به دخت

 




با کودک لجبازم چه کنم؟

اولین، مهمترین و ساده ترین راهی که مادر باید در برابر لجبازی کودک از خود نشان دهد بی اعتنایی به کارها و یا لجاجت اوست. مثلاً وقتی کودک یک لیوان آب با عصبانیت بر روی میز می کوبد در این هنگام مادر باید به او بی اعتنا باشد و با راه رفتن، آواز خواندن و یا آشپزی به کودک بی توجهی کند تا کودک یاد بگیرد کسی به لجبازی او توجهی نمی کند. در حقیقت نادیده گرفتن و بی توجهی والدین به لجبازی کودکان این رفتار را در آنها کاهش می دهد.

 

 

مادران باید توجه کنند که درهنگام لجبازی، کودکشان را بغل و یا نوازش نکنند زیرا این راه مقابله با کودک لجباز نیست، بلکه اولین کاری که باید انجام دهند بی اعتنایی و بی توجهی است که در ابتدا شاید لجبازی در کودک تشدید و بدتر شود اما به مرور زمان از لجبازی کودک کاسته می شود.

مادر باید بعد از آرام شدن کودک، او را بغل و سپس آرام نوازش کند. اما راجع به رفتار و لجاجت چند دقیقه قبل وی صحبت نکند. زیرا معمولاً لجبازی کودکان کاملاً هدفدار است و کودک بدون دلیل شروع به لجبازی نمی کند و مهمترین هدف کودک در این موارد معطوف کردن توجه ها به خود است.

متاسفانه گاهی والدین به محض جیغ زدن و یا گریه کردن کودک به سمت کودک خود می روند و او را بغل می کنند. در این شرایط است که کودک می آموزد برای جلب توجه با لجبازی و تندخویی می تواند هرچه از جمله توجه والدین را بدست آورد.

روش دیگری که برای کاهش لجبازی در کودک موثر است این است که در هنگام لجبازی کودک را به محل دیگری ببرید مثلاً اگر در فروشگاه هستید او را بیرون از فروشگاه ببرید و به او بگویید جیغ بزند و یا گریه کند. بعد از اتمام این کار دوباره او را به داخل فروشگاه ببرید.

والدین توجه کنند که جداسازی یکی از روشهای مدرن تنبیه است که باید انجام دهند؛ جداسازی کودک حدود چند دقیقه به طول می کشد به عبارتی دیگر، جداسازی کودک برابر با سن او باید انجام شود. یعنی اگر کودک ۲سال دارد باید ۲دقیقه، اگر ۴سال ۴دقیقه و اگر ۵سال سن دارد ۵دقیقه او را  در یک گوشه اتاق بگذارید در این اتاق نباید وسایل سرگرمی کودک و نیز وسایل خطرناک وجود داشته باشد.و براي او توضيح دهيد كه بدليل لجبازي و يا عمل بدي كه انجام داده بايد از بازيش دست بكشه و به كاري كه انجام داده فكر كنه.

بعد از این چند دقیقه اگر سروصدا و یا گریه و جیغ کودک تمام شده بود او را از اتاق بیرون بیاورید. اما اگر جیغ و داد کودک همچنان ادامه داشت دوباره او را با همین زمان معین به داخل اتاق ببرید، این عمل را تا آنجا باید تکرار کرد که کودک از پرخاشگری و لجبازی آرام شده باشد. توجه كنيد اين كار زماني موثر خواهد بود كه شما در هر جايي كه كودك عمل لجبازي رو انجام داد تكرار كنيد اگر در مهماني اينكار را تكرار كرد سعي كنيد او را به اتاق جدا ببريد يا حتي اگر موثر نبود مهماني را ترك كنيد.

 

1394/11/3




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مادرونه، رفتار، لجبازی، عکس العمل، بی توجهی، اعتنا ,


نام شما : ایمیل دوست شما :