به دخت

 




کفویت از نظر هوش

عقل و هوشمندی از مهم ترین معیارها، برای یک همسر خوب است. قرآن کریم نیز با استناد به اینکه خود مردم بین عالم و جاهل فرق می گذارند می فرماید: « آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند یکسان اند؟ تنها خردمندان متذکر می شوند. »
معیارهوشمندی در امر کفویت بسیار اهمیت دارد. در واقع، از جمله مهم ترین شاخص ها، قابلیت ها و شایستگی های همسری، احراز « کفایت های شناختی » است. از مؤلفه های اصلی ویژگی های شناختی، هوشمندی و رشد عقلانی است. زیرا اراده و تداوم زندگی، پیمودن راه راست و حل مشکلات زندگی کار ساده ای نیست. اگر همسران با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و امکانات زندگی را خوب در ک کنند، می توانند زندگی را بر پایه صحیحی استوار سازند، به انجام وظایف خود مشغول باشند به کانون خانواده صفا و محبت و گرمی دهند و با عقل و درایت مشکلات را حل و فصل کنند.

همسری که امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می کنند، توقعات بیجا و بلند پروازی ندارد و همسرش را در فشار قرار نمی دهد. اکثر اختلافات خانوادگی و کشمکش های زندگی معلول جهالت و نادانی زن و شوهر یا یکی از آنهاست. هرچه عاقل تر باشند بهتر می توانند همسر داری کنند و وسیله ی آسایش و خوشی همدیگر را فراهم و از اختلافات و مشکلات بکاهند.
همسر عاقل گذشت و بردباری دارد و با بهانه های کوچک و جزئی زندگی را متلاشی نمی کند، به علاوه همسر باهوش و عاقل بهتر می داند در تعلیم و تربیت فرزندانش چگونه عمل کند. همین زیرکی والدین در فرزندشان هم تأثیر می گذارد. فرزندان خانواده های خوش فهم و باهوش، غالبا باهوش و زیرک می شوند و البته عکس این قضیه هم صادق است.
حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «عقل راهنمای مؤمن است.» همچنین فرمودند: « هرکس عاقل باشد دین دار است و هر کس دین دار باشد داخل بهشت خواهد شد.» توجه به کفایت عقلانی بسیار مهم است و بهره مندی از ظرفیت هوشی مطلوب از اصلی ترین مؤلفه های رشد عقلانی است.
کفایت عقلانی با برخورداری از ویژگی هایی مانند: قدرت تشخیص، فهم و درک و تجزیه و تحلیل مفاهیم، اتخاذ تصمیم های مناسب، بجا و حکیمانه در موقعیت هاو شرایط مختلف، استقلال فکری، انتظار واقع بینانه داشتن از خویش و دیگران براساس ظرفیت ها و توانمندیها، قدرت غلبه بر احساسات و هیجان ها و کشش های نفسانی، پذیرش مسئولیت های اجتماعی، رفتار عادلانه و شجاعانه، پیروی از رویه اعتدال، مقید بودن به ایستادگی در طریق خیر و صلاح و بر حذر بودن از حرکت در مسیر های نا درست و گناه آلود، عامل بودن به باورها و گفته های صواب و منطقی، گوش دادن به سخن ها و پیروی کردن از بهترین آن و سرانجام تأثیر ناپذیری از افکار نادرست و دسیسه های نفسانی، قابل تشخیص خواهد بود.
لذا بیشترین اهمیت در ازدواج مربوط به توجه به کفویت در حوزه ی شناختی، بهره مندی از ظرفیت مطلوب هوشی و رشد و کفایت عقلانی فرد است.
منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.



نظرات ارسال شده
جوان
چهارشنبه 10 خرداد 1391


ازدواج قوله ي خيلي پيچيده ايه


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی معیار عقل و هوشمندی , همسر عاقل , کفایت های شناختی , بهشت , کفویت , دین داری , عالم و جاهل ,


نام شما : ایمیل دوست شما :