به دخت

 




تصویرسازی

هدف از تجسم تصوير در ذهن :

تجسم تصوير در ذهن فعالیتي است که به آموزش توانایی تصویربرداری نيمكره راست مغز کمک می کند.توانایی نيمكره راست مغز برای ایجاد تصاویر واضح و روشن در ذهن پایه و اساس بسیاری ازتوانايي هاي آن مي باشد، مانند: توانايي خواندن سريع ، داشتن حافظه ی تصويري، توانايي  انجام محاسبات پيچيده با سرعت زياد و غیره .

 

 

بازیهای تخیلی کودکان 0 تا 6 ماهه

- به جای خرس ها و عروسک ها و حتی تصویرها صحبت کنید.

-  بازی دالی موشک

- وقتی سرش را بالا نگه داشت او را روی توپ بزرگ پلاستیکی به شکم قرار دهید و وانمود کنید که مثلا ماهی است.

-  کلاه خنده دار به سر کنید و ادای شخصیت های بامزه را دربیاورد.

- یکی از دستانتان را زیر سینه کودک و دست دیگری را لای پاهای او قرار دهید و او را در امنیت کامل نگه دارید و او را به عقب و جلو حرکت دهید و نقش نوزاد را حال پرواز برایش انجام دهید . او را به ارامی حرکت دهید و صدای هواپیما در اورید.

-  از عروسک هایی که دست داخل ان میرود( عروسکهای نمایش) استفاده کنید.

بازیهای تخیلی کودکانی که میتوانند چهار دست و پا راه روند ( 6 تا 12ماهگی)

-  اسباب بازیها یا حیوانات پلاستیکی را در ظرفهایی پنهان کنید و سپس از کودک بخواهید انها را پیدا کند. وقتی که حیوانات را پیدا کرد به جای انها حرف بزنید و به اصطلاح انها را صداگذاری کنید.

 - نزدیک کودک یک سطل یا سبد قرار دهید و اسباب بازیها یا مکعب های کوچکی را در ان قرار دهید . به او نشان دهید که چگونه انها را رها میکنید تا در داخل سطل بیفتند.

- از وسایل اشپزخانه ای که چند اندازه دارند استفاده کنید و به کودک نشان دهید که چطور انواع کوچکتر در داخل انواع بزرگتر قرار میگیرد.

-  کودک شما را زیاد میبیند که در حال صحبت کردن با تلفن هستید پس میتوان این کار را به بخشی از بازیهایتان تبدیل کنید. ابتدا با یک تلفن اسباب بازی و بعدها با یک تلفن واقعی با او مکالمات ساختگی انجام دهید.

- روی یک پتو در روی چمن یا باغچه بنشینید و چند اسباب بازی و مقداری هم غذا با خود ببرید. میتوانید کودکتان را که نقش میزبان را بازی میکند تماشا کنید یا در بازی به او ملحق شوید.

- چند عدد ظرف یا سطل به کودک بدهید و کیفیت اجسامی را که قرار است در انها قرار دهد مشخص کنید . ابتدا چند عدد از انها را خودتان داخل سطل ها یا ظرفها قرار دهید و نحوه بازی را به او یاد دهید تظاهر کنید که اجسامی که در سطلها قرار میگیرند چیزهای واقعی از جمله قطعات میوه هستند.

- بچه ها عاشق تقلید هستند و پرستاری از شما هنگام بیماری مثال خوبی است . محیط مناسب ایجاد کنید تا کودک از یکی از عروسکهایش پرستاری کند تا حال او خوب شود یا موهایتان را شانه کند.

- جلسه ای برای بازی با آب برای کودک ترتیب دهید و تعدادی لیوان و فنجان اماده کنید که هر کدام کمی اب داشته باشند. به او نشان دهید که چگونه میتوان اب را از یکی از ظرفها به دیگری ریخت و تظاهر کرد که ابشاری در حال فروریختن است . اگر کاری هست که شما به طور منظم انجام میدهید سعی کنید تجهیزات لازم را برای کودک فراهم کنید تا در ان مواقع همان کاری را انجام دهد که شما مشغولش هستید.

بازیهای تخیلی کودکانی که میتوانند راه بروند: ( ۱۲ تا ۲۴ماهگی)

- یک جعبه دائمی برای لباسهای کودکتان ایجاد کنید و داخلش تعداد زیادی لباس ، کلاه و نقاب غیر عادی قرار دهید . وقتی که کودک تمایل داشت به او اجازه دهید هر کدام را که میخواهد و اندازه اش است به تن کند.بگذارید برايتان توضیح دهدکه این لباسهای کیست و چه کسی انها را میپوشد.

- برای کودکتان یک میهمانی ترتیب دهید که خودتان و او در آن حضور دارید . به نوبت با هم یا با اسباب بازی های بزرگتر اشنا شوید.

- وقتی در حال درست کردن غذا برای خانواده هستید از کودک بخواهید یکی از غذاهای خیالی مورد علاقه خود مانند ماکارونی را درست کرده و از خانواده بخواهید قبل از خوردن غذای شما ابتدا غذای خیالی را بخورند.

- جعبه ای داشته باشید کهاشیای خیالی مثل هواپیما ماشین سیاره فضایی و غیره را در آن قرار دهید.

- از بالشتها و کوسنهایی که در اختیار دارید کوهی بسازید و به کودک خود بگوئید که او فرمانروای کوه است و از او بخواهید از ان بالا رفته .

بازیهای تخیلی کودکان 2 تا 4 سال

- با استفاده از وسايل بازيهاي تخيلي انجام دهيد.

به طور مثال مي توان از اسباب بازي هايي كه براي شغل هاي مختلف طراحي شده استفاده كرد و نقش دكتر- آتش نشان-پليس ... را ايفا كرد، يا مثلا با يك كلاه و شنل پادشاه شد.

بازیهای تخیلی کودکان 4 سال به بالا

- از بچه بخواهيد كه چشم هایش را ببندد و سناريويي كه برايش تعريف مي كنيد را تصور كند.مي توانيد راجع به هر چيزي صحبت كنيد.

به طور مثال بگوييد: به سمت گلخانه بزرگ خانم ... مي ري – درهاي شيشه اي بزرگ را باز مي كني و وارد مي شي – مي توني ببيني خانم ... با لبخند به استقبالت مياد؟ تو را به داخل گلخانه مي بره – گلخانه پر از گل هاي رنگارنگ – به سمت گلدان هاي گل رز مي رويد – بوي  گلهاي رز را حس مي كني ؟...

 

1394/11/3




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مادرونه، بازی، تخیل، تصور، ذهن، کودک ,


نام شما : ایمیل دوست شما :