به دخت

 




استقلال اقتصادی زن در روایات

زراره می گوید : امام باقرعلیه السلام فرمود ند « زنی که بالغ و رشید است ، می تواند خرید و فروش کند، برده آزاد نماید و شهادتش قبول و برای هر گونه تصرفی در اموالش مجاز است

ابن ابی حمزه از امام صادق(ع) پرسید: زنی حج واجب انجام نداده و همسرش به او اجازه رفتن برای مراسم حج نمی دهد.

 

این شخص به مسافرت رفته و همسرش را از حج نهی کرده است . امام در پاسخ فرمود: « شوهر در حج واجب بر زن خود حق اطاعت ندارد اگر خواست می تواند برود» در روایت دیگری که زراره از امام باقر علیه السلام نظیر این مساله پرسید و گفت شوهر به او اجازه نمی دهد حضرت پاسخ داد « باید برود؛ حتی اگر شوهر اجازه ندهد» از این روایت به دست می آید که این زن مستطیع بوده است و حج واجب مشروط به استطاعت است و لازمه استطاعت مالکیت اقتصادی است علاوه بر این اجازه امام به این زن برای انجام فریضه حج به این معنی است که می تواند در اموالش تصرف کند.

روایت دیگری را عمر و بن حریث نقل کرده زینب همسر عبدالله باخبر شد که رسول الله به زنان فرموده است « صدقه بدهید هر چند از زیورآلات باشد.» وی که به سبب اشتغال به صنعت دستی در آمدی داشت و همسرش بی بضاعت بود همراه با زن دیگری از انصار خدمت حضرت شرفیاب شد پرسید آیا می توانم از اموالم به همسرم تصدق کنم؟ ایشان ضمن پاسخ مثبت به آنان فرمود: برای این عمل دو پاداش است یکی رسیدگی به خویشان و دیگری صدقه،  امر رسول خدا به زنان برای صدقه دادن زمانی است که زنان استقلال اقتصادی دارند؛ زیرا لازمه صدقه دادن مالکیت تسلط بر اموال است

همچنین اشتراک زن و مرد در تکالیف دینی دلیل دیگری بر استقلال اقتصادی زن از دیگاه اسلام است، زیرا برخی از فروع دین مثل خمس و زکات در ارتباط مستقیم با اموال است و حج نیز گرچه عبادت است مشروط به استطاعت مالی است بنابر این، آیات و روایاتی که این گونه تکالیف را برای زنان ثابت میکند خود دلیل بر این است که اسلام استقلال اقتصادی زن را پذیرفته است اگر جنس زن مالک نبود یا حق تصرف دراموال خود را نداشت اشتراک در این تکالیف بی معنا بود.از مجموع مطالب یاد شده به دست آمد که زن نیز مانند مرد شایستگی مالکیت و اداره اموال خود را دارد و می تواند در مورد اموال و املاکی که از راه کار و تلاش اقتصادی، ارث، مهر یا نفقه مالک شده هر گونه تصرفی از قبیل خرید و فروش، اجاره، رهن، مزارعه، مساقات، هبه، صلح، مضاربه، و قرض انجام دهد و به اجازه گرفتن از کسی حتی شوهر نیاز ندارد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :