به دخت

 




فرش و موکت

- اکثر خانم‌ها به علت وجود کرک و موهایی که به قالی و موکت می‌چسبند و حتی با جاروبرقی نیز از فرش جدا نمی‌شوند، شاکی هستند. برای رفع این عیب یک کیسه حمام را مرطوب کرده به دست بکشید و از راه خواب قالی، کیسه بکشید.
- هر دو روز یک بار فرش‌ها را جارو نمایید.
- هفته‌ای یک بار فرش‌ها را پس از لکه‌گیری با کیسه خیسی که برای این کار کنار گذاشته‌اید تمیز کنید.

- حداقل سالی چند بار با شامپو فرش، فرش‌ها را بشویید.
برای این کار ابتدا فرش‌ها را جارو نمایید. شامپو فرش را با آب مخلوط نموده و دستتان را روی آن تکان دهید تا کف کند. سپس با یک تکه پارچه تور زبر، کف‌ها را به تمام قسمت‌های فرش بمالید تا کف کثیفی‌های فرش را در خود حل نماید. بعد از خشک شدن، روی فرش را مجدداً جاروبرقی بکشید تا کف‌های خشک شده را از روی فرش جمع نماید.
- برای شستن موکت از آب گرم استفاده نکنید.
- اگر اشیای سنگینی مانند مبل مدت زیادی روی فرش یا موکت قرار گیرد روی آن جا می‌اندازد و پرزهای آن را می‌خواباند و مدت‌ها محل تماس آن گود باقی می‌ماند. جهت رفع این مشکل چند قاشق آب گرم روی محل گود شده ریخته و پس از یک ساعت برس بزنید.
- اگر روی فرش یا موکت آب ریخت فوراً به کمک قاشق در جهت خواب فرش آب اضافی را جمع کنید و سپس با کاغذخشک‌کن تا حد ممکن رطوبت آن را بگیرید. در صورت امکان فرش را جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شود و در غیر این صورت زیر قسمت خیس شده یک جعبه چوبی یا چهارپایه قرار دهید تا سطح آن بالاتر از زمین قرار گیرد و زود خشک شود. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن می‌توانید از پنکه استفاده کنید. پس از خشک شدن آن قسمت از فرش یا موکت را برس بکشید.
- اگر روی موکت با آتش کبریت کمی سوزانده شده است ابتدا با قیچی یا ژیلت اصلاح، پرزهای سوخته شده را کمی کوتاه نمایید. سپس پیاز را به دو قسمت ببرید و سطح بریده شده آن را روی محل سوخته مالیده رویش سیم ظرفشویی بکشید و در آخر جارو کنید. محل سوختگی تقریباً نامشخص خواهد شد.
- برای درخشان کردن رنگ‌های فرش کمی سرکه را با خاک اره مخلوط کرده و به آرامی، برسی را در این مخلوط بزنید و روی فرش بکشید. بعد از این که فرش خشک شد با جاروبرقی سطح آن را جارو کنید.
- گاهی اوقات بعضی از قسمت‌های فرش یا موکت به مرور زمان بدرنگ و کدر می‌شود مانند قسمت‌هایی که جلوی بخاری یا مجاور میز نهارخوری است. برای رفع این عیب سه قاشق سوپ‌خوری پودر رختشویی و به همان اندازه سرکه سفید را در یک لیتر آب گرم بریزید و اسفنج را در آن فرو برید و روی قسمت‌های کدر کشیده و با پارچه پنبه‌ای پاک نمایید. این کار را چند بار انجام دهید. وقتی آن قسمت کمی خشک شد با شامپو فرش روی تمامی فرش بکشید و بعد از خشک شدن کامل جارو نمایید.
منبع: گنجینه خانه داری، گردآورنده محبوبه نجاتی، نشر خلّاق.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :