به دخت

 




نقره

- نقره در اثر اکسیداسیون سیاه می‌شود. جهت پاک و براق کردن نقره ابتدا آن را با سرکه گرم تمیز نمایید. سپس از آب صابون و یک برس استفاده کنید و پس از شستشو بلافاصله خشک نمایید.
- برای پاک کردن تزیینات نقره‌ای یک شب تمام، آنها را در ظرفی که محتوی الکل 90 درجه (الکل صنعتی) است، قرار دهید و بعد از این که همه جای آن را برس کشیدید با مالش خاک اره به روی آن، آنها را تمیز و براق کنید.

- وسایلی را که از جنس نقره هستند و دیر به دیر مورد استفاده قرار می‌گیرند لابه‌لای کاغذ آلومینیومی بپیچید تا نقره‌ها اکسیده نشوند و همیشه تازه و نو بمانند.
- اگر ظروف نقره شما خط بردارد بلافاصله محل خط سیاه می‌شود و از زیبایی آن کاسته می‌شود. چاره کار سپردن آن به دست استادکاری است که آب نقره می‌دهد. گرچه هزینه این کار زیاد است ولی در عوض اشیای نقرۀ شما را نو می‌کند.
- اگر انگشتر نقره سیاه شد آن را در آب‌نمک غلیظ بیندازید، سپس چند دقیقه روی فرش پرزدار، محکم بکشید، مثل روز اول سفید و براق خواهد شد.
- ظروف نقره را فقط با خمیر مخصوص نقره پاک کنید و از مالیدن خمیرهایی که مخصوص پاک کردن فلزات دیگر است به روی نقره خودداری کنید.
- قرار دادن مواد غذایی مانند تخم‌مرغ، قارچ، اسفناج، خردل و کلم درون ظروف نقره‌ای باعث اکسیده شدن ظرف می‌شود.
- ممکن است لکه‌های سفیدی روی ظروف نقره‌ای شما پیدا شود. برای رفع این لکه‌ها یک قاشق چای‌خوری نمک را با چند قطره سرکه خیس کنید و با پارچه پنبه‌ای روی لکه‌ها بمالید.
- در مورد وسایل کوچک تزیینی می‌توانید پس از شستشو و خشک کردن با یک قلم‌موی کوچک نرم لاک بی‌رنگ روی آن بمالید تا براق باقی بماند.
- هیچ‌گاه اشیای نقره‌ای به خصوص قاشق و چنگال و کارد نقره را برای مدت طولانی در آب نگه ندارید و از کشیدن سیم ظرفشویی روی آن خودداری نمایید.
منبع: گنجینه خانه داری، گردآورنده محبوبه نجاتی، نشر خلّاق.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :