به دخت

 




عدم رشد نوزاد و وزن نگرفتن او

به طور کلی اگر کودک شما رشد یکنواختی ندارد و یا خوب رشد نمیکند به این معنیست که یا خوب غذا نمیخورد یا جذب مواد غذایی او پایین است.

مشکلات تغذیه ای در نوزادان :

- ممکن است کودک شما قبل از اینکه شیر کافی بخورد خسته شده و به خواب رود.

مادرونه، یکی از 4 تا لینک پایین صفحه

 

 

- ممکن است قدرت مکندگی کمی داشته باشد. بنابراین زمانیکه کودک از سینه شما تغذیه میکند، شیر کافی دریافت نمیکند. البته این مشکل بیشتر زمانی اتفاق میافتد که کودک، از سینه شما تغذیه میکند.

- شکاف لب یا کام دهان باعث اختلال در شیر خوردن میشود. در چنین شرایطی مشکل با استفاده از شیشه های مخصوص و سری های سینه مخصوص و کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه قابل حل است (شکاف لب و کام در سال اول تولد نوزاد ترمیم خواهد شد.)

- داشتن لکنت زبان نیز ممکن است برای کودک شما مشکل زا باشد و بر تغذیه کودک از شیشه شیر نیز اثر خواهد گذاشت (البته این مسئله زیاد رایج نیست)

- اگر طبق یک دستور غذایی خاص به کودک خود غذا میدهید و این دستور درست نباشد کودک شما به راحتی وزن نخواهد گرفت.

- یک سوم اول از شیری که به کودک خود میدهید آغوز نام دارد. وقتی شما شروع به شیر دادن میکنید کودک به طور غریزی هورمون اکستیسین رها میکند که موجب تحریک سینه شما و جاری شدن شیر میشود که با سوزش و یا خارش نوک سینه و فوران شیر همراه  است این شیر دارای کالری بیشتری نسبت به آغوز است.

اگر استرس یا درد داشته باشید، این پروسه اتفاق نخواهد افتاد و کودک خود را از این شیر غنی محرم کرده اید.  وقتی این شیر با درد طولانی مدت همراه شود ممکن است مانع از رشد کودک شما شود. برای اینکه این پروسه به خوبی انجام شود، سعی کنید یک مکان آرام  و خلوت را برای شیر دادن به کودک خود انتخاب کنید.

- وقتی تغذیه کودک طبق زمان بندی خاصی انجام میشود، کودک نسبت به زمانی که خود خواستار تغذیه میباشد، مواد مغذی کمتری نسبت به آنچه نیاز دارد دریافت می کند. برخی از متخصصان بر این باورند که بهترین روش اینست که هر مقدار و در هر زمانی که کودک شما نیاز به تغذیه دارد به او اجازه تغذیه بدهید.

- اگر کودک شما بیمار شده است، بدنش  به کالری و مواد مغذی بیشتری احتیاج دارد.بیماری ها باعث کاهش اشتهای کودک میشوند.

- ممکن است کودک دچار مشکلات گوارشی، مثل اسهال، رفلاکس معده و یا ناتوانی در هضم شیر باشد.

-  اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید ممکن است، توانایی شیر دادن به کودک و توجه کافی به او را نداشته باشید پس شما با اندازگیری میزان شیری که کودک میخورد، باید مطمئن شوید که کودکتان کالری کافی را دریافت میکند.

نکته: در موارد نادر، عدم افزایش وزن کودک ممکن است به دلیل مشکلات ریه، مثانه، مشکلات سیستم عصبی مانند فلج مغزی، اختلال در کروموزم ها مثل سندروم دان، مشکلات قلبی مانند کمخونی و اختلال در متابولیسم مانند کمبود هورمون رشد باشد. اگر هر یک از موارد فوق دلیل بر عدم رشد کودک شما باشد، باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود.

 

1394/11/3




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مادرونه، رشد، نوزاد، کالری، شیر، تغذیه ,


نام شما : ایمیل دوست شما :