به دخت

 




روایات بیانگر جواز

در داستان ملاقات ملکه سبا با حضرت سلیمان(علیه السلام) چنین می خوانیم: « به او گفته شد داخل حیاط قصر شو، اما هنگامی که نظر به آن افکند، پنداشت نهر آبی است و ساق پاهای خود را برهنه کرد گفت: این آب نیست، بلکه قصری است از بلور صاف. ملکه سبا گفت: پروردگارا ! من به خود ستم کردم، و با سلیمان برای خداوندی که پروردگار عالمیان است، اسلام آوردم .
از این رو، اگر بر اساس نقل صادق و درست قرآن کریم، حضرت زکریا(علیه السلام) با حضرت مریم(سلام الله علیها) سخن می گوید یا حضرت سلیمان(علیه السلام) با نا محرم ارتباط گفتاری برقرار می کنند، می توان نتیجه گرفت که اصل ارتباط گفتاری زن و مرد نامحرم در شرایط عادی، بدون لذت ممنوعیتی ندارد.

حضور زن در عرصه های اجتماعی اقتصادی از نگاه آیات و روایات، احمد طاهری نیا، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

 

 

الف. از آن نظر که بیان کننده رفتار و سیره عملی معصوم است؛

ب. از آن نظر که نشان دهنده امضای معصوم بر رفتار مردم است، که هر دو حجت شرعی و قابل استناد است.

1.امام علی (علیه السلام) فرمودند: پیامبر اسلام(صل الله علیه وآله) ازجهاد سخن گفت، زنی به ایشان عرض کرد: ای رسول خدا ! برای زنان از این عمل بهره ای نیست؟ فرمود: چرا، برای زن از آغاز بارداری تا زایمان و پس از آن تا کودک را از شیر بگیرد، مثل پاداش کسی است که در راه خدا از مرزهای اسلام پاسبانی کرده است.

2.ابن عباس می گوید: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به سلمان فرمودند: «این زره مرا بگیر و نزد شمعون یهودی ببر و به او بگو فاطمه می گوید در برابر آن یک من جو قرض بده...»

3.سلمان می گوید: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نشسته بود و پیش روی آن حضرت سنگ آسیابی بود که با آن جو آسیاب می کرد و دسته آسیاب خون آلود بود و حسین(علیه السلام) که در آن زمان کودک شیرخوار بود، در کناری از خانه از گرسنگی گریه می کرد. من به آن حضرت عرض کردم: ای دختر رسول خدا ! چرا از فضه در امور خانه کمک نمی گیری؟ حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: پدرم به من سفارش کرد کارهای خانه یک روز مربوط به من و یک روز مربوط به فضه باشد. دیروز نوبت فضه بود. سلمان می گوید: عرض کردم من بنده آزاد شما هستم یا جو را آسیاب کنم یا از حسین نگه داری کنم.حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمود: من به ساکت کردن حسین شایسته ترم و شما به آسیاب کردن جو بپرداز.

در نگاه کلی به مجموع روایات می فهمیم که در دلالت بر این معنا متحدند که زنان مسلمان، با پیشوایان دینی و اهل بیت(علیهم السلام) ارتباط گفتاری داشتند و با آنان در مسائل مورد نیاز خود سخن می گفتند؛ از آنها می پرسیدند و پاسخ می شنیدند. از این رو می توان گفت این روایات بر ارتباط گفتاری زنان با پیشوایان معصوم تواتر معنوی دارد و از آنها استفاده می شود که گفت و گوی زن و مرد نامحرم در مسائل مورد نیاز زندگی به طور متعارف، منع شرعی ندارد.

حضور زن در عرصه های اجتماعی – اقتصادی از نگاه آیات و روایات، احمد طاهری نیا، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :