به دخت

 




سحری و افطار

وقت افطار کردن روزه چه زمانی است؟

آیات عظام امام (ره)، خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی:وقت افطار روزه مغرب است. مغرب زمانی است که قرص خورشید در افق پنهان شود و بعد از مدتی سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد.

 

 

وقت افطار کردن روزه چه زمانی است؟

آیات عظام امام (ره)، خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی:وقت افطار روزه مغرب است. مغرب زمانی است که قرص خورشید در افق پنهان شود و بعد از مدتی سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد.

 

 

آیت‌الله بهجت:وقت افطار روزه مغرب است. مغرب زمانی است که قرص خورشید در افق پنهان شود؛ ولی احتیاط مستحب آن است که مدتی صبر کند تا سرخی طرف مشرق از بین برود.

آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم شیرازی و وحیدخراسانی:وقت افطار روزه مغرب است. مغرب زمانی است که قرص خورشید در افق پنهان شود و بنابر احتیاط واجب باید مدتی صبر کند تا سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد.

   تبصره. بر اساس دیدگاه مشهور فقیهان بین غروب و مغرب تفاوت است. غروب عبارت است از پنهان شدن قرص خورشید در افق. مغرب عبارت است از زمانی که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب خورشید پیدا می‌شود، از بین برود. فاصله زمانی بین غروب خورشید و مغرب به اختلاف فصل‌های سال تفاوت می‌کند؛ (تقریباً بین پانزده تا بیست دقیقه می‌باشد).

 هنگام اذان مغرب، افطار کردن بهتر است، یا خواندن نماز مغرب و عشا؟ 

همه مراجع:خواندن نماز مغرب و عشا بهتر است؛ ولی اگر کسی منتظر او است یا بسیار گرسنه است که نمی‌تواند نماز را با حضور قلب بخواند، افطار کردن بهتر است.

 

 اگر شخصی با اعتقاد به این که هنوز اذان صبح را نگفته‌اند، مشغول سحری شود، سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است؛ حکم روزه او چیست؟

همه مراجع (به جز آیت الله بهجت): اگر بدون بررسی و تحقیق در طلوع فجر، مشغول سحری شده، روزه‌اش باطل است و باید قضا کند.

آیت‌الله بهجت:اگر بدون بررسی و تحقیق در طلوع فجر، مشغول سحری شده، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید قضا کند.

  تبصره. فرد یاد شده با وجود این که روزه‌اش باطل شده، حق ندارد افطار کند؛ بلکه باید تا شب از مفطرات امساک نماید.

 

 آیا با شروع اذان مغرب رادیو و تلویزیون، افطار روزه جایز است؟

همه مراجع (به جز  آیت الله بهجت):اگر یقین دارید با اذان رادیو و تلویزیون، وقت داخل شده، اشکال ندارد.

آیت‌الله بهجت:به محض این که قرص خورشید در افق پنهان شود، افطار روزه جایز است؛ ولی احتیاط مستحب آن است که مدتی صبر کند تا سرخی طرف مشرق از بین برود.

  تبصره. طبق فتوای حضرت آیت‌الله بهجت افطار کردن روزه کمی پیش از اذان رادیو و تلویزیون نیز جایز است؛ زیرا اذان این رسانه مدتی (نزدیک بیست دقیقه) بعد از غروب خورشید است.

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 



نظرات ارسال شده
طراحی وب سایت
پنجشنبه 26 تیر 1393


فوق العاده بود ممنون


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :