به دخت

 




الفبای طب سنتی

اگر یادتان باشد گفتیم؛ برای درمان در طب سنتی اول باید مزاج خود را بشناسیم, یعنی بدانیم گرم مزاج هستیم با سرد مزاج,خشکی در بدنمان غلبه دارد یا تری.


ارکان طبیعت از دیدگاه طب سنتی ایران و مزاج شناسی به چهار عنصر اصلی برمی گردد:
" خورشید " مظهر گرما(صفرا)-->  گرم و خشک
"هوا" نمادی از تعادل(دم یا خون) --> گرم و تر
"آب" نشانگر رطوبت(بلغم) --> سرد و تر
"خاک" نماد سرما(سودا) --> سرد و خشک
پس مزاج در واقع, تأثیر متقابل و متضاد عناصر چهارگانه ای است که در بالا به آنها اشاره کردیم.
در واقع "مزاج" حالت فعالیت کل بدن یا اجزاء بدن است, که گرمی را می توان به انرژی و نشاط ربط داد و سردی را در کم شدن انرژی شناخت.
به طور طبیعی همه ما آدمها با یک مزاج غالب به دنیا می آییم؛ یعنی ممکن است طبع مان گرم و خشک باشد و در نتیجه صفراوی باشیم یا طبعمان گرم و تر باشد و دموی محسوب شویم و یا سرد و خشک که سوداوی هستیم و با سردی و تری بلغمی شناخته می شویم.
در طی مسیر زندگی ممکن است بر اثر تغذیه و شرایط زندگی یک خلط( مزاج) بر ما غلبه کند و تغییراتی در ما ایجاد شود و حتی بیمار شویم.به طور کلی روحیات و ویژگیهای افراد تعیین کننده مزاج پایه ی آن هاست. حتما شما هم بعضی هارا در اطرافتان دیده اید که بسیار شاد و پر انرژی هستند و به نظر می آید هیچ وقت خسته نمی شوند و یا بعضی دیگر خیلی آرام بوده و کم اتفاق می افتد عصبانی بشوند و در مقابل عده ای هم خیلی تحریک پذیر هستند و سریع از کوره در می روند؛ خب همه این تفاوت ها به خاطر مزاج این افراد هست. 
جالب هست که بدانید با چند اقدام ساده و آسان؛ می توان آدم های عصبانی را آرام تر کرد و به آدم های بی خیال و کم تحرک کمی انرژی داد.
همراه ما باشید تا شما را در مطلب بعدی با ویژگی های روحی افراد با مزاج های مختلف بیشتر آشنا کنیم.

1394/11/14




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :