به دخت

 




نارضايتي مردم از قيمت، كيفيت و برندهاي نامعتبر نمايشگاه ضيافت

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، همه ساله وزارت بازرگاني با همكاري شوراي اصناف و مجامع توليدي و توزيعي در سطح كشور اقدام به برگزاري نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت كه در واقع فروشگاه‌هاي بزرگ عرضه محصولات غذايي و كالاهاي اساسي مردم است برگزار مي‌كند. امسال هم كما في‌السابق اين نمايشگاه‌ها در سطح تهران و ساير استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور با همكاري صنوف برگزار شده است.

بنابراين گزارش وعده مسئولان بر اين موضوع تأكيد داشته است كه كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه از كيفيت بالا و تخفيف 10 تا 25 درصدي قيمت نسبت به سطح شهر برخوردار خواهد بود.
خبرنگار فارس براي صحبت با مردم به نمايشگاه ضيافت در مصلي تهران رفته و با مردمي كه از اين نمايشگاه اقدام به خريد كرده‌اند درباره كيفيت، قيمت و نحوه عرضه كالاها گفت‌وگو كرده است.
در ابتداي ورود به نمايشگاه، از پيرزني كه در دست خود اقلامي از كالاهاي اساسي را خريد كرده بود، درباره كيفيت و قيمت كالاها پرس و جو كرديم، او گفت من از خيابان طالقاني به اينجا آمده‌ام و براي خريد گوشت، مرغ و اقلام پروتئيني به اين مكان مراجعه كردم اما متأسفانه گوشت و مرغ تازه در اين نمايشگاه عرضه نمي‌شود و هر چه عرضه مي‌شود مواد پروتئيني منجمد است.
او از قيمت‌ها و كيفيت كالاها ابراز نارضايتي مي‌كند و معتقد است كه كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه به لحاظ قيمتي تفاوت چنداني با واحدهاي خرده‌فروشي سطح شهر ندارند.
زوج ميانسالي كه از نمايشگاه خريد كرده و در حال خروج هستند نيز از عدم عرضه گوشت و مرغ تازه در اين نمايشگاه گله مي‌كنند و مي‌گويند گوشت و مرغ عرضه شده به صورت بسته‌بندي است در حالي كه ما معمولا خريدهايمان به صورت فله است. همسر اين زوج در اعتراض به قيمت خرما مي‌گويد خرماي عرضه شده در نمايشگاه تفاوت قيمت چنداني با واحدهاي سطح شهر ندارد. آنها كه از محله هتل المپيك به نمايشگاه ضيافت مصلي آمده‌اند مي‌گويند براي كسي كه از راه دور مي‌آيد اين نمايشگاه‌ها اصلا مقرون به صرفه نيست چرا كه قيمت‌ها تفاوت چنداني ندارد، گوشت و مرغ‌ها همه منجمد هستند و فقط برخي كالاها نظير رب ارزان‌تر از سطح شهر است.
خانم جواني را كه چند قلم حبوبات خريداري كرده در ميانه نمايشگاه ديده و با او سر صحبت را درباره كيفيت و قيمت كالاها باز مي‌كنيم. او از همان ابتدا به قيمت محصولات اعتراض مي‌كند و معتقد است قيمت‌ها تفاوت چنداني با بيرون ندارد و حتي در برخي اقلام نظير لوبيا چيتي و عدس قيمت‌ها از بيرون كمي گرانتر هم است اما به لحاظ اينكه حبوبات كيفيت مناسبي داشته است خريداري كرده است. او معتقد است تن ماهي و برخي اقلام لوازم بهداشتي ارزانتر از سطح شهر است، از كيفيت‌ها راضي است اما در پايان باز هم تأكيد مي‌كند كه قيمت‌ها تفاوت چنداني با واحدهاي سطح شهر ندارند.
خانم ديگري كه اقدام به خريد روغن زيتون كرده بود را در ميانه راه ديدم و از او درباره نمايشگاه ضيافت پرسيديم او گفت در برخي اقلام نظير روغن مايع، روغن زيتون و نبات بين 500 تا 1000 تومان قيمت‌ها ارزانتر از سطح شهر است اما گوشت، مرغ و برنج ايراني در نمايشگاه نبوده است لذا قسمت زيادي از خريدهاي خود را انجام نداده است.


در حين صحبت با اين خانم به گروه ديگري از بازديدكنندگان نمايشگاه برخورديم كه برنج ايراني خريده بودند از آنها درباره قيمت پرسيديم كه گفتند هر كيلوگرم برنج را 3850 تومان خريداري كرده‌اند و شنيده‌اند كه قيمت برنج طارم در سطح شهر بالاتر از 4 هزار تومان است. يكي از اين گروه نمايشگاه را به لحاظ اينكه بدون واسطه برگزار مي‌شود مؤثر مي‌داند و معتقد است كه قيمت عمده‌فروشي كه تبليغات مي‌شده در اين نمايشگاه عينيت نداشته است و فرد ديگري مي‌گويد ارزش ندارد به خاطر 50 تومان ارزانتر از محله‌هاي دورتر براي خريد به نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت بياييم.
آنها پيشنهاد مي‌دهند كه بهتر است اين بازارچه‌ها به صورت محلي و دائمي وجود داشته باشد تا در تمام فصول سال نه فقط در مناسبت‌هاي ويژه مردم اقدام به خريدي با كيفيت و قيمت مناسب بكنند.


زوج پيري را كه اقدام به خريد فراواني كرده بودند در انتهاي يكي از سالن هاي نمايشگاه ديديم و با آنها سر صحبت را باز كرديم آنها معتقد بودند كه زمان برگزاري نمايشگاه نامناسب است و گرماي شديد اين روزها در عين اينكه سيستم تهويه مناسبي هم وجود ندارد نمي‌تواند مناسب باشد به طوري كه حتي فروشنده‌ها هم در اين خصوص مشكل دارند.
دو مرد ميانسالي كه با هم در حال گپ زدن درباره كيفيت و قيمت كالاها هستند نظرمان را جلب مي‌كنند و به سمت آنها مي‌رويم. يكي از آنها مي‌گويد امسال شوراي اصناف و وزارت بازرگاني از توليد‌كنندگان ناشناس و برندهاي ناشناخته و نامعتبر در نمايشگاه ضيافت استفاده كرده‌اند و اين به معناي آن نيست كه اگر برندي معتبر باشد كالاهاي مناسبي عرضه كند اما عدم شناخته شدن برندها باعث مي‌شود تا مردم اعتماد چنداني به كالاهاي عرضه شده با برندهاي متفاوت نكنند.
مردي كه در كنار او ايستاده مي‌گويد ما براي خريد گوشت و مرغ به نمايشگاه آمديم اما گوشت و مرغ عرضه شده منجمد و وارداتي است و معلوم نيست كه چند سال اين گوشت‌ها در انبارها و سردخانه‌ها مانده است.


او از كيفيت و قيمت‌ها اعتراض مي‌كند و مي‌گويد قيمت تفاوت چنداني با سطح شهر ندارد اما كيفيت‌ها به لحاظ اينكه از برندهاي متفرقه استفاده شده مناسب نيست در اين ميان خانمي وارد بحث ما مي‌شود و مي‌گويد در برخي كالاها همه برندهاي معتبر حضور ندارند اما در برخي ديگر شما ملاحظه مي‌كنيد كه 15 غرفه اقدام به عرضه خرما مي‌كنند يا 10 غرفه فقط روغن زيتون مي‌فروشند در حالي كه همه نياز مردم خرما و زيتون نيست نيازمندي‌هاي مردم مربوط به كالاهاي اساسي و مواد غذايي است كه در نمايشگاه‌هاي ضيافت تمام نيازمندي‌هاي مردم عرضه نمي‌شود.


مرد ديگري كه از آنجا عبور مي‌كند مي‌گويد همين چند روز پيش من از نمايشگاه مصلي به اصرار فروشنده يك كيلوگرم خرما خريدم اما چون خرما در گرما مانده و ترشيده بود آن را دور ريختم. او همچنين مي‌گويد برخي اقلام نظير صابون، در اين نمايشگاه‌ها پيدا نمي‌شود. او علت برخي افزايش قيمت‌ها و عدم اختلاف قيمت با سطح شهر را اجاره بالاي غرفه‌ها اعلام مي‌كند و مي‌گويد حتي براي اجاره دادن اين غرفه‌ها هم از چند ماه مانده به شروع نمايشگاه رقابت سختي وجود دارد و تنها چيزي كه فراموش مي‌شود كيفيت و قيمت مناسب كالاها است به طوري كه بعضي فروشنده‌ها حاضرند به هر قيمتي كه شده غرفه‌ها را اجاره كنند.

گزارش از رضا كيميايي




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :