به دخت

 




کفویت در اخلاق

اخلاق هر انسانی تأثیر مستقیم برزندگی او دارد. این تأثیر در محیط خانواده محسوس تر و نقش آفرین تر است، زیرا در خانواده مسائل عاطفی بر مسائل دیگر غلبه دارد و محیط خانواده بیشتر بر مبنای خصوصیات اخلاقی اعضای آن شکل می گیرد تا عوامل دیگر. اگر اعضای خانواده از اخلاقی نیکو بهره مند باشند، محیط خانواده تبدیل به بهشتی سرورانگیز می شود و چنانچه به بد اخلاقی خو گرفته باشند، همواره خود را در جهنّمی سوزان گرفتار خواهند دید.

پیامبر (صل الله علیه و آله) فرمودند: « اذا جا کم من ترضون خُلقه و دینه فزوجّو ه و ان لاتفعلو تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر؛
با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد ازدواج کنید. اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد .»
فردی از امام رضا (علیه السّلام) سوال کرد؛ «برای دخترم خواستگار ی آمده که بد اخلاق است. آیا دخترم را به او بدهم ؟»، حضرت(علیه السّلام) فرمودند:«لاتزوّجه ان کان سیئی الخُلق؛ اگر بد اخلاق است، دخترت را به او نده.»

همسربد اخلاق و ناسازگار، مایه غم و اندوه و کدورت می شود و طراوت و شادابی را از آدمی می رباید .
حسین بن بشار یکی از یاران امام رضا(علیه السّلام) دختری داشت و یکی از خویشانش که اخلاق نیک نداشت از دختر او خواستگاری کرد و وی نامه ای برای حضرت رضا (علیه السّلام) نوشت که چنین فردی برای خواستگاری دخترم آمده است، آیا جواب مثب بدهم یا جواب منفی؟ حضرت رضا (علیه السّلام) در پاسخ نوشتند:
" لاتُزَوِّجهُ إن کانَ سَیئی ءَ الخُلقِ؛ اگر خواستگار بد اخلاق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور.
پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) هم دعا می فرمودند که: « اَللّهُمََّ اِنّی اعُوذُبِکَ ...مِن زَوجَةٍ تُشیبُنی قَبلَ اَوانِ مَشیبی؛ خدایا، به تو پناه می برم از همسری که قبل از رسیدن پیری، پیرم کند.»
زندگی مشترک زناشویی، دارای فراز و نشیبهایی است که بر خورد صحیح با آنها نیاز به روحیه ای قوی و اخلاقی پسندیده دارد. اگر زن و مرد از این مزیت بهره ای نداشته باشند، نمی توانند با تفاهم وهمکاری متقابل بر مشکلات زندگی چیره شوند و بار سنگین آن را به مقصد برسانند. چنانچه هر یک از طرفین از اخلاق نیکو و رفتاری شایسته برخوردار نباشد، طرف دیگر هر چند خوش اخلاق هم باشد، زندگی به کامش تلخ خواهد شد. از آنجا که اصلاح صفات ناپسند، همچون لجاجت و یک دندگی، تکبر نسبت به همسر، بی ادب بودن، بی وفایی، کینه توزی، سوظن داشتن، سبکی و هرزگی، کم ظرفیتی و بی تابی، بی محبّت بودن، بی چشمی و...در صورت ریشه دار بودن، نیاز به تلاش طاقت فرسا و زمانی طولانی دارد، باید از همان ابتدا به صفات اخلاقی همسرتوجه کرد، تا درسایه انتخاب همسری خوش اخلاق، زندگی سعادتمندانه ای پی ریزی شود.
منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی کفویت در اخلاق , خواستگار , بد اخلاقی , اخلاق نیکو , حدیث ,


نام شما : ایمیل دوست شما :