به دخت

 




معنای استقلال اقتصادی

استقلال اقتصادی که ترکیبی از دو واژه استقلال و اقتصاد است دو کاربرد دارد

 در خصوص دولت ها و کشورها ودر خصوص اشخاص و افراد

 این اصطلاح در کاربرد نخست به معنای خود اتکایی دولت یا ملت به منابع مالی خود و تولیدات داخلی و وابستگی نداشتن به دولت های بیگانه است اما استقلال اقتصادی در کاربرد دوم به سه معنای زیر به کار می رود:

 

 تصرف در اموال خود

کسی که شرعاً و قانوناً بتواند در دارایی های خود تصرف کند واداره اموالش به دست خودش باشد بنا براین افراد نابالغ، غیر عاقل و غیر رشید مثل کودک، سفیه و مجنون که اهلیت تصرف در اموال خود را ندارند و اداره اموالشان به دست نماینده قانونی آنهاست به این معنا استقلال اقتصادی ندارند.

 اتکا به خود در تامین هزینه های فردی و عدم وابستگی مالی به غیر

یعنی کسی که در آمدی دارد و زندگی را از راه کسب و کار خود اداره می کند و در هزینه های جاری به کسی وابسته نیست. بنابراین بر طبق این معنی کسانی که در آمد مالی ندارند و نمی توانند خود را اداره کنند استقلال اقتصادی ندارند. برای مثال فرزندی که در هزینه زندگی به پدر وابسته است استقلال اقتصادی ندارد .

 اهلیت مالکیت و صلاحیت بهره مندی از اموال و دارایی

استقلال اقتصادی در معنای سوم اهلیت و صلاحیت بهره مندی از اموال و دارایی است. یعنی همه افراد می توانند اموال و دارایی داشته باشند. استقلال اقتصادی به این معنا برای همه انسان ها حتی کودک و دیوانه وجود دارد. در قانون مدنی ماده 956 آمده است: اهلیت برای دارا بودن حقوق با متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می شود. نقطه مقابل این معنا اهلیت نداشتن برای مالکیت است که مصداق آن در گذشته بردگان بودند و اکنون برای آن مصداق عینی یافت نمی شود.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :