به دخت

 




کفویت (تشابه)

عامل اصلی و سرنوشت ساز در دسته ی اول کفویت است که به صورت اجمالی به بررسی آن می پردازیم .
«کفو» در لغت به معنای نظیر و شبیه است و در ازدواج به این معناست که میان زن و شوهر باید تا حدی شباهت وجود داشته باشد .
زن و شوهر که می خواهند عمری را باهم زندگی و برای تربیت فرزندانی سالم و صالح، کوشش و همکاری کنند، باید با یکدیگر توافق و همتایی و همانندی نسبی داشته باشند تا مجذوب یکدیگر شوند و بتوانند نیازهای جسمی و روحی یکدیگر را درک و به آن پاسخ گویند. به عنوان مثال، تحصیلات مشابه باعث همگونی می شود، زیرا تحصیلات نزدیک به هم گاه نتیجه مشابه درجه هوش افراد است. از طرفی تفاوت در سطح تحصیلات تفاوتهای عمده ای درجهان بینی و نگرش افراد ایجاد می کند.

آیا فردی که تحصیلات دانشگاهی را در مقطع لیسانس تجربه کرده و افکار و عقایدش به طور خاصی منطبق با محیط و فضای تحقیقاتی دانشگاهی است و آموخته است افکارانتزاعی خود را در برخوردها فعال نگه دارد و برای هر چیز دلیلی بطلبد، با فردی که دارای بهره هوشی طبیعی و دارای تحصیلات – مثلا در مقطع راهنمایی است- یکسان خواهد بود؟ آیا رفتارها نحوه سخن گفتن ها، نشست و برخاست ها، معاشرت های اجتماعی، توانایی های متفاوت و مهارت های لازم برای یک زندگی مشترک موفق و همچنین کفویت در سن و بسیاری موارد مشابه و تاثیر گذار در زندگی بشری تحت تاثیر مستقیم آموزشهای ناشی از میزان تحصیلات نیست؟
در جاهلیت قبل از اسلام، قشربندی قبیله ای و پایگاه و طبقه اجتماعی، ملاک همه ارزش ها و وصلت ها شمرده می شد و ازدواج برهمین اساس صورت می گرفت و کفویت به همانندی و همتایی طبقاتی و قبیله ای تفسیر می شد. پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) برای شکستن این پندار و جلوگیری از انحراف ها، «اسلام » و «ایمان » را به عنوان شرط بایسته و لازم در امرازدواج معرفی و بقیه شروط کفویت را زیر مجموعه آن بیان کردند.
در واقع، ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان است: یک مرد و یک زن .
همان طوری که در ترکیبات شیمیایی، دو عنصری که با هم ترکیب می شوند هر قدر از نظر هویت وجودی به یکدیگر نزدیک باشند ترکیب آن دو استوار تر و عمیق تر انجام خواهد شد و اگر بین دو عنصر تقارن و پیوندی نباشد، ترکیب آن دو سست و لرزان می شود و پس اززمان کوتاهی از بین خواهد رفت، در ازدواج هم با توجه به تفاوت هایی که میان زن و مرد وجود دارد، به هر میزان زمینه های اشتراکی و یکسانی بین آنها بیشتر باشد، ازدواج آن دو استوارتر ومحکم ترخواهد بود و بالعکس . پس اساس کار در روابط میان زن و شوهر، تناسب و هماهنگی میان آن دو است و باید به اصل کفویت و همانندی در ابعاد مختلف آن از جمله مواردی که درادامه می آید توجه ویژه مبذول داشت

کفویت و همخوانی در ایمان و عقاید مذهبی
کفویت در اخلاق
تناسب خانوادگی از نظر : اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی
کفویت ادراکی و تحصیلی
کفویت نگرشی
کفویت از نظر هوش
کفویت سیاسی و اجتماعی
همخوانی وکفویت زوجین در این امور نیز بسیار مفید خواهد بود:

1-عادات و آداب گروهی ؛
2- شان و موفقیت خانوادگی ؛
3 - نوع تربیت خانوادگی؛
4 - دغدغه ها، توقعات و انتظارات اجتماعی ؛
5 - ارزش ها و گرایش های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی ؛
6- سطح ارتباطات و برخوردهای اجتماعی؛
7 - سطح تحصیلات و منزلت خانوادگی؛
8 - سطح ثروت ، در آمد مسکن و وسایل مختلف زندگی .

منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تناسب , کفویت , ایمان , شباهت , ترکیب , تحصیلات ,


نام شما : ایمیل دوست شما :