به دخت

 




تناسب خانوادگی

یکی از اساسی ترین معیارهای انتخاب همسر اعم از زن ومرد اصالت خانوادگی است. کلمه اصالت از اصل گرفته شده و اصل به معنای ریشه است. یعنی دختر و پسر از خانواده هایی باشند که دارای اصل و ریشه هستند.
دختر و پسر باید در خانواده هایی پرورش یافته باشند که در آنها پدر و مادر عاقلانه و دلسوزانه و با همه ی وجود در رشد و تعالی فرزند کوشیده باشند و نه خانواده هایی که زن و مرد، خانه وکودکان را به حال خود رها کرده و به دنبال تفریح و خوشی خود بوده اند و یا مردانی که بدون دلیل موجه همسران متعددی گرفته اند و فرزندانشان را به حال خود رها کرده اند.

در خانواده های اصیل، پدران و مادران می کوشند از نظر اخلاقی و رفتاری برای فرزندان خود نمونه و الگو باشند. بدون تردید پدر و مادر صالح از نظر ارثی نیز سرمایه هایی گران بها به فرزندان خود انتقال می دهند و دختر و پسری که در یک خانواده اصیل رشد می یابند، سجایای اخلاقی را از پدر و مادر خود به ارث می برند و در برخورد با دشواری ها و سختی های زندگی هرگز از جاده درستی و راستی خارج نمی شوند. به عبارت دیگر پایبندی به آبرو و حیثیت آنان را از انحراف باز می دارد.
بنابراین، معقول نیست که انسان در مسئله انتخاب همسر بگوید: « من می خواهم با خود فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و خویشاوندان و فامیل او ندارم! » ؛ زیرا:
• این فرد جزئی از همان خانواده و فامیل است و مسلما بسیاری از صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی آن خانواده و فامیل از راه وراثت تربیت محیط و عادات به این فرد منتقل شده است.
• بد نامی و خوش نامی آنان تا آخر عمر همراه انسان است و در زندگی فرد تأثیر می گذارد.
• صفات و خصوصیات آنها در فرزندان آینده تأثیر می گذارد همان طور که در اسلام هم تأکید شده است باید درباره سابقه خانوادگی همسر تحقیق لازم صورت گیرد و به خصوص مراتب ایمانی و اخلاقی آنها در نظر گرفته شود وتا حد امکان همسر از خانواده ای پاک و عفیف انتخاب شود این اصالت خانوادگی در نحوه زندگی جدید و در نسل بعد نیز تأثیر دارد اگر نطفه که متأثر از خصایص وراثتی والدین است نا سالم باشد دیگر امیدی به اصلاح فرزند نیست.
پیامبر (صل الله علیه و آله) فرمودند: « انظر فی ای شی تضع ولدک فان العرق دساس؛ نیک بنگر که فرزندت را در کجا قرار می دهی، زیرا نطفه و ژن ها و خصوصیات ارثی خواه نا خواه منتقل می شود و تأثیر می گذارد.»
منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی هم کفو بودن , وراثت تربیت , اصالت , تناسب خانوادگی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :