به دخت

 




کفویت در ایمان و عقاید مذهبی

بی شک تقوای زن و شوهر و وجود تناسب مذهبی، مهم ترین عامل مؤثر برگزینش همسر و تضمین کننده سلامت و موفقیت در ازدواج است. به رغم تحولات اجتماعی جدید و فردگرایی در روزگارما، تأثیر باورهای مذهبی بررفتار و گفتار زن و شوهر قابل توجه است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) به فرد مسلمانی که قصد ازدواج داشت، فرمودند: «علیک بذات الدین؛ برتو باد که همسر دیندار بگیری.»

البته منظور از کفویت در ایمان این است که دو طرف در میزان دینداری، نوع نگاه به اعتقادات، سخت گیری، وسواس یا اعتدال در امور دینی و... متناسب باشند. چه بسا در برخی از موارد دیده می شود که دو فرد با ایمان به دلیل اختلاف فاحش در نوع نگاهشان به مسائل دینی، دچار مشکلات عدیده ای در زندگی مشترک می شوند .
درهر صورت، میزان پایبندی به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی نقش مهمی در استحکام و پایداری ازدواج و خانواده ایفا می کند. دختر و پسری که به رغم اختلاف در اعتقادات دینی با یکدیگر ازدواج میکنند با مشکلات متعددی درزمینه تربیت فرزندان، شیوه زندگی، فعالیتهای اوقات فراغت، نوع روابط و معاشرت ها و لباس پوشیدن روبه رو می شوند؛ زیرا عقاید دینی، بخش مهمی از فرهنگ و ذهنیت یک فرد را تشکیل می دهند. اختلاف سلیقه در مورد چاشنیها و یا نوع غذا خوردن و لباس پوشیدن از موارد سطحی است. اما اختلاف عقیده درباره سنت های دینی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد.
منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی سنت های دینی , پایداری در ازدواج , تقوای زن و شوهر , کفویت در ایمان , عقاید مذهبی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :