به دخت

 




غذاهاي حساسيت‌زا

تعريف، علل، تشخيص و درمان آسم و آلرژي‌غذايي

تعريف

آلرژي‌غذايي، همان پاسخ ناخواسته دستگاه ايمني به پروتئين موادغذايي است. اين واکنش‌ها ممکن‌است با يا بدون واسطه ايمونوگلوبولين E رخ دهند. واکنش‌هاي وابسته به ايمونوگلوبولين E، معمولا پوست و مجاري گوارشي و تنفسي را با علايمي مانند کهير، استفراغ، اسهال و آسم درگير مي‌کنند. خس‌خس سينه به عنوان يک تظاهر شايع آلرژي‌غذايي در همراهي با ساير علايم است اما به‌ندرت ممکن است تنها علامت باشد.

 

 

خوراکي‌هاي آلرژي زا  مخصوصاً براي كودكان

ماهي 1/0 درصد

گندم حدود 4/0 درصد

سوياحدود4/0 درصد

بادام‌زميني 8/0 درصد

تخم‌مرغ 3/1 درصد

غذاهاي دريايي 2/0 درصد

مغزها 2/0 درصد

شير گاو 25/2 درصد

درمان

درمان آسم در بيماران مبتلا به آلرژي‌غذايي زمينه‌اي، اهميت زيادي دارد زيرا اين بيماران در معرض خطر حمله‌هاي آنافيلاکسي مرگبار هستند. تشخيص آلرژي غذا با گرفتن يک شرح‌حال دقيق و توجه به نکته‌هاي خاص مانند زمان شروع علايم و ارتباط آنها با خوردن غذا شروع مي‌شود زيرا واکنش‌هاي حساسيتي چند ثانيه تا چند دقيقه پس از خوردن غذا آغاز مي‌شوند و به‌ندرت ممکن است پس از 2 ساعت از خوردن غذا رخ دهند. حمله‌هاي آسم غيرقابل توجيه هم که يک ماده‌غذايي ممکن‌است به عنوان آغازگر و تشديد‌کننده زمينه‌اي دخيل باشد، با توجه به جزئيات دقيق شرح‌حال و در نظر گرفتن سابقه رژيم‌غذايي در ارتباط با حمله‌هاي آسم بايد تشخيص داده شوند. شناسايي آلرژن و حذف آن از رژيم‌غذايي در جلوگيري از تماس غيرعمدي با آلرژن مهم‌ترين راه‌حل است. در واقع بايد ماده‌غذايي آلرژي‌زا مشخص و از برنامه‌غذايي بيمار حذف شود بنابراين آگاهي‌هاي تغذيه‌اي براي بيمار بسيار ضروري و موثر است.

خلاصه اينکه...

آلرژي‌غذايي و آسم ممکن‌است با هم همراهي داشته باشند بنابراين بايد توجه ويژه‌اي به بيماراني كه هم مبتلا به آسم هستند و هم آلرژي‌غذايي داشت زيرا اين بيماران در معرض خطر بالايي براي حمله‌هاي آنافيلاکسي مرگبار هستند. مداخله در رژيم‌غذايي براي اجتناب از آلرژي بسيار مهم است و آموزش به بيماران در مورد علايم باليني حمله‌ها و نحوه استفاده از داروها بسيار اهميت دارد. مهم‌ترين اصول درمان عبارتند از:

حذف ماده‌غذايي آلرژن از برنامه‌غذايي بيمار

استفاده از داروهاي مناسب با شدت بيماري و عوارض جانبي کم و ايمني بالا. البته از جمله اين داروها، بلوکرها هستند که مي‌توان به داروهاي آنتي‌هيستاميني يا طبق توصيه‌هاي جديد، آنتي‌هيستامين‌هاي نسل دوم براي درمان آلرژي اشاره کرد. اين آنتي‌هيستامين‌ها برخلاف آنتي‌هيستامين‌هاي نسل قديم كمتر خواب‌آور هستند و ايمني بالاتري دارند. مطالعه‌هاي باليني متعددي بر خواب‌آور نبودن، شروع سريع اثر در کمتر از 60 دقيقه پس از مصرف دارو و تداوم اثر اين داروها به مدت 24 ساعت در بدن حکايت دارند و همه اين مزايا، داروهاي آنتي‌هيستاميني نسل جديد را به‌عنوان يکي از بهترين انتخاب‌ها بين داروهاي آنتي‌هيستاميني تبديل کرده‌اند.

آلرژي به بادام‌زميني، مغزها و غذاهاي دريايي تقريبا در تمام عمر باقي مي‌مانند. در بزرگسالان هم شايع‌ترين آلرژن‌ها شامل بادام‌زميني6/0 درصد، مغزها 5/0 درصد و ماهي 4/0 درصد هستند.

معمولا آلرژي به سويا و گندم تا سنين مدرسه بهبود پيدامي‌کند.

براساس مطالعه‌هاي جديد، مشخص شده است آلرژي به شير گاو در 19 درصد کودکان تا 4 سالگي، 42 درصد تا 8 سالگي و 64 درصد تا 12 سالگي و 79 درصد تا 16 سالگي برطرف مي‌شود.

آلرژي به تخم‌مرغ حدود 4 درصد تا 4 سالگي،12 درصد تا 6 سالگي،37 درصد تا 10 سالگي و 68 درصد تا 16 سالگي قابل‌درمان است.

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

1394/10/21




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :