به دخت

 




فلسفه حدودومجازات ها

خدای متعال همان گونه که به عبادت و طاعت بندگان احتیاجی ندارد از مجازات کردن گناهکاران نیز بی نیاز است. شان و مرتبه خداوند بالاتر از آن است که با عذاب کردن بندگان دل خنک شود و آتش خشم خود را با آن فرو نشاند . پس فلسفه مجازات های دنیایی و تعیین حدود و مجازات های اخروی چیست ؟!!!

نکته اول : هدف خلقت به ثمر رسیدن محصول ارزشمندی به نام خلیفه الله و حرکت دادن جامعه انسانی به سوی سعادت است. درراه تحقق این هدف گلزار هستی باید پاک و پاکیزه بماند لذا باید از راه پند و موعظه و سپس با اعمال مجازات مشروع و معین جلوی این سیر انحرافی را سد کرد و نگذاشت طراوت و زیبایی عرصه زندگی آلوده شده و درهم بریزد .


نکته دوم : ما علت یا حکمت بعضی از کیفرها را می دانیم مثلا می دانیم از حکمت های قصاص آنچنان که قرآن کریم می فرماید، برای جلوگیری از خونریزی بیشتر است اما حکمت بسیاری از آنها را به نحو خاص نمی دانیم ولی این نکته، مسلم است که خدای رئوف و مهربان که از پدر و مادر و نفس ما بر خود ما مهربان تر است و خیر خواه و مصلحت نگه دار ماست هیچ گاه بی دلیل کاری را انجام نمی دهد و قطعا این مجازات ها برای این است که انسان گناهکار پاک شود و پاکیزه به ملاقات الهی نائل شود .بنابراین با چنین نگاهی مجازات دنیایی و عذاب قبر و برزخ خود به نوعی لطف الهی است.


نکته سوم : یکی از حکمت های ثواب، پاداش و مجازات همان تشویق و برحذر داشتن بندگان است.


نکته چهارم :در تاریخ امیرالمومنین (علیه السلام) مکرر می بینیم که افرادی به آن حضرت مراجعه و اقرار به گناهانی می کردند و از حضرت تقاضای اجرای حد الهی می نمودند تا در همین دنیا از نکبت گناهی که مرتکب شده اند پاک شوند تا گناهان را با خود تا روز قیامت نگه ندارند و کارشان به دنیای پس از مرگ نکشد.


نکته پنجم : برخورد پیشوایان دین در اجرای حدود جالب توجه است. رسول خدا(صل الله علیه وآله) وامیرمومنان علی(علیه السلام) بارها مرتکبین « زنای مُحصنه »، زنای زن شوهردار و مرد زن دار را اعدام کردند ولی پس از اجرای حد به طور محترمانه برآنان نماز میت خواندند. در برخی از مواقع اشخاص تند رویی- ازجمله عمر- به رسول خدا (صل الله علیه وآله) اعتراض کردند که چرا بر زنا کار نماز میت می خوانی؟ ولی آن حضرت به طور واقع بینانه آن ها را آرام ساخت. نیز در روایت آمده است « حارث بن حضیره » کسی را در مدینه مشاهده کرد که دست او را قطع کرده اند و از او سوال نمود چه کسی دست تو را بریده است؟ وی جواب داد؛ (قطعنی خیرالناس) یعنی بهترین مردم دست مرا بریده است! سپس جریان دزدی و اجرای حد را توسط امیرالمومنین علی (علیه السلام) با شرایطی شرح داد و آنگاه اضافه کرد که پس از اجرای حد، آن حضرت از ما پذیرایی کرد و به ما روغن و عسل خورانید و پس ازبهبودی کامل ما را نصیحت کرده؛ مرخص ساخت.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :