به دخت

 




علائم هشدار در بارداري

سلامتي و باروري سالم حق هر انسان است. سلامت بانوان ومادران گامي در مسير اعتلاي سلامت خانواده و جامعه مي باشد و چه زيباست که يک مادر در دوران بارداري با آگاهي از اين که چه علائمي در دوران بارداري طبيعي تلقي مي شودو چه علائمي به عنوان علائم هشدار ناميده مي شود، بداند که چه زماني و در چه شرايطي نياز به مراجعه خواهد داشت.

 

مراقبت هاي ماهيانه منظم که توسط ماما يا پزشک انجام مي شود مي تواند مادر را در ادامه روند يک حاملگي بي خطر و سالم راهنما باشد.اين مراقبتها تا هفته 28 بارداري ، ماهي يک بار ، از هفته 28 تا 36 ماهي دو بار و از هفته 36 تا تولد نوزاد هر هفته انجام مي پذيرد. هم چنين انجام آزمايشات متعدد جهت بررسي قند خون، عفونتهاي ادراري ، غده تيروئيد، کم خوني و . . . مراقبتهاي بالا را تکميل مي نمايد.

در اين جا تعدادي از علائم که نيازمند مراجعه مادر به ماما يا پزشک است ارائه مي گردد :

خونريزي ولکه بيني : در هر دو مورد حتماً بايد مشاوره و بررسي هاي لازم صورت گيرد. البته گاهي مادر در طي بارداري با لکه بيني هايي مواجه ميشود که اگر با علائم ديگر همراه نباشد طبيعي تلقي مي گردد ولي در قبال خونريزي مراجعه و بررسي لازم است.

ترشحات واژينال : اين ترشحات معمولاً در دوران بارداري افزايش مي يابد. ترشحات طبيعي بي رنگ ، بي بو ، بدون خارش و سوزش مي باشند. گاهي عواملي همچون قارچ ها ،باکتري ها و ويروس ها سبب ايجاد عفونت و غير طبيعي شدن اين ترشحات مي شوند که علائمي مانند تغيير رنگ ترشحات (سفيد پنيري شکل يا زرد مايل به سبز چرکي) همراه با خارش وسوزش و يا بروز زگيل در اين ناحيه ايجاد مي کنند. در اين صورت لازم است مراجعه و درمان انجام شود. عدم درمان به موقع مي تواند عوارض جدي تري را به دنبال داشته باشد.

پارگي کيسه آب:کيسه آب فضايي است که جنين داخل آن قرار دارد. اين فضا جنين را از ضربات، صدمات و فشار هاي وارده محفوظ نگاه مي دارد. همچنين دماي مناسب براي زيست جنين را فراهم نموده و مايع داخل اين فضا حرکت جنين را تسهيل مي نمايد. عفونت يکي از دلايل پارگي کيسه آب مي باشد. از اين رو لازم است در صورت بروز هر نوع عفونت، مادر باردار با پزشک مشورت نمايد و درمانهاي لازم را به موقع انجام دهد. در صورت پارگي کيسه آب، مادر آن را به صورت خروج ناگهاني مايع از ناحيه واژن مشاهده خواهد کرد. در صورت بروز اين اتفاق در هر زمان از دوران بارداري، اولين اقدام رساندن مادر به بيمارستان است. در مسير انتقال به بيمارستان لازم است مادر در حالت درازکش قرار داشته باشد.

مسموميت حاملگي:به دنبال افزايش حجم مايعات بين سلولي ، ورم معمولي در پاهها و دستها ديده مي شود که طبيعي است. اگر ورم با شروع ناگهاني در صورت، پاهها و دستها مشاهده شديا افزايش وزن به طور ناگهاني همراه با سر درد يا سر گيجه و يا تاري ديد باشد ، مراجعه ومشاوره به منظور بررسي فشار خون و ديگر آزمايشات قطعاً ضروري است. اين علائم مي تواند شروع مسموميت حاملگي باشد. استراحت و آرامش مادر در طول بارداري ، کاهش مصرف نمک ( عدم مصرف غذاهاي آماده و پروسس شده ) و کنترل وزن و ديابت راهکارهاي توصيه شده مناسبي براي پيشگيري از اين عارضه است.

ديابت :ديابت بارداري شکل موقتي از ديابت است که دربعضي از خانم هاي باردار رخ ميدهد. آزمايشات غربالگري ديابت در هفته هاي 24 تا 28 بارداري انجام مي شود و در صورت افزايش ميزان قند خون، مراقبت هاي پزشکي و تغذيه اي الزامي خواهد بود. در دوران بارداري استفاده از سبزيجات ،کاهش ميزان مصرف قندها و چربي ها ،انجام ورزشهاي مجاز دوران بارداري (يوگا ،پياده روي و...) به منظور جلوگيري از افزايش ميزان قند خون، توصيه شده است.

حرکات جنين : معمولا حرکات جنين توسط مادر از هفته هاي 18 تا 24 بارداري احساس مي شود. با توجه به بستر روحي متفاوت هر جنين، حرکات جنين ها نيز با هم متفاوت است. اما اين حرکات با افزايش رشد جنين در سه ماهه سوم کمتر و نوع آن نيز متفاوت مي شود. ( در هفته هاي آخر به علت فضاي کم رحم حرکت جنين به صورت ضربه اي وتعداد آن نيز کم خواهد شد. ) توجه داشته باشيد در صورت بروز کاهش يا عدم حرکت جنين ، پس از نوشيدن يک ماده قندي ، نم ساعت تا 45 دقيقه به پهلوي چپ بخوابيد ، منتظر حرکات کودک خود باشيد، تعداد حرکات را کنترل کنيد چنانچه شرايط بي حرکتي کودک ادامه داشت با ماما يا پزشک مشورت شود.

درد در بارداري :توجه داشته باشيد به دنبال هر دردي که با تغيير وضعيت و استراحت آرام نشد به خصوص در ناحيه شکم و پهلو ، مراجعه و مشاوره لازم است.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مبــاد      وجود نازکت آزرده گزنــد مبــاد

سلامت همه آفاق در سلامت توست     به هيچ عارضه شخص تو دردمند مباد

1394/11/10

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :