به دخت

 




تنهایی شهرزاد

شکی نیست که شهرزاد یکی از سریال های موفق شبکه نمایش خانگی است که هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. بخشی از موفقیت سریال شهرزاد به شخصیتهای تاثیرگذار داستان مربوط می شود که مخاطب را پای تلویزیون میخکوب می کند و او را تا تماشای قسمت بعدی در انتظار نگه می دارد. اینکه هر کدام از شخصیت ها چه ویژگی هایی دارند موضوعی است که محمود هندی پور، روانشناسی و مشاور، ان را تحلیل می کند تا ابعاد مختلف شخصیت های داستان را بهتر بشناسید و رفتارهای بعدی آنها را تا حدودی پیش بینی کنید.

 

 

شهرزاد، شجاع و با اراده

شهرزاد در عین حالی که دختری تحصیلکرده و مستقلی است، ظرافت های زنانه ای دارد و این حالت هارا از طریق لحن دیالوگ ها، چشم ها و نگاهش به زیبایی به فرهاد نشان دهد. به خصوصی در جایی که فرهاد نجات پیدا کرده و شهرزاد قربان صدقه اش می رود اینقدر این کار را درست انجام می دهد که مخاطب به خوبی تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی از علتهای موفقیت سریال این است که روی بخشی های حسی و انتقال احساسی به خوبی کار شده و ترانه علیدوستی هم در این نقش خیلی خوب عمل می کند. او توانسته این احساسی را به خوبی انتقال دهد و با تمام وجودباچهره، میمیک، تن وآهنگ صدا این عشق را منتقل می کند. چقدر خوب است که تکاملی در شخصیت دختران به این شکل باشد که بخش زنانه و مردانه آنها به یک میزان رشد کند و البته در جایی که باید حرف بزنند و رفتار جسورانه داشته باشند. شخصیت شهرزاد نشان می دهد با اینکه در مقابل بزرگ آقا قرار گرفته و این فرد بزرگ و قدرتمند است اما حرفش را به زیباترین شکل بیان می کند.

او از منطق و استدلال استفاده می کند و در عین حال اصلی احترام را از یاد نمی برد. .شخصیت شهرزاد به گونه ای است که مخاطب را به سرعت درگیر می کند. امید، انرژی و انگیزه زندگی را در رفتارش می بینیم و صلابت او را به عنوان یک فرد تحصیلکرده شاهد هستیم با اینکه شهرزاد یک خانم است و در دورهای زندگی می کند که قطعامردسالاری حرف اول را می زند بازهم قدرت ابراز وجودش خوب است و حرفشی را بیان می کند. حواسشی به عواطف ادم هاهست. مجموع اینها نشان می دهد شخصیت رو به تکاملی دارد که ضعیف و شکننده نیست. در عین حالی که از جنیست زنانه خودش فاصله نگرفته مهارت های اجتماعی بالایی دارد که او را به شخصیتی دلچسب تبدیل کرده و بیننده هم خیلی زودباشهرزادارتباط برقرار میکند.این آدم قدر عشق را می داند و روی حرفش می ایستد. شهرزاد در شخصیتش دو وجهه مهم دارد که اگر خانمها این دو وجهه را داشته باشند کامل و دوست داشتنی تر می شوند. یکی اینکه شخصیت او یخچالی نیست و از احساسات و عواطف برخوردار است و دیگر اینکه می تواند ابراز وجود کند و حرف بزندو شخصیت شیشه ای نداشته باشد.

شهرزاد نه تنها احساسات و عواطف خوبی دارد، بلکه بخش منطق و ریاضی وجودش هم فعال است و می تواند به موقع از هر دو بخشی استفاده کند

بزرگ آقا، سلطه جو و کنترل گر

مجموع ویژگی های بزرگ آقا قدرت طلبی او را نشان می دهد و البته از جایگاه قدرت برخوردار است. در افراد ثروتمند و قدرت طلب این موضوع را می بینیم که باید هر چیزی را به هر قیمتی به دست بیاورند و هر قدر لازم باشد برای آن هزینه می کنند. بزرگ آقا به واسطه جایگاه سیاسی و اجتماعی اش همه امور را کنترل می کند. خیلی راحت می تواند احساسات و عشق را نادیده بگیرد تا به هدفش برسد. قدرت خوبی در سفسطه کردن و فلسفه بافی دارد تا اوضاع را آن طور که می خواهد به دیگران نشان دهد و در نهایت با رشوه، تهدید و... کارش را جلو می برد. قدرت طلبی در او کاملا مشهود است و هر چیزی که بخواهد همان می شود. حتی می بینیم که اطرافیان او از جمله پدرشهرزاد و فرهاد در برابر خواسته او تسلیم می شوند که این به واسطه قدرت، ثروت و جایگاه اجتماعی بزرگ آقاست. شخصیت قدرت طلب به دیگران آسیب می رساند و اگر جایی نتواند به وسیله پول، قدرت و نفود به هدفش برسد، حالش به شدت بد می شود. یعنی بدترین حالی که قدرت طلب می تواند تجربه کند زمانی است که با هر وسیله ای نمی تواند به مقصودش برسد که معمولا این حالت ها کم اتفاق می افتد.

فرهاد، روشنفکرماب و هیجانی

فرهاد حتی اگر اتفاق قسمت اول پیش نمی آمد به نظر نمی رسید که آمادگی ازدواج را داشته باشد، در حالی که در شهرزاد این آمادگی را کاملا می بینیم. انگار شهرزاد تکلیفش با خودش معلوم تر است اما در فرهاد از هم گسستگیهای عاطفی و اجتماعی به چشم می خورد. از یک طرف تمرکز زیادی بر روی کارشی دارد و از سوی دیگر روی مسائل اجتماعی متمرکز است و شاید شغلی که انتخاب کرده منشعب از همین تمرکز باشد. با توجه به دیالوگهایی که با شهرزاد در کافه دارد شاید شهرزاد دلش می خواهد حرفهای دیگری از او بشنود ولی توجه فرهاد بیشتر معطوف بر تاریخ، ادبیات و شعر است. فرهاد هم فردی احساساتی است و در عین حال زندگی خانوادگی با مادر و خواهر بسیار حساس او را از مردهای دیگر احساساتی تر کرده است.

او یک خواهر دارد و مادری که به شدت به پسرش وابسته، پسردوست و حمایتگر است. مجموع این عوامل از فرهاد شخصیتی غیر مستحکم ساخته که احساسات و هیجانات بر منطقشی غلبه می کند. با این حال با وجود نقش خوب مصطفی زمانی در قالب این شخصیت نمی توان با او ارتباط برقرار نکرد و مخاطب احساسی می کند که فرهاد در کنار شهرزاد زوج جالبی را تشکیل می دهند که هر کدام می توانند بخش هایی از طرف مقابل را کامل تر کنند. شعردوستی و علاقه فرهاد به جلسات ادبی هم نشان دهنده تیپ شخصیت رمانتیک و احساساتی است که در انتخاب نقش، مصطفی زمانی به واسطه تن و اهنگ صدا و حالات چهره هم این شرایط را نشان می دهد.

 

قباد: منفعل وفرصت طلب

به نظر می رسد که قباد فردی فرصت طلب است که فقط به خاطر موقعیت شیرین با او ازدواج کرده که این رابطه در نهایت برایش خوشایند نبوده است. آنچه از ابتدای سریالی می بینیم این است که قباد منفعلانه با پناه بردن به شرب خمر و رفتار نامتعارف بخشی ناکام وجودش را زندگی می کند. به عبارت دیگر به دنبال شادی است اما نتوانسته در رابطه، خوشحالی و رضایت را بدست بیاورد و سعی میکند با فاکتورهایی غیر از رابطه برای خودش خوشی ایجاد کند. انفعالی در این شخصیت کاملا مشهود است و بیشتر اوقات عمیقا به فکر فرو می رود. گویا نقشه می کشد و به نظر می رسد دنبال روزنه و موقعیت می گردد که هم ضرر نکند و در عین حال بتواند خودش را نجات دهد. او متوجه شده که ازدواجش سرانجام خوبی ندارد و تلاش های شیرین برای مجاب کردن او موثر نیست. به این ترتیب با فاصله گرفتن و ترسی که از عمویشی دارد یک انفعالی خاموشی را از خودش نشان می دهد. شاید بعدها از این انفعالی خارج شود. شخصیت او به گونهای است که او را فرا میخوانند و او اجرا می کند. در جریان رودخانه زندگی شناور بوده اما شناگر نیست. علاوه بر این به نظر می رسد که قباد شخصیت بیکار و منفعلی دارد. از آنجا که شخصیت های منفعلی خودشان تصمیم گیرنده نیستند یک نارضایتی در آنها به چشم می خورد، به طوری که حالشان از وضعیت زندگی خودشان بد می شود و انگارهیچ وقت قدرت ابراز وجود را ندارند که بگویند من هستم، من انتخاب می کنم و من تصمیم میگیرم.

جمشید و هاشم؛ منفعت طلب و ترسو

پدران شهرزاد و فرهاد که در داستان آنها را با نامهای جمشید و هاشم دیده ایم هر دو افراد منفعتطلبی هستند. درست که بزرگ آقا فرد با نفوذی است اما با پیشنهاد مالی آنها را قانع می کند. این افراد هر دو خودشان را وامدار بزرگ آقا می دانند و از سوی او حمایت می شوند و حتی امتیازات بیشتری هم از او میگیرند. هر دوی آنها عقب نشینی می کنند و به سمت راضی کردن فرزندانشان پیش می روند تارضایت بزرگ آقا فراهم شود. در نهایت آنچه در شخصیت این دو پدر بارز است منفعت طلبی آنها است. نکته جالبی که در ارتباط پدر و مادر فرهاد وجود دارد ارتباط و یمیت خیلی زیادی است که دیدن این رفتار درآن نسل لذت بخشی است و قابلیت الگوبرداری برای این نسل را هم دارد. صمیمیت و عشق توام با احترام در رفتار آنها به چشم می خورد و به خواسته های هم احترام می گذارند که نکته جالبی است و شاید در بعضی از زوجهای امروزی این حالت ها را کمتر می بینیم. افراد منفعت طلب معمولا ترسو هم هستند و خیلی از جاها چون تمرکزشان روی سود و نفع است مراقب هستند که منفعت شان به هم نخورد و می توانند احساسات و عواطف انسانی را زیر پا بگذارند که این حالت ها در جمشید پررنگ تر دیده می شود.

شیرین؛ وابسته و هیجانی

شیرین شخصیت وابسته و هیجانی دارد. هر قدر هم که قباد به او بی توجه است باز هم جلو می آید. با او حرف میزند و همچنان تلاش می کند تا قباد را به سمت خودش بکشاند و به طرق مختلف جای خودش را در دل قباد باز کند اما می بینیم که فاصله گرفتن قباد و انفعالشی هم به شیرین کمکی نمی کند. شیرین عقب نشینی ندارد و اینقدر برای رسیدن به خواسته اش - که صمیمیت بیشتر با قباد است - تلاش می کند که نتیجه عکس می دهد. یعنی خیلی جاها می بینیم که قباد از او دور تر می شود. شیرین شخصیت تکانشی هم دارد و آدمی نیست که با تدابیر و فکر حرف بزند و به دنبال راه حلی بگردد. بخش عاطفی او جلو می رود و وقتی به بن بست می رسد بلافاصله با هیجان ناسزا می گوید و ناراحت می شود و با بدرفتاری شرایط را برای خودش سخت می کند. بچه دار نشدن هم احساس ضعف بیشتری به او می دهد و برای جلب توجه قباد همچنان در تلاش است.

 منبع : مجله خبری سبک زندگی

1394/11/3



نظرات ارسال شده
احمد
چهارشنبه 12 اسفند 1394


هاشم ترسو نیست


10
4
رومینا
جمعه 16 بهمن 1394


سلام
مطلب خوبی بود ممنون


14
3
اوینیک
یکشنبه 11 بهمن 1394


سلام. من که واقعا از شخصیت شهرزاد در این فیلم خوشم اومده و از اینکه کارگردانی خوبی داره ، حس خوبی دارم که وقت میذارم برای دیدنش.


8
4

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی سریال ، شهرزاد، روانشناسی، عشق ,


نام شما : ایمیل دوست شما :