به دخت

 




دامنهای پیلی دار

الگوی دامنهای پیلی دار را هم می توان از الگوی دامن فون شماره 1 و هم از الگوی اولیه دامن استفاده کرد. اگر از الگوی اولیه دامن استفاده کنیم باید به دو پیلوی آن طرف از دامن که پیلی قرار دارد برای اینکه پیلی باز نشود یک ونیم سانتیمتر به پائین دامن( لبه دامن) در قسمت پهلوها اضافه کرده و به خط باسن بزرگ وصل می کنیم.

در صورتیکه از الگوی دامن فون شماره 1 استفاده کنیم دیگر نیازی به اضافه کردن آن یک ونیم سانت نیست زیرا همان مقدار کمی که دامن فون شده جلوی باز شدن پیلی دامن را می گیرد.

 

دامن پیلی یکطرفه در وسط جلو:

بعد از اینکه الگوی اولیه دامن را تهیه کردیم به خط وسط جلو در لبه دامن یک ونیم سانت اضافه کرده و بیرون کادر می آئیم و این نقطه را به خط باسن بزرگ وصل می کنیم.

در لبه دامن بعد از نقطه یک ونیم سانت که بیرون آمدیم 7 سانت دیگر علامت می زنیم و 7 سانت هم از کمر به طرف بیرون علامت می زنیم و این دو نقطه را به هم وصل می کنیم و این خط که موازی با خط وسط جلو است روی دو لای بسته پارچه قرار می دهیم. برای اینکه خطوط اضافه شده در آن طرف پارچه نیز ظاهر شود پارچه را به صورت دولا روی کاربن قرار داده و خطوط را رولت می کنیم.

الگوی پشت این دامن را هم می توان از الگوی پشت دامن فون شماره 1 استفاده کنیم و هم الگوی اولیه را بکشیم و به لبه دامن به هر طرف یک ونیم سانت اضافه کنیم.

در هنگام اطو کشیدن برای انداختن پیلی رو پارچه قسمت اضافه شده روی الگو را کوک می زنیم و بعد جلوی دامن را روی میز اطو قرار داده و به هر طرف که مایلیم می خوابانیم و اطو می کشیم سپس کوک را می شکافیم .  

 

دامن پیلی دوقلو در وسط جلوی دامن:

 

بعد از آماده سازی الگوی اولیه به لبه دامن در قسمت وسط جلو یک ونیم سانت به لبه دامن اضافه کـرده و به خط باسن بـزرگ اضـافـه می کنیم و بعد از همین یک ونیم سانت 12 سانت دیگر اضافه می کنیم و روی خط کمر هم 12 سانت اضافه می کنیم و این دو نقطه را به هم وصل می کنیم و روی دو لای بسته پارچه قرار می دهیم.

الگوی پشت این دامن را هم می توان از الگوی پشت دامن فون شماره 1 استفاده کنیم و هم الگوی اولیه را بکشیم و به لبه دامن به هر طرف یک ونیم سانت اضافه کنیم.

برای اطو کشی پیلی دو قلو 12 سانت اضافه شده به پارچه را به هم دیگرکوک می زنیم(قبلاً خطوط الگو را در پشت پارچه رولت کرده ایم)  البته قبل از کوک زدن چون ما این 12 سانت را روی دو لای پارچه علامت زده ایم وقتی باز می کنیم 24 سانت می شود وسط آنرا کوک شل می زنیم که در هنگام خط انداختن پیلی لازم است.

سپس جلوی دامن را روی میز اطو قرار می دهیم و پیلی را از وسط باز کرده قسمت کوک شل زده شده در وسط قسمت اضافه شده جلوی دامن قرار می گیرد و اطو می کنیم بعد از سرد شدن کوک ها را می شکافیم.

  

دامن پیلی یک طرفه روی زانوها:

 

بعد از رسم الگوی اولیه دامن خط وسط پنس را موازی با خط وسط جلو تا لبه دامن پائین آمده وبرش می دهیم ما بین این دو پنل های الگو را روی خط باسن کوچک ، خط باسن بزرگ و لبه دامن 14 سانت فاصله می دهیم . به پهلوی الگو در لبه دامن یک ونیم سانت اضافه می کنیم وبه خط باسن بزرگ وصل می کنیم. سپس الگو را روی دو لای بسته پارچه قرار داده و برش می دهیم.

الگوی پشت هم مانند دو دامن پیلی دار که در بالا ذکر شد .

 

دامن پیلی دوقلو در روی زانوها:

 

بعد از رسم الگوی اولیه دامن خط وسط پنس را موازی با خط وسط جلو تا لبه دامن پائین آمده وبرش می دهیم ما بین این دو پنل های الگو را روی خط باسن کوچک ، خط باسن بزرگ و لبه دامن 24 سانت فاصله می دهیم . به پهلوی الگو در لبه دامن یک ونیم سانت اضافه می کنیم وبه خط باسن بزرگ وصل می کنیم. سپس الگو را روی دو لای بسته پارچه قرار داده و برش می دهیم.

الگوی پشت مانند دامن های پیلی داریست که در بالا ذکر شد.

 

دامن پیلی یک طرفه در یک طرف زانو:

 

از الگوی کامل جلوی دامن استفاده می کنیم چوی پیلی یک طرفه است ما نمی توانیم الگو را روی دو لای پارچه قرار دهیم و برش دهیم. بعد از تهیه الگوی کامل جلو باید بدانیم روی کدام زانو می خواهیم پیلی دهیم بعد از انتخاب آن چون الگو روبروی ما قرار دارد پس حالت آئینه را پیدا می کند یعنی اگر روی الگو درپنس سمت چپ اندازه پیلی را اضافه کنیم پیلی روی زانوی سمت راست قرار می گیرد و بالعکس. در ادامه فاصله بین پنس را به موازات خط وسط جلو تا لبه دامن را برش داده و 14 سانت بین این دو پنل الگو فاصله می دهیم وبعد از آن در لبه دامن در قسمت پهلوها یک ونیم سانت اضافه کرده و به خط بـاسن بـزرگ وصل می کنیـم. پس تـوجـه داشتـه بـاشید این محاسبات را روی پنسی انجام می دهیم که می خواهیم پیلی داشته باشد.

 

دامن پیلی دو قلو در وسط پشت:

 

قسمت جلوی دامن که از همان الگوی اولیه برای این دامن ها استفاده می شود تغییرات فقط بر روی قسمت پشت که پیلی قرار گرفته است انجام می شود.

روی  قسمت پشت دامن  ارتفاع پیلی مورد نظر را علامت می زنیم.

از لبه دامن دامن 12 سانت به طرف بیرون علامت زده و همین اندازه را در قسمتی که برای پیلی علامت زده ایم انجام می دهیم و خطی مستقیم رسم می شود. سپس الگوی پشت را روی دو لای پارچه قرار می دهیم برای اینکه وسط پیلی در پشت دامن درز نداشته باشد. در هنگام برش دامن در قسمتی که ارتفاع پیلی را علامت زده ایم یک خط قائمه به 12 سانت بیرون رفته وصل می کنیم یک خط مستقیم به دست می آید در بالای آن خط یک سانت زاپاس برای دوخت می گذاریم .

چون ما همیشه پشت دامن را روی دو لای باز پارچه برش می کنیم در هنگام دوخت زیپ مشکلی پیش نمی آید فقط به اندازه دوخت زیپ در پشت زاپاس می گذاریم ولی اینک که روی دو لایه پارچه است از خط کمـر تا یک سانت بالاتر از خط ارتفاع پیلی به اندازه دوخت زیپ زاپاس گذاشته و بـرش می دهیم .

 



برای مشاهده ی تصویردامن پیلی یکطرفه در وسط جلو اینجا کلیک کنید


برای مشاهده ی تصویردامن پیلی دوقلو در وسط جلوی دامن اینجا کلیک کنید


برای مشاهده ی تصویردامن پیلی یک طرفه روی زانوها اینجا کلیک کنید


برای مشاهده ی تصویردامن پیلی دوقلو در روی زانوها اینجا کلیک کنید


برای مشاهده ی تصویردامن پیلی یک طرفه در یک طرف زانو اینجا کلیک کنید




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :