به دخت

 




مهریه وشرایط آن

مرد به هنگام اجرای صیغه ی نکاح و ازدواج، چیزی را به همسرش تقدیم می کند که دراصطلاح «مهریه» (صداق) نامیده می شود. این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می شود، به معنای اظهار محبّت و علاقه و پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی است.
در آموزه های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده است، بلکه این امر به توافق زن و مرد بستگی دارد. درروایتی که ازمحضرنورانی امام باقر(علیه السّلام) نقل شده است، چنین آمده: «مهریه چیزی است که زن وشوهربرآن توافق می کنند، کم باشد یا زیاد». همچنین درنوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد وهر چیزی که ارزش اقتصادی واجتماعی داشته باشد، می تواند مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پولهای رایج، لوازم زندگی وحتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه.

اگر چه مهریه و مقدار آن به توافق زن و مرد و خانواده آنها بستگی دارد ودر اسلام برای آن مقدارمشخصی تعیین نشده است، ولی درروایات متعدد، سفارش و توصیه اکید شده است که از مهریه های زیاد و سنگین پرهیز شود؛ ضمن آنکه« مهریه های زیاد » مورد مذمت و سرزنش قرار گرفته است.
در روایتی که از محضر نورانی حضرت پیامبر (صل الله علیه و آله) نقل شده، چنین آمده است: « برترین زنان امّت من زنی است که زیبایی اش بیشتر و مهریه اش کمتر باشد ». همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند:« مهریه زنان را زیاد قرار ندهید، به درستی که محبّت و صمیمیت به دست خداست و پول و ثروت محبّت نمی آورد ». امام باقر(علیه السّلام) نیزفرمودند: « ازامتیازات و ویژگیهای خوب زن، این است که مهریه اش کم باشد و از بدی ها و شومی های او، این است که مهریه اش زیاد باشد ».
در آموزه های دینی و اسلامی، علاوه بر اینکه بر مهریه متعادل تاکید شده است، مهریه سنگین از عوامل دشمنی و ناسازگاری معرفی و توصیه شده است؛ از این امر (مهریه سنگین) اجتناب شود تا زمینه اختلاف و سردی روابط همسران جوان به وجود نیاید. حضرت علی (علیه السّلام) در این باره می فرمایند: « مهریه زنان را زیاد قرار ندهید و اعتدال داشته باشید؛ به درستی که مهریه سنگین باعث دشمنی می شود ».
منبع :
جوانی فصل شکفتن، علی احمد پناهی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مهریه , صداق , مهریه متعادل , مهریه سنگین ,


نام شما : ایمیل دوست شما :