به دخت

 




ویژگی های دوستان خوب

از آنجا که دوست تاثیر شگرفی در شخصیت وسرنوشت انسان دارد باید کسی را به دوستی برگزینیم که تاثیر خوب و مثبتی در ما داشته باشد.


ویژگی های یک دوست خوب :
1- عقل ودرایت

خرد وعقل از الطاف و عنایا ت حضرت حق به بندگان است که"حجت باطنی" معرفی شده است .اگر کارها برطبق عقل واندیشه انجام شود به نتیجه و اینده ان میتوان امیدوار بود وافرادی که با شخص عاقل وباتدبیر هم نشین و دوست می شوند از کمالات او بهره برده عقلشان به شکوفایی می رسد وکارهای زندگی خود را با موفقیت به پایان می برند . حضرت علی علیه السلام می فرمایند : " هم نشینی با افرادعاقل و صاحب اندیشه ی سالم باعث صلاح ودرستی کارها می شود". دوستی با افراد پست ونادان علاوه بر خسارت معنوی باعث خسارت اجتماعی شدهو جایگاه انسان را در نزد دیگران کاهس می دهد.

2- صداقت وراستی
صداقت وراستگویی از صفات پسندیده ی انسانی است در قران کریم کسانی که اهل دروغ هستند دشمنان خدا معرفد شده اند چون انها بر خلا ف فطرت انسانی که به پاکی وصداقت دعوت می کند رفتار می کنند واز این طریق باعث ناامنی اجتماعی وبی اعتمادی انسانها میگردند زیرا وقتی افراد دروغگو در جامعه وجود داشته باشند مردم به یکدیگر اعتماد نمی کنند وامور اجتماعی رفته رفته مختل می شود . از سوی دیگر دوستی ورفاقت با افراد دروغگو باعث نفود این صفت ناپسند در انسان می شود. امام باقر (علیه السلام) می فرمایند : "با چهار گروه همنشینی و رفاقت نکن: احمق،بخیل ،ترسو و دروغگو.شخص احمق می خواهد به تو سود برساند ولی صدمه می زندو فرد بخیل وتنگ نظر از تو میستاند ولی به تو چیزی نمی دهد وشخص ترسو به هنگام نیاز نه تنها تورا بلکه پدر ومادر خود رانیز تنها می گذارد و دروغگو تورا به اشتباه وخطا می اندازد.

3- شایستگی و نیکی خلق وخوهای نیک مثل وفاداری امانت داری گذشت خداترسی وپرهیز کاری به طور ناخوداگاه به انسان منتقل می شود .حضرت علی علیه السلام می فرمایند: " به نیکوکاران نزدیک شو تا از انان شوی واز بدکاران دوری گزین تا از صف آنان خارج شوی".

4- خداخواهی
دوستی ورفاقتی که بر محور دین داری و پرهیزکاری باشد علاوه بر اینکه انسان را به یاد خدا و ارزش های معنوی می اندازد و وی را از گناه ونافرمانی برحذر می دارد از استحکام و پایداری بیشتر وبهتری برخوردار است زیرا وقتی معیارها وملاک ها الهی ومعنوی باشند ومنافع شخصی در میان نباشد فرد کمتر دچار اسیب و انحراف می گردد و از ثبات بیشتری بهره مند می شود.حضرت علی علیه السلام در این باره می فرمایند : "دوستی دین داران و پرهیزکاران دیرتر به جدایی می انجامد و ثبات وپایداری بیشتر ی دارد". ایشان در جای دیگری می فرمایند: "دوستی برادران بر اسا س دین ودین داری ماندگارتر وپایدارتر است".
امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خاتم صلی الله علیه واله ووسلم از حضرت مسیح علیه السلام خطاب به حوارین نقل می کنند: قالت الحواریون لعیسی یا روح الله من نجالس ؟ قال: من یذکرکم الله رؤیته ویزید فی علمکم منطقه و یرغبکم فی الاخرة عمله؛
"حواریون حضرت عیسی علیه السلام ب ایشان عرض کردند: یا روح الله! با چه کسی هم نشینی ودوستی کنیم؟حضرت فرمود با شخصی هم نسینی کنید که سه صفت داشته باشد:
1-دیدن او خدارا به یاد شما اورد وبه اطاعت خداوند شمارا ترغیبتان کند .
2-سخن او به علم شما بیافزاید و باعث افزایش دانشتان شود .
3-عمل اوشمارا به اخرت ترغیب کند وبه یاد اخرت بیاندازد.

5- برآورنده نیاز دوست در میان روابط اجتماعی و همیاری های انسانی نقش دوست ورفیق شایسته جلوه وظهور ویژه ای دارد .رفیقی که در هنگامه ی مشکلات ونیاز واحتیاج به فریاد انسان می رسد ارزشی خاص واهمیت فوق العاده ای دارد.بر اساس معیار دینی وانسانی یکی از خصوصیات دوست شایسته یاری رساندن به او در هنگام نیاز است .حضرت علی علیه السلام می فرمایند: "بهترین دوست کسی است که موقع نیاز به یاری تو بشتابد وکمکت کند". همچنین حضرت در جایی دیگر می فرمایند:دوست ورفیق وقتی دوست واقعی است که سه هنگام انسان را فراموش نکند:هنگامه ی گرفتاری مددکار او باشد ودر نبود انسان مدافع آبروی او باشد و پس از وفات او همچنان به یادش باشد".
منبع :
جوانی فصل شکفتن، علی احمد پناهی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)



نظرات ارسال شده
دوست
چهارشنبه 10 خرداد 1391


اين مطالب به من ثابت كرد كه خيلي دوست خوبيم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :