به دخت

 




تآثیر ژنها در سرطان سینه

ژن‌ها چقدر در ابتلا به سرطان سینه نقش دارند؟

 تنها ۳مورد از ۱۰۰سرطان را می‌توان نام برد که به‌علت مشکلات ژنتیکی بروز پیدا می‌کنند. اما در شرایطی که فردی خواهر یا مادرش به سرطان سینه مبتلاست احتمال ابتلا به سرطان سینه برای او دو برابر است. در شرایطی که تعداد بیشتری از بستگان شما تجربه ابتلا به سرطان سینه یا سرطان روده را مخصوصا در دوران جوانی داشته باشند باید بیشتر گوش به زنگ بود و این موضوع را با پزشک در میان گذاشت تا خطر و احتمال ابتلا به سرطان سینه را به سرعت بررسی کرد. گاهی متخصص بعد از بررسی‌هایش به این نتیجه می‌رسد که یک فرد اگرچه در حال حاضر با بیماری مواجه نیست اما ممکن است در آینده نزدیک به‌دلیل بالا بودن فاکتورهای ابتلا به بیماری، سرطان سینه را تجربه کند. در این شرایط قطعا پیشنهاد پیشگیری از ابتلا را با جراحی به او پیشنهاد می‌کند و چه کسی است که با درنظر گرفتن درصد بالای این احتمال بخواهد ریسک آن را بپذیرد و پیشگیری نکند.

 

آیا هورمون درمانی احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد؟متاسفانه در برخی موارد این موضوع مشاهده شده. برخی از افرادی كه در دوران یائسگی سراغ هورمون درمانی می‌روند در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. این نتیجه یافته‌هایی است كه اخیرا یك گروه از پزشكان آمریكایی به آن دست یافته‌اند. البته یافته‌ها هنوز تكمیل نیست اما با وجود این یافته‌ها می‌گویند كه هورمون درمانی احتمال خطر ابتلا به سرطان‌های خفیف را افزایش می‌دهد. در هورمون تراپی از استروژن و پروستروژن كمك گرفته می‌شود خب این موضوع می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد. اما موضوع این است كه تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۱۰۰زنی كه در معرض هورمون درمانی قرار می‌گیرند فقط ۴نفر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند و آنها هم از میان گروهی هستند كه هورمون‌ درمانی با هر دو هورمون برای‌شان صورت می‌گیرد. با همه اینها اقدام به كارهای پیشگیرانه در این زمینه می‌تواند موثر باشدتوصیه‌ام این است که همواره با متخصص حاذق مشورت کنید. خوشبختانه علم پیشرفت‌های چشمگیری داشته و امروزه راه‌های پیشگیری و درمان از ابتلا به سرطان سینه  امید را در دل بسیاری از بیماران زنده كرده است.

امروزه از هر ۱۰زن مبتلا به سرطان سینه ۸مورد به‌موقع در جریان بیماری‌شان قرار می‌گیرند و اقدامات درمانی سریع برای‌شان انجام می‌شود و بعد از گذشتن دوره‌ای سلامت خود را به‌دست می‌آورند. چه زمانی برای غربالگری سرطان سینه باید اقدام‌کرد؟قانونی که در انگلستان وجود دارد سنین بین ۵۰ تا ۷۰سالگی را پیشنهاد می‌کند اما به‌نظرم به‌طور کلی زنان در سراسر جهان باید بین ۴۷ تا ۷۳سالگی غربالگری را تجربه کنند. قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است مثلا در ایالات‌متحده و برخی دیگر از کشورها  به زنان بالای ۴۰سال توصیه می‌شود غربالگری کنند. ماموگرافی با اشعه ایکس یکی از روش‌هایی است که می‌توان از آن برای تشخیص استفاده کرد. البته در برخی موارد هم از سونوگرافی یا ام‌آرآی برای تشخیص استفاده می‌کنند. توصیه من این است که زنان بعد از عبور از ۴۰سالگی هر سال یک بار معاینات لازم برای بررسی احتمال ابتلا به سرطان پستان را داشته باشند و حتما معاینات ابتدایی آن را یاد بگیرند و خودشان در خانه آن را انجام دهند. البته این نباید باعث شود که آنها معاینات متخصص را فراموش کنند. معاینات شخصی را هر چند وقت یک‌بار باید انجام‌دهیم؟هر یک ماه یک بار. به‌نظرم باید این کار به یک عادت ماهانه و منظم تبدیل شود.

خانم‌ها ماهی یک‌بار باید بررسی کنند و با لمس پستان‌ها مطمئن شوند که همه چیز مرتب است یا نه. هرگونه تغییری را باید جدی بگیرند. تغییراتی که در نگاه اول به چشم می‌آید یا تغییراتی که از طریق لمس بافت مشخص می‌شود. البته باید مراقب باشند که معاینه  سینه‌ها را باید به وقتی موکول کنند که در دوره عادت ماهانه یا ایام نزدیک به آن نباشد چون در این شرایط سینه‌ها به‌طور طبیعی ناصاف و پر از برجستگی‌های کوچک و بزرگی است که ناشی از دوران قاعدگیاست.

برای این کار هم بهتر است در اتاقی با نور کافی مقابل آینه قرار بگیرند و با دقت نگاه کنند. باید مراقب باشند که تراکم پوست، افتادگی، زخم یا هر‌گونه تغییر رنگی را به دقت بررسی کنند. البته برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد که با مشاوره از متخصص زنان می‌توانند آنها را آموزش ببینند و در خانه بررسی‌های اولیه را انجام دهند.

1394/11/1




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :