به دخت

 




مراحل رشد نقاشی کودک

نقاشی کودک دارای سه مرحله است:

مرحله خط خطی کردن، پیش الگوبرداری، الگوبرداری.

در این مرحله، هیچ رئالیسمی وجود ندارد و نقاشی فقط کشیدن خطوطی روی کاغذ است. شاید به نظر برسد که چیز خاصی نکشیده است اما گاهی اوقات نقاشی او "واقعگرایی تصادفی" نامیده می شود. یعنی گاها اشکالی در بین این خطوط و بی نظمی ها دیده می شوند.

مادرونه، یکی از 4 تا لینک کادر پایین صفحه

 

 

در این مرحله، کودک سعی می کند آنچه را که با چشمانش می بیند، نقاشی کند. او ساده ترین اشکال مانند صورت، آدمک، ماشین، درخت و خانه را می کشد. این شکل ها معمولا جزئیات زیادی ندارند. در انتهای این مرحله بعضی چیزها را اضافه می کند. مثلا جلوی خانه گل می کشد، برای آدمک لباس می کشد.

در این مرحله، جزئیات بسیار بیشتر می شوند و کودک ممکن است از کلمات یا نمادها استفاده کند. ممکن است از اشکال خاصی مانند “v” به جای پرنده استفاده کند. او تا جایی که مهارتش به او اجازه می دهد، واقع گرایانه نقاشی می کند. همچنین، اغلب می تواند با نقاشی خود داستان تعریف کند.

نقاشی کودک چه معنایی می دهد:

همه به دنبال یافتن معنای نقاشی کودکان هستند. گاهی اوقات، نقاشی فقط نقاشی است و چیزی بیش از گذراندن اوقات فراغت را نشان نمی دهد. اما بعضی وقت ها، فهمیدن معنای نقاشی آن ها، به معنای کشف لایه ی عمیق تری از احساس و تفکر آن ها است. نباید نقاشی را بسیار تفسیر و معنا کنید. اما در عوض به کودک اجازه دهید خود به شما بگوید که نقاشی اش چه معنایی برای او دارد. برای مثال از او بپرسید آدمک های نقاشی مشغول انجام چه کاری هستند. اینگونه سوال ها ممکن است نکات تازه ای از دید کودک را برایتان روشن کند.

جنسیت و ترجیح رنگ نیز از مواردی است که میتوان به آن در نقاشی کودک توجه کرد.برای مثال، کودکان پر توقع معمولا از رنگ های تیره تر استفاده می کنند. دخترها معمولا رنگ های گرم تر و پسرها رنگ های سردتر را دوست دارند. سبز به معنای خلاقیت کودک، زرد به معنای شادی، و قرمز رنگ هیجان است.

جای نقاشی روی کاغذ نیز مهم است. کودکانی که نقاشی را سمت چپ صفحه می کشند، نگاهی به گذشته دارند. نقاشی سمت راست صفحه ، نشاندهنده ی آینده و نیاز به ارتباط است. نقاشی پایین صفحه نیز اغلب به معنای حس ناامنی می باشد.

برای نقاشی آدمک ها، اندازه آن ها مهم است. آدمک هایی که بزرگتر کشیده می شوند، شخصیت غالب اند. آن هایی که بدون دست هستند نیز شخصیتی غیر تهاجمی دارند. آدمک هایی که دست هایشان خیلی بزرگ کشیده می شود، احتمالا پرخاشگر هستند. پاهایی که کوچک کشیده می شوند نیز ممکن است نشان دهنده حس بی ثباتی کودک باشد.

نکته: به خاطر داشته باشید که این نکات، مشاهدات کلی درباره نقاشی کودکان است و ممکن است نشان دهنده مورد خاصی درباره کودک شما نباشد. برای اینکه به بهترین شکل متوجه معانی احتمالی نقاشی کودک خود بشوید، از خود او سوال کنید.

چند نمونه از نقاشی کودکان و معانی احتمالی آن ها:

آدمک ها

کودک اعضای خانواده را به ترتیب خاصی نقاشی می کند. ممکن است خودش را نزدیک شخصی بکشد که با او رابطه نزدیک تری دارد. همچنین، حالت صورت هر کدام از آن ها خاص است و نشان دهنده حالت همیشگی آن افراد است. اندازه آدمک ها نیز مهم است. اندازه نشان می دهد که آن شخص چقدر برای کودک مهم است. هرچه بزرگتر باشد، اهمیت و یا قدرت او بیشتر است.

نقاشی با جزئیات بسیار زیاد

هرچه نقاشی او از اطرافیانش با جزئیات بیشتری باشد، یعنی او شخصیت ها را بهتر متوجه می شود. برای مثال، اگر برادرش را با عینک یا خواهرش را با پیراهن می کشد، نشان می دهد که او هر روز آن ها را چگونه می بیند. قرار گیری اعضای خانواده در کنار یکدیگر نشان دهنده میزان صمیمیت خانواده است. اگر خانواده صمیمی است، در نقاشی در کنار هم کشیده می شوند.

 

 

1394/10/23




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مادرونه، نقاشی، کودک، رنگ، صمیمیت، آرامش،الگو، کاغذ ,


نام شما : ایمیل دوست شما :