به دخت

 




عوامل مؤثر بر آغاز بلوغ

عوامل مختلفی می‌تواند در آغاز سن بلوغ مؤثر باشد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
1. وراثت (ژنتیک):
مهم‌ترین عامل تعیین‌کنندۀ سن شروع بلوغ، عامل ژنتیک است. مادربزرگ و مادر و خاله که اعضای درجه اول خانواده‌اند و همچنین خواهرها که اعضای درجه دوم خانواده‌اند، اگر در سنین یازده تا دوازده سالگی بالغ شوند، به احتمال زیاد دختران خانواده نیز در همان سنین بالغ خواهند شد.
2. آب و هوا:
افرادی که در نواحی استوایی و گرم زندگی می‌کنند، در مقایسه با کسانی که در ارتفاعات و نواحی سرد زندگی می‌کنند، زودتر به سن بلوغ می‌رسند.

3. چاقی:
دخترانی که وزن بدنشان بیست تا سی درصد بیشتر از وزن مطلوب و متعادل باشد، زودتر از سایر دختران به سن بلوغ می‌رسند.

4. عوامل فرهنگی:
دخترانی که با محرک‌های جنسی از قبیل عکس، فیلم و رمان‌های جنسی مواجه هستند، زودتر به سن بلوغ می‌رسند. عوامل تحریک‌کنندۀ جنسی، باعث بلوغ زودرس می‌شود و غریزۀ جنسی را پیش از موعد بیدار می‌کند.
5. نوع تغذیه:
تغذیۀ مناسب، برای فعالیت طبیعی تمام بافت‌های بدن، از جمله غدد داخلی لازم است. دخترانی که از تغذیه و بهداشت مناسب و کافی برخوردار باشند، زودتر به سن بلوغ خواهند رسید.
6. ترشحات هورمونی:
بلوغ با ازدیاد ترشح هورمون‌ها و تظاهرات آن آغاز می‌شود. غده هیپوفیز در تنظیم و شروع بلوغ اهمیت بسیاری دارد. وقتی سلول‌های هیپوتالاموس- که یک مرکز عصبی تنظیم‌کنندۀ مرکزی در مغز است- به حد کمال رشد کرد، علایمی به غده هیپوفیز می‌فرستد تا هورمون‌هایی که قبلاً ترشح نمی‌شد، مترشح شوند. هورمون‌های فعالی که با غده هیپوفیز ترشح می‌شوند، در سایر غدد از جمله تیروئید و غده‌های آدرنال و تخمدان‌ها اثر می‌گذارند و هورمون‌های جنسی زنانه، یعنی «استروژن» ترشح می‌شود. هرچه سطح ترشح استروژن بیشتر شود، بلوغ زودتر شروع می‌شود.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :