به دخت

 




خون حیض

درباره خون حیض توضیح دهید.
«حیض» خونی است که به طور معمول، هر ماه به مدت چند روز از رحم زنان، به علت تأثیر هورمون‌های تخمدان، خارج می‌شود. این خونریزی از سن بلوغ تا سن یائسگی زن صورت می‌گیرد. از حیض به قاعدگی، رگل، عادت ماهانه، پریود و بی‌نماز شدن هم تعبیر می‌کنند و زن را در این حالت حائض می‌گویند. در این دوران از سوی شرع مقدس، احکام و دستوراتی خاص برای زنان قرار داده شده است.

خداوند می‌فرماید: «وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ المَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى‏ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ؛ و از تو درباره خون حیض سؤال می‌کنند، بگو: چیز زیان‌بار و آلوده‌ای است، از این رو در حالت قاعدگی، از زنان کناره‌گیری کنید و با آنها نزدیکی ننمایید، تا پاک شوند، از طریقی که خدا به شما فرمان داده، با آنها آمیزش کنید. خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد و پاکان را [نیز] دوست دارد.»
اقوام پیشین در مورد زنان در ایام عادت ماهانه عقاید مختلف و افراط و تفریط‌هایی داشتند. یهود در این زمینه بسیار سخت‌گیری می‌کردند. در چنین حالتی در همه چیز (خوردن، آشامیدن، مجلس و آمیزش) از زنان جدا می‌شدند که در تورات کنونی احکام شدیدی در این زمینه به چشم می‌خورد. زنان را در این ایام به محل نگهداری چهارپایان می‌فرستادند. در مقابل مسیحیان، محدودیت و ممنوعیتی برای خود در این ایام قائل نبودند! نزد بت‌پرستان عرب دستور خاصی در این زمینه یافت نمی‌شود. اسلام به عنوان دین برتر، روش عادلانه‌ای را در این زمینه پیش گرفته و در این ایام تنها «آمیزش جنسی» را حرام کرده است؛ زیرا آمیزش در چنین حالتی، علاوه بر این که تنفرآور است، زیان‌های بسیاری به بار می‌آورد که علم پزشکی نیز آن را اثبات کرده است. احتمال عقیم شدن مرد و زن، ایجاد یک محیط مساعد برای پرورش میکروب بیماری‌های آمیزشی (مانند سفلیس و سوزاک) و نیز التهاب اعضای تناسلی زن و وارد شدن خون آلوده به داخل عضو تناسلی مرد، از جمله این زیان‌ها و آسیب‌ها است. از این رو پزشکان آمیزش جنسی در چنین زمانی را ممنوع می‌کنند.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :