نکاتی درباره سوره نور
سوره نور در مدينه نازل شده و 64 آيه دارد
فضيلت سوره نور
در حديثى از پيامبر (صلىاللهعليهوآله وسلم) مىخوانيم:« من قرء سورة نور اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد كل مؤمنة و مؤمن فيما مضى و فيما بقى »
كسى كه سوره نور را بخواند ( و محتواى آن را در زندگى خود پياده كند ) خداوند به عدد هر زن و مرد با ايمانى در گذشته و آينده ده حسنه به عنوان پاداش به او خواهد داد.
در حديث ديگرى از امام صادق (عليهالسلام) مىخوانيم: «حصنوا اموالكم و فروجكم بتلاوة سورة نور و حصنوا بها نسائكم، فان من ادمن قرائتها فى كل يوم او فى كل ليلة لم يزن احد من اهلبيته ابدا حتى يموت»
اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بىعفتى حفظ كنيد به وسيله تلاوت سوره نور، و زنانتان را در پرتو دستوراتش از انحرافات مصون داريد كه هر كس قرائت اين سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد احدى از خانواده او هرگز تا پايان عمر گرفتار عمل منافى عفت نخواهد شد.
محتواى سوره نور
اين سوره را در حقيقت مىتوان سوره پاكدامنى و عفت و مبارزه با آلودگيهاى جنسى دانست چرا كه قسمت عمده دستوراتش بر محور پاكسازى اجتماع از طرق مختلف از آلودگيهاى جنسى دور مىزند و اين هدف در چند مرحله پياده شده است:
مرحله اول: بيان مجازات شديد زن و مرد زناكار است كه در دومين آيه اين سوره با قاطعيت تمام مطرح گرديده.
مرحله دوم: به اين امر مىپردازد كه اجراى اين حد شديد مساله سادهاى نيست، و از نظر موازين قضائى اسلام شرط سنگينى دارد، نسبت به غير مرد و همسرش چهار شاهد یعنی اگر به زن و مرد بیگانه ای نسبت زنا داده شد برا ی اثبات سخن خود باید چهار شاهد بیاورند ولی در مورد زن و شوهر برنامه لعان بايد اجرا گردد به این صورت که مرد چهار بار به خدا قسم می خورد که همسرش مرتکب زنا شده و در مرحله پنجم قسم می خورد که اگر دروغ گفته باشد مورد لعنت خدا قرار گیرد و در مقابل زن او نیز چهار مرتبه قسم می خورد که شوهرش دروغ گفته و در مرتبه پنجم قسم می خورد که اگر شوهرش راست گفته باشد مورد غضب خدا قرار گیرد، و حتى اگر كسى كه ديگرى را متهم مىسازد نتواند ادعاى خود را در محكمه قضاوت اسلامى به ثبوت برساند خود مجازات شديد ( چهار پنجم حد زنا ) خواهد داشت، تاهیچ کس تصور نكند مىتواند با متهم ساختن ديگران به سادگى آنها را به مجازات اسلامى بكشاند، بلكه به عكس خودش گرفتار مجازات خواهد شد.
سپس به همين مناسبت آیه معروف افك و تهمتى را كه به يكى از همسران پيامبر (صلىاللهعليهوآله وسلم) زدند مطرح كرده، و قرآن شديدا اين مساله را تعقيب مىكند، تا كاملا روشن شود شايعهسازى درباره افراد پاك چه گناه سنگينى دارد.
مرحله سوم: در ادامه براى اينكه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهكار قناعت مىكند به يكى از مهمترين راههاى پيشگيرى از آلودگيهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشمچرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پيش كشيده، چرا كه يكى از عوامل مهم انحرافات جنسى از اين دو مساله چشم چرانى و بى حجابى ناشی می شود و تا آنها ريشه كن نشوند آلودگيها بر طرف نخواهد شد.
مرحله چهارم: سپس به عنوان يك پيشگيرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مىكند تا از طريق ارضاى مشروع غريزه جنسى با ارضاى نامشروع مبارزه كند.
مرحله پنجم: در این مرحله بخشى از آداب معاشرت و اصول تربيت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همين رابطه بيان مىكند كه در اوقات خاصى كه احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت كرده باشند، فرزندان بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند و موجباتى از اين راه براى انحراف فكر آنها فراهم نگردد. و به همين مناسبت بعضى ديگر از آداب زندگى خانوادگى را، هر چند ارتباط با مسائل جنسى ندارد، ذكر مىكند.
مرحله ششم: در این مرحله بخشى از مسائل مربوط به توحيد و مبدأ و معاد و تسليم بودن در برابر فرمان پيامبر را ذكر مىكند چرا كه پشتوانه همه برنامههاى عملى و اخلاقى همان مسائل اعتقادى و ايمان به مبدأ و معاد و حقانيت نبوت است، و تا اين ريشه نباشد آن شاخ و برگها و گل و ميوهها شكوفا نمىگردد.
ضمنا به مناسبت بحثهاى مربوط به ايمان و عمل صالح سخن از حكومت جهانى مؤمنان صالح العمل به ميان آمده و به بعضى از دستورات ديگر اسلام نيز اشاره شده است كه در مجموع يك واحد كامل و جامع را تشكيل مى دهند.