به دخت

 




کرامت ذاتی زن

بسیاری از آیات قرآن، از کرامت و شرافت انسان و برتری وی بر دیگر موجودات حکایت دارد. در سوره اسراء آمده است: وَلَقَد کَرَمنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلنا هُم فِی البَر وَ الَبَحرِ وَرَزَقنا هُم مِن َالطَیِباتِ وَ فَضَلنا هُم عَلیَ کَثِیرِ مِمُن خَلقَنا تَفضِیلاً « ما بنی آدم را گرامی داشتیم و آنها را د رخشکی و دریا (برمرکب های راهور) حمل کردیم، و از انواع روزی های پاکیزه به آنها روز ي دادیم، و بر بسیاری از خلق خود برتری بخشیدیم ». و هم چنین فرموده است : لَقَد خَلقنَا الإنسانَ فی أَحسنِ تَقویم؛ « به یقین ما انسان را در بهترین شکل و نظام آفریدیم ». «تقویم» به معنای در آوردن چیزی به صورت مناسب، و نظام معتدل و کیفیت شایسته است. مقصود از« انسان » نیز جنس است که آدم و ذریه اورا در بر می گیرد.

زن نیز در هویت و حقیقت انسانی با مرد مشترک و از همان گوهر آفریده شده است، مصداق آیه « و َلَقد کرَمنَا بَنیِ آدَمَ...» و مشمول آیه « فَتَبَارَکَ اللهُ اَحسَنَ الخالِقیِنَ » است زن نیز دارای شرافت و کرامت انسانی و موجودی است که خداوند برای آفرینش او خود را ستوده است و آسمان و زمین و هر آنچه را در اوست، برای او آفریده و رام او قرار داده است.
کرامت انسانی زن، اصلی است که بر چگونگی حضور او در جامعه و اشتغال وی به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و نحوه روابط وی با مردان، حاکم است. براساس این اصل، هرگونه حضور زن در جامعه و اشتغال وی به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی که سبب اهانت و تحقیر زن گردد و کرامت وی زیر پا گذاشته شود، ممنوع خواهد بود. برای نمونه، به نمایش گذاشتن جذابیت جنسی زن برای جلب مشتری و کسب در آمد بیشتر، که با کرامت انسانی زن در تضاد و اهانت به شخصیت انسانی اوست، ممنوع است.
اگر به حقیقت و انسانیت واقعی زن توجه نشود و تنها جسم و زیبایی های ظاهری و جذابیت های جنسی او مدّ نظر باشد، نظیر آنچه امروز درغرب مطرح است، زن به عنوان وسیله برای تبلیغ تولیدات کارخانه ها و یافتن بازار برای کالاهای مصرفی استفاده خواهد شد و این امر، به عنوان یکی از اشتغال های زن در جامعه و راهی برای در آمد زائی مادی وی خواهد بود.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :