به دخت

 




بارداری پوچ چیست؟

به محض اینکه خانمی پس از اطلاع از اینکه باردار شده، می فهمد بارداری اش پوچ است از خودش یا پزشک معالجش می پرسد که اصلا بارداری پوچ چیست؟‍ یا مگر بارداری هم پوچ می شود. این مساله به خصوص برای مادری که روی تخت سونوگرافی دراز کشیده و انتظار شنیدن خبر بد را ندارد، شک بزرگی است که بفهمد بارداری اش پوچ است و خبری از جنین در شکمش نخواهد بود. 

و احتمالا درست در همین وقت است که می فهمید باید به زودی آنچه در شکم تان وجود دارد را سقط کنید تا خودتان دچار مشکل نشوید.   در شرایط طبیعی وقتی زن و شوهری با هدف بچه دار شدن اقدام به نزدیکی می کنند، اگر شرایط فراهم باشد یک اسپرم که از همه سریع تر و قوی تر بوده خودش را به تخمکی که از تخمدان زن آزاد شده می رساند و آن را بارور می کند.

تخمکی که بارور شده به سمت رحم حرکت می کند تا در آنجا شروع به لانه گزینی کند و به دیواره رحم بچسبد. این مرحله که تمام شود و لانه گزینی با موفقیت به اتمام برسد، تقسیمات سلولی جنین هم آغاز می شود و جفت کم کم شکل می گیرد و بارداری روند طبیعی خود را ادامه می دهد. اما گاهی مواقع اشکالی در این روند وجود دارد که منجر به بارداری پوچ می شود. یعنی طی یک فرایند غیر طبیعی تقسیم سلول های جنینی ادامه پیدا نمی کند یا اصلا شروع نمی شود و این فرایند منجر به پوچی بارداری می گردد. در این حالت شما ساک حاملگی دارید و جفت هم به وجود آمده است ولی خبری از خود جنین نیست.   در این حالت دکتر شما موقع انجام سونوگرافی فقط یک حفره سیاه می بیند که همان ساک حاملگی است.

متأسفانه بدن به صرف تشکیل ساک فکر می کند که شما باردار هستید. بنابراین سطح هورمون بتا در خون تان بالا رفته و کم کم سر و کله علائم بارداری هم پیدا می شود و اتفاقا ممکن است این علائم شدید هم باشند. علی رغم وجود این علائم شما واقعا باردار نیستید و این بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند ولی ممکن است کمی طول بکشد تا علائم بارداری افت پیدا کند.   حاملگی پوچ زمانی ایجاد می شود که نوعی نقص کروموزومی در تخمک بارور شده وجود دارد و بدن به شکلی هوشمندانه ای برای اینکه از تشکیل جنین ناقص جلوگیری کند، اجازه تشکیل آن را نمی دهد ولی این مساله ربطی به ساک حاملگی ندارد و به همین خاطر است که احتمالا در سونوگرافی به شما می گویند که ساک حاملگی دیده می شود ولی جنینی در آن نیست. این ساک معمولا چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلی متر رشد می کند بدون اینکه جنینی داخلش باشد. معمولا بارداری پوچ نه از روی علائم که موقع انجام سونوگرافی تشخیص داده می شود.

البته در اغلب موارد پزشک از شما می خواهد ۱۰ روز تا دو هفته صبر کرده و مجددا اقدام به سونوگرافی کنید تا وضعیت جنین دوباره بررسی شود. علتش هم این است که ممکن است حاملگی درست در همان موقعی که شما تصور می کنید اتفاق نیفتاده باشد و جنین به این زمان نیاز داشته باشد تا رشد طبیعی پیدا کند.   در نهایت بدن پی به پوچ بودن بارداری می برد و فرایند سقط به صورت طبیعی آغاز می شود ولی گاهی اوقات نیاز هست که نوعی مداخله پزشکی برای سقط جنین صورت گیرد که البته این مساله کاملا به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد.

1394/12/10




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بارداری پوچ؛ حاملگی پوچ؛ بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :