به دخت

 




مقايسه نزولي

مقایسه نزولی یعنی نگاه کردن به زیردست و مقایسه زندگی خود با آنان. این مقایسه اگر در امور مادی باشد، تأثیرات بسیار خوبی بر زندگی افراد و بر روان آنان خواهد گذاشت.مقایسه نزولی یکی از عوامل شادکامی و رضامندی است؛به همین جهت، یکی از توصیه های دین به پیروان خود، استفاده از مقایسه نزولی است. پیامبر خدا(ص)وقتی می خواهد کسی همانند ابوذر را تربیت کند، به او توصیه می کند که از مقایسه صعودی پرهیز کرده، از مقایسه نزولی استفاده نماید. او خود در این باره می فرماید:«پیامبر خدا(صل الله علیه و آله) مرا به هفت چیز سفارش کرد:این که نگاه کنم به کسی که پایین تر از من است و ننگرم به کسی که بالاتر از من است... . »

 

پیامبر خدا(صل الله علیه و آله) می فرماید:«هرگاه یکی از شما به کسی نگاه کرد که در مال و جمال از او برتر است، به آنچه پایین تر از اوست نگاه کند

نکته جالبی که در این حدیث وجود دارد این است که همیشه مقایسه کردن در مال وثروت نیست؛گاهی ممکن است که انسان در جمال و زیبایی،دست به مقایسه بزند. این مسئله،در میان جوانان و بویژه در میان دختران، بیشتر مشاهده می شود. مقایسه کردن خود با کسانی که زیباترند، موجب غمگینی و رنجوری می شود. این نیز یک مقایسه صعودی است.در چنین مواردی با استفاده از مقایسه نزولی می توان این احساس ناخوشایند را از  خود دور ساخت.

گاهی انسان تصور می کند بد بودن وضع زندگی به خاطر پشت کردن خدا به انسان بوده، نشانه نگون بختی است. بررسی زندگی افرادی همچون پیامبر خدا(صل الله علیه و آله) و دیگر اولیای دین، این تصور باطل را می زداید؛ چون انسان می بیند کسانی هم که برترین انسان ها بوده اند، از زندگی های معمولی و بلکه سخت، برخوردار بوده اند و بدین سان،آرام می گیرد و از آن احساس ناخوشایند و آن تصور نادرست، دور می گردد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :