به دخت

 




نیازهای تغذیه ای در دوره نوجوانی

سه دلیل عمده برای آسیب پذیری تعذیه نوجوانان :
1. به دلیل روند سریع رشد و تکامل، میزان نیاز به مواد مغذی افزایش می یابد.

2. تغییرات شیوه زندگی و عادات غذایی نوجوانان میزان دریافت مواد مغذی ایشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

3. شرایطی از قبیل فعالیت های شدید ورزشی یا بی حرکتی طولانی و دیگر شرایط ویژه دوره نوجوانی باعث تغییر میزان نیاز ایشان به مواد مغذی می شود.

متاسفانه امروزه غذاهایی از قبیل همبرگر و نوشابه که به اصطلاح به غذاهای تهی از کالری معروف هستند در بین نوجوانان بسیار رایج گشته است. جوانان و نوجوانان امروزه دچار استرس و فعالیت بسیار می باشند.

خوردن همبرگر با مقدار قند خون موجود در سُس آن همراه نان سفیدباعث بالا رفتن سریع میزان قند خون می شود و کافئین موجود در نوشابه باعث سرحال شدن موقتی می گردد.

نوشابه های گازدار حاوی اسید فسفریک (اسید فسفریک: میزان اسیدی آن برابر میزان اسیدی سرکه می باشد)هستند؛ که همراه فسفر موجود در گوشت خاصیت کلسیم و منیزیم را خنثی می کنند؛ در نتیجه مقدار ذخیره مواد آرام بخش بدن کاهش یافته و این مسئله به نوبه خود باعث فعالیت و تحریک بدن و ایجاد اضطراب می گردد.

بررسی دربارۀ چگونگی احوال نوجوانان نشان می دهد که 40 درصد از دختران و 25 درصد از پسران سنین 12 تا 16 سال، حداقل یک بار در هفته دچار سردرد می شوند؛ با عادت کردن بدن به میزان قند بالا، احتمال بروز عکس العمل در صورت کاهش این میزان زیاد است و بدن تقاضای شیرینی می کند؛ بدین صورت اعتیاد به مصرف این گونه فرآورده ها به وجود می آید.

بدون علت نیست که مقدار مصرف مواد شیرین در فرآورده های غذایی روز به روز بیش تر می شود؛ این موضوع یکی از فنون بازار یابی تولید کننده گان مواد غذایی است.

مشکل بزرگ دیگر افزایش تعداد افراد جوان دچار اضافه وزن و چاق می باشد؛ این مسئله با توجه به این که جوانان به ظاهر خود اهمیت زیاد می دهند، باعث می شود آن ها در حالت بی اطلاعی دست به کارهایی بزنند که به طور طبیعی برای سلامتی شان مضر باشد و بدون شک این موضوع باعث گرم بودن بازار عرضه و بحث در ارتباط با روش های مختلف رژیم غذایی گشته است.

مشکل اساسی اضافه وزن، سوء تغذیه می باشد و جوانان امروزه تغذیه صحیحی نداشته و اغلب غذای خود را در شرایط ناآرامی می خورند؛ غذا خوردن در شرایط ناآرام و اضطراب باعث هدر رفتن مقدار زیادی ویتامین B در بدن می شود.

در دهه اخیر علاقه و توجه عموم به مسئله تغذیه و رابطه آن با بروز بیماری ها، هر روز رو به افزایش است؛ امروزه روش های تغذیه ناسالم و غلط، سبب بروز بیش از نیمی از بیماری های سرطانی، قلبی و گوارشی شناخته شده است با ادامه روش های تغذیه ناسالم، به راحتی می توان ادعا کرد که ما به همراه فرزندانمان با پای خود به استقبال مرگ می رویم.

در زمانی که 60 درصد عادات تغذیه کودکان از طریق تلویزیون تحمیل شده و 78 درصد کودکان در انتخاب مواد غذایی پدر و مادر را تحت تاثیر خواست های خود قرار می دهند، در نتیجه به راحتی می توان متوجه شد که چه عواملی در ما برای انتخاب یک روش غذایی موثر می باشند.

این نکته قابل ذکر است که:
در صدۀ اخیر محصولات کشاورزی از تولیدات محدود، به کمک کودهای شیمیایی به تولیدات وسیع، توسعه پیدا کرده است؛ هم چنین با تحقیقات جدید آشکار گردیده است که کشت و پرورش و تولید سبزیجات به کمک کودهای شیمیایی موجب کاهش کیفیت آنان می گردد و گیاهان در چنین شرایطی قادر به جذب همه گونه املاح نیستند.


دقت کنید، با توجه به ضعف در منابع غذایی، چگونه می خواهید فرزند شما از رشد خوبی برخوردار باشد درحالی فقدان مواد مغذی در تغذیه نوجوانان کاملا مشهود است.
بنابراین، برای داشتن و حفظ ساختمان اسکلتی و استخوان بندی مناسب، و رشد کامل، رعایت تغذیه سالم، کنترل میزان مناسب ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، هم چنین فعالیت ورزشی متناسب و حفظ میزان مورد نیاز هورمونی برای نوجوانان بسیار ضروری می باشد.
فقدان ماده مغذی مهمی به نام روی در غذای نوجوانان کاملا به اثبات رسیده است.

خانم های بین سنین 12 تا 25 ساله جزو تعداد اشخاصی هستند که کمبود روی، آنان را تهدید می کند؛ البته عامل این ناراحتی ها تغییرات هورمونی، رژیم غذایی و فشارهای روحی و جسمی است.

کمبود روی می تواند باعث کاهش استعداد یادگیری و بی تفاوتی در دانش آموزان (یا بهتر بگوییم فرزندان شما) گردد؛ کمبود روی همراه با کمبود ویتامین B6 در کودکان می تواند علت بیش از حد فعال بودن آنان باشد.

بررسی های انجام شده در بین نوجوانان نشان داده است که امروزه بیست و پنج درصد مقدار کالری مورد نیاز آن ها از طریق مصرف شکلات، شیرینی جات و نوشابه تامین میشود؛ و بیش از هفتاد درصد نوجوانان هر روز نوعی شیرینی، مورد مصرف قرار می دهند، در صورتی که بیش از نیمی از این جوانان هر روز یک بار میوه و یا سبزیجات تازه نمی خورند.

شواهد مختلفی نشان داده است که الگوی تغذیه در مدت ده سال ابتدای زندگی، تاثیرات فراوانی بر میزان سلامتی افراد در طول زندگی دارد؛ طبق اخطاری که سازمان بهداشت جهانی منتشر نموده است، پدران و مادران را از دادن غذاهای چرب به فرزندان خود- به خصوص دختران زیر ده سال را از خوردن همبرگر و امثال این گونه غذاها- منع کرده چون احتمال بروز سرطان سینه را در بین این افراد در سنین بالا افزایش می دهد.

هر یک از ما با مقداری نیرو در جهت رشد که همان نیروی حیاتی است به دنیا می آییم که میزان آن در افراد گوناگون متفاوت است و تا اندازه ای بستگی به میزان این نیرو نزد پدر و مادر و هم چنین به نحوه زندگی آنان دارد؛ این نیرو در خدمت رشد و تکامل بدن در طول زندگی و البته بیش تر در کودکی و جوانی به ما کمک می کند. به همین دلیل نیروی ما در ترمیم آسیب های وارده بر بردن در کودکی و جوانی به مراتب بیش تر است؛ این که این نیرو تا چه اندازه کفایت می کند، بستگی به میزان و چگونگی مصرف این نیرو نزد افراد دارد.

در دوران جوانی این طور به نظر می رسد که محدودیت این نیرو کم تر است ولی باید در نظر داشت که نمی توان فقط آن را مصرف نمود بلکه باید به فکر تقویت و جایگزینی این نیرو نیز بود.
همان طور که بعد از عفونت و یا مصرف آنتی بیوتیک تحلیل نیرو در بدن کاملاً مشخص است، استرس و فشارهای روحی و جسمی هم؛ چنین تاثیری را بر بدن به جای می گذارند.

مشکلاتی مانند گردن درد، کمر درد و ناراحتی های گوارشی که متاسفانه امروزه نزد افراد جوان بسیار معمول است، حاکی از استرس های مداوم نزد آنان می باشد.
باید با نیروی حیاتی و درونی به عنوان نعمت و منبعی بر خورد کرد که بتوان از آن استفاده نمود نه این که آن را به هدر داد و آن را پس از استفاده، درکم ترین زمان با غذای مغذی؛ شادی، عواطف و محبت و فعالیت های سالم بدنی تلافی و جایگزین کرد.

کمبود انرژی حاصل عواملی چون تغذیه نادرست و مقوی، کمبود محبت و فقدان افکار سازنده و مثبت می باشد؛ البته محیط زیست آلوده، وجود سموم و آلرژی و ... از عواملی می باشند که انرژی را به هدر می دهند؛ اکثراً ضعف نیرو و مقاومت، در سیستم دفاعی بدن است که ابتلای به عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی را امکان پذیر می کند و یا فشار زیادی که در اثر بیماری های متوالی بر سیستم دفاعی وارد گشته، شرایط را برای مبتلاشدن هموار می سازد.

بنابراین رساندن نیرو به بدن از طریق روش های گوناگون، از تغذیه با مواد مغذی گرفته تا فعالیت های مختلف مانند ورزش و غیره همه در حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلای به بیماری کمک شایانی می کنند.

آیا فرزندان و نوجوانانی که در شیرینی های ژله ای، شکلات های شیری، نوشابه های گوناگون و فریبنده، سوسیس، کالباس، پیتزا فرورفته اند می توانند نیروی مورد نیاز را برای مبارزه با هرگونه بیماری فراهم کنند؛ باتلاق مرگباری به نام بیماری، برای فروبردن فرزندان مان از طریق شرکت های زرپرست در انتظار آنان است.

تاثیر مصرف مواد مغذی در حفظ سلامتی و افزایش ایمنی بدن برکسی پوشیده نیست؛ اما چگونه ممکن است در جوامع پیشرفته کنونی، مردم تا این حد دچار بیماری های گوناگون و کمبود نیرو باشند عواملی چند در این مورد تاثیرگذار هستند که به شرح آن ها می پردازیم :

1-غذایی که اجداد ما تهیه و موردمصرف قرار می دادند، اعم از میوه و سبزیجات و حبوبات و غلات و انواع بادام و مغزهای گیاهی، به دلیل طرز و روش تولید و عرضه، حاوی میزان بیش تری ویتامین و املاح موردنیاز بدن بوده است؛ 65 درصد کالری موجود در غذاهای مورد مصرف امروزی، فرآورده ای است که از طریق فعالیت های صنعتی تولید گردیده و به مراتب از میزان کمتری مواد مغذی برخوردار است.

2-مقدار فیبر موجود در غذای مورد مصرف امروزی، بسیار کمتر از میزانی است که اجداد ما از طریق خوراکی های خود مورد استفاده قرار می دادند؛ به طور متوسط غذاهای مورد مصرف ما فقط یک پنجم از میزان فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

3-اختلالات و مشکلات گوارشی تاحدودی ناشی از مصرف کم غذای فیبردار و مصرف زیاد فرآورده های غذایی تصفیه شده می باشد. این نوع تغذیه تنظیم فلورای میکروبی روده ها را به هم زده و باعث به هدررفتن نیرو می گردد

(اول این که: کمبود این نوع ویتامین ها صحنه را برای فعالیت میکروب های فرصت طلب و پارازیت ها باز می گذارد؛ دوم این که: تولید ویتامین هایی که از طریق این باکتری ها به وجود می آیند کاهش می یابد).
جذب مواد مغذی و دفع مواد مضر از طریق روده هایی که کار خود را نتوانند اصولی انجام دهند، دشوار گردیده و همین موجبات رسوخ مواد مضر را به بدن آسان ساخته و راه را برای ابتلا به بیماری هموار می کند.

4-مصرف زیاد از حد قند و مواد قنددار نزد افراد در جوامع کنونی باعث بالا و پایین رفتن بی رویه قندخون و ترشح انسولین شده و میزان سروتونین و بتا اندورفین را کاهش داده، موجب پیری زودرس می شود.

5-میزان مصرف چربی های اشباع شده مضر، در عرض مدت زیادی در جوامع کنونی، بالا و در عوض، مصرف اسیدهای چرب ضروری، بسیار پایین بوده است. کمبود اسیدهای چرب ضروری برعملکرد اعصاب تاثیر منفی گذاشته و نتایج این مسئله در ایجاد مشکلات تمرکز حواس نزد کودکان و نوجوانان به خوبی مشخص شده است.

6-کمبود مواد مغذی تاثیرات روانی به جای می گذارد؛ مثلاً یکی از علل اشتهای عصبی بولیمیا، کمبود روی و تریپتوفان نزد این افراد است؛ افراد مبتلا به شیزوفرنی دارای کمبود ویتامینB6 و روی هستند.

7-مانع شدن از ابراز احساسات، مستلزم نیرویی است که سبب به هدررفتن انرژی می شود.
8-فعالیتهای جسمی و بدنی نزد افراد بسیار کاهش یافته است.

9-فشارها و استرس موجود در جامعه، سبب تحلیل رفتن نیرو نزد افراد این جوامع می شود؛ بی کاری و یا دو شغله بودن بیش از حد معمول کارکردن در طرز رفتار و نوع تغذیه تاثیر فراوان می گذارد.

* آیا می دانید ما دزدان مواد معدنی هستیم و فرزندان مان هم مجریانی برای این روش به عنوان میراثی غلط پیرو ما می باشند!؟
ما دزدان بی اطلاع مواد معدنی هستیم، مواد معدنی مورد نیاز را مستقیماً از استخوان های مان- که به دلیل رژیم غذایی شامل مواد قندی آماده شده، آرد پالایش شده بدون سبوس و مواد غذایی نمکین سمی و ... است – می دزدیم؛ این قبیل غذاهای آشغال و غیرمغذی میزان بالایی اسید تولید می کنند (به خاطر داشته باشید فرزندان ما برای رشد، تناسب اندام و ... در صورت استفاده از منابع غیرمغذی در چه وضعیت خطرناکی قرار خواهند گرفت! ) ما به مقدار بسیار زیادی از مواد معدنی احتیاج داریم تا سیال بدن مان در تعادل باشد؛

به دلیل این که میزان مواد معدنی مورد نیاز از طریق غذا جذب نمی شود بدن مجبور خواهد بود که آن ها را از استخوان برداشت نماید؛ یعنی سرقتی آهسته و بی صدا که به وسیلۀ انسان یعنی خود ما انجام می گیرد، این عمل، ساختار استخوانی را ضعیف تر نموده و عاقبت استخوان شروع به شکستن و از هم جدا شدن می کند. تاهنگامی که بدن مجبور به انجام چنین عمل وحشتناکی است، ما به آرامی و در طی سال ها درگیر مشکلات، بیماری ها و عدم تعادل می شویم.

کودکان و نوجوانان ما، در میان انبوهی از منابع غذایی بی ارزش که دارای شکر، شیرین کننده های مصنوعی در بسته بندی های زیبا، منابع غیرمغذی سرشار از نمک های تصفیه شده، افزودنی ها و رنگ دهنده های شیمیایی خوردنی، که فضای داخل کابینت و یخچال منزلمان را پر نموده است، در حال رشد می باشند؛

هم چنین به نام تجدد، صبح ها، با نان تست برشته شده بدون سبوس توام با مارگارین، و شیرین کننده های مصنوعی پودرشده و مربا،که به نام صبحانه مورد مصرف قرار می دهند، روز خود را آغاز می کنند.

یعنی شروع صبحی زیبا و دل انگیز، با منابع غیرمغذی و بوجود آورندۀ اختلال در رشد!




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :