به دخت

 




احتلام روزه‌دار

جوانی که عادتش این است که اگر در روز بخوابد، محتلم می‌شود؛ آیا در ماه  رمضان می‌تواند در روز بخوابد؟

همه مراجع: آری، می‌تواند در روز بخوابد؛ هرچند بداند در خواب محتلم می‌شود و روزۀ او صحیح است.

 اگر کسی در شب ماه رمضان، جُنُب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر   اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟

همه مراجع (به جز آیات عظام صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی): در این فرض (هرچند تأخیر غسل، گناه است)؛ ولی چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزۀ او صحیح است.

آیات عظام صافی و وحیدخراسانی: در این فرض (هرچند تأخیر غسل، گناه است)؛ بنابر احتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضای آن را نیز به جا آورد.


   شخص جنب که در ماه رمضان قبل از اذان صبح، به آب دسترسی ندارد، وظیفه‌اش چیست؟ 

همه مراجع: اگر تا پیش از اذان صبح به آب دسترسی ندارد، تیمّم بدل از غسل کند و روزۀ او صحیح است. بعد از اذان در صورت دسترسی به آب، برای نماز صبح غسل کند و در غیر این صورت، با همان تیمم نماز صبح خود را بخواند.


در ماه رمضان بعد از اذان صبح، با حالت احتلام بیدار شدم؛ ولی می‌دانم پیش از اذان محتلم شده‌ام، تکلیفم چیست؟

همه مراجع: روزه صحیح است.


   شخصی می‌خواهد روزۀ قضای ماه رمضان را بگیرد، بعد از اذان صبح بیدار می‌شود و خود را محتلم می‌یابد؛ آیا می‌تواند آن روز را روزه بگیرد؟

آیات عظام امام(ره)، خامنه‌ای و نوری همدانی: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، می‌تواند روزه بگیرد؛ ولی اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد.

آیت‌الله بهجت: روزه آن روز باطل می‌شود.

آیات عظام تبریزی، سیستانی و وحیدخراسانی: می‌تواند آن روز را روزه بگیرد.

آیات عظام صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی: اگر وقت قضای روزه تنگ نیست، باید روز دیگری را روزه بگیرد؛ ولی اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده است- بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزه‌اش باطل است و باید روز دیگری را روزه بگیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر وقت قضای روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگری را روزه بگیرد؛ ولی اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده- همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است. 

 

   دختر و پسری که تازه عروسی کرده و در ماه رمضان برای ماه عسل مسافرت می‌کنند؛ آیا نزدیکی آنان در روز حرام است؟

همه مراجع: اگر قصد ماندن ده روز نکنند، آمیزش در ماه رمضان حرام نیست؛ ولی کراهت دارد.


   ترشّحات معمولی که از بانوان روزه‌دار، هنگام ملاعبه با همسرشان خارج می‌شود، چه حکمی دارد؟ آیا روزه‌شان باطل می‌شود؟

همه مراجع: ترشّحات مزبور پاک است و روزه را باطل نمی‌کند.


  آیا ملاعبه با همسر در ماه رمضان جایز است؟ 

همه مراجع: اگر بدون قصد بیرون آمدن منی، با همسر خود ملاعبه کند- چنانچه اطمینان دارد منی از او خارج نمی‌شود- اشکال ندارد و روزۀ هر دو صحیح است؛ هرچند اتفاقاً از او منی بیرون آید.

مردی که نمی‌تواند روزه بگیرد، آیا می‌تواند با همسر روزه‌دار خود نزدیکی کند؟

همه مراجع: خیر، جایز نیست.


    آیا در حال روزه نزدیکی از پشت با همسر، روزه را باطل می‌کند؟

همه مراجع (به جز آیت‌الله مکارم شیرازی): آری، روزه را باطل می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند.


اگر زن و شوهر در حال روزه نزدیکی کنند- در حالی که نمی‌دانند این کار روزه را باطل می‌کند- تکلیف چیست؟ 

آیات عظام امام(ره)، صافی گلپایگانی و نوری همدانی: اگر جهل به حدی باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی‌دادند، کفّاره واجب نیست؛ ولی بنابر احتیاط واجب، باید روزه‌ها را قضا کنند.

آیات عظام بهجت، خامنه‌ای و فاضل لنکرانی: اگر جهل به حدی باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی‌دادند، کفّاره واجب نیست؛ ولی باید روزه‌ها را قضا کنند.

آیات عظام تبریزی، سیستانی و وحیدخراسانی: باید روزه‌ها را قضا کنند؛ ولی کفّاره واجب نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب، باید روزه‌ها را قضا کنند؛ ولی کفّاره واجب نیست.

 

 آیا معاینه زن حامله در حال روزه، توسط پزشک زنان- که ناچار باید دست را داخل رحم کند- روزه را باطل می‌کند؟

همه مراجع: خیر، روزه را باطل نمی‌کند.


شخصی می‌خواهد روزۀ قضای ماه رمضان را بگیرد، بعد از اذان صبح بیدار می‌شود و خود را محتلم می‌یابد؛ آیا می‌تواند آن روز را روزه بگیرد؟

آیات عظام امام(ره)، خامنه‌ای و نوری همدانی: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، می‌تواند روزه بگیرد؛ ولی اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد.

آیت‌الله بهجت: روزه آن روز باطل می‌شود.

آیات عظام تبریزی، سیستانی و وحیدخراسانی: می‌تواند آن روز را روزه بگیرد.

آیات عظام صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی: اگر وقت قضای روزه تنگ نیست، باید روز دیگری را روزه بگیرد؛ ولی اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده است- بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزه‌اش باطل است و باید روز دیگری را روزه بگیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر وقت قضای روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگری را روزه بگیرد؛ ولی اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده- همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :