرد ( در اولویت داشتن ارزش ها بر مسائل مادی ) وجود ندارد.

منبع:

حضور زن در عرصه های اجتماعی – اقتصادی از نگاه آیات و روایات، احمد طاهری نیا، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره)




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :