به دخت

 




طرز تهیه کلم پلو

 كلم ‌پلو از جمله پلوهای مخلوطی است كه پخت آن در فصل پاییز رواج بیشتری دارد زیرا در این فصل علاوه بر كلم برگ – یا همان كلم ‌پیچ – كلم قمری نیز یافت می‌شود. پختن كلم‌پلو با هر دوی این كلم‌ها به طور جداگانه و حتی به صورت مخلوطی از 2 نوع كلم عملی است؛ البته با توجه به اینكه هر دو كلم از یك خانواده هستند، مزه و طعمی شبیه به هم دارند. دستور غذای زیر نیز با كلم قمری یا به قول بعضی‌ها كلم سنگی داده شده است.
مواد لازم برای 8 نفر:-

برنج، یك كیلوگرم
- كلم قمری، 2 عدد متوسط
- گوشت قیمه‌ای، 750 گرم
- پیاز، 2 عدد متوسط
- نمك، فلفل، زردچوبه و زعفران به میزان لازم
- روغن به مقدار لازم
طرز تهیه:
1 – ابتدا برنج را شسته و در مقدار لازم آب خیس كنید؛ سپس پیازها را بشویید و پس از پوست‌كندن، به صورت خلالی یا ریز خرد كنید. كلم‌قمری‌ها را نیز شسته و پوست بگیرید؛ سپس به صورت نگینی خرد كنید.
2 – تابه‌ای نسبتا گود آماده كرده و مقداری روغن در آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا خوب داغ شود. سپس نیمی از پیازهای خردشده را با كمی زردچوبه در روغن تفت دهید تا پیاز نرم شود. پس از آن، گوشت قیمه‌ای را به پیاز داغ اضافه كرده و همراه آن تفت دهید. حالا 2 پیمانه آب به مواد بیفزایید و شعله اجاق گاز را زیاد كنید. وقتی آب به جوش آمد، شعله اجاق گاز را كم كرده و در تابه را بگذارید و صبر كنید تا گوشت بپزد. زمان لازم برای پخت گوشت حدود یك ساعت است.
پس از پایان پخت گوشت، نمك، فلفل و زعفران را به اندازه مورد نیاز به آن اضافه كنید و 2 الی 3 دقیقه حرارت دهید و سپس زیر تابه را خاموش كرده و آن را كنار بگذارید. 3 – در تابه دیگری مقداری روغن ریخته و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود؛ سپس باقیمانده پیازهای خرد شده را در روغن تفت دهید تا كمی طلایی رنگ بشود. پس از آن، كلم‌ها را – كه به صورت نگینی خرد شده‌اند – به روغن و پیاز اضافه كرده و مقداری زعفران به آن بیفزایید و بگذارید روی اجاق گاز، تا پخته و نرم شوند.
4 – پس از تكمیل مرحله سرخ شدن، گوشت قیمه‌ای مخلوط با پیاز را به كلم‌های سرخ شده اضافه كنید. به این ترتیب، مایه كلم آماده است.
5 – حالا برنج را مانند روش معمول پخت برنج آب‌كشی، در آب جوشانده و سپس آب‌كشی كنید؛ سپس قابلمه بزرگی آماده كرده و پس از ریختن مقداری روغن در آن، كف دیگ را با سیب‌زمینی یا نان پوشش دهید؛ البته برای این منظور از برگ كلم برگ نیز می‌توانید استفاده كنید.
سپس چند كفگیر از برنج آب‌كش شده را كف قابلمه بریزید و پس از آن مخلوط مایه را روی برنج بپاشید. این كار را به صورت لایه لایه با برنج و مایه آن‌قدر تكرار كنید تا مواد تمام شود. حالا برنج را به روش معمول دم كنید. دم كشیدن این پلو معمولا یك تا 5/1 ساعت زمان لازم دارد.
نكته یك: اگر می‌خواهید به جای كلم قمری از كلم پیچ یا همان كلم‌برگ استفاده كنید، همان مراحل بالا را انجام دهید؛ فقط كلم‌ها را به صورت خلالی خرد كنید.
نكته 2: شما می‌توانید به جای گوشت قیمه‌ای از كوفته‌های ریز سرخ‌شده استفاده كنید و آن را همراه مایه، لابه‌لای برنج بپاشید.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :