به دخت

 




میکروبها کجای آشپزخانه هستند؟

آشپزخانه بهترین جا برای میکروبهاست ، آیا می دانستید آلوده ترین مکان درآشپزخانه شما کجاست؟

شستشو

شستشوی دست ها به از بین رفتن میکروب ها در آشپزخانه کمک می کند. علاوه بر این که باید دست هایتان را قبل از آماده کردن غذا با آب گرم و صابون بشوئید، بهتر است بین هر مرحله نیز این کار را انجام دهید، مثلاً بعدازاین که مرغ رادرفرگذاشتید،قبل از خرد کردن سبزیجات دست هایتان را با صابون بشوئید. وقتی دستهایتان تمیزهستند،جاهای دیگر آشپزخانه را که میکروب در آنجا جمع می شود را تمیز کنید. فقط یک قانون ساده را به خاطرداشته باشید: "آبگرم و صابون آلودگی ها را از بین می برد."

 


سینک آشپزخانه

طبق تحقیقات انجام شده سینک های آشپزخانه بیشتر از کاسه توالت و سطل های زباله پناهگاه میکروبها هستند! پیشنهاد ما برای این که بتوانید سینک را به خوبی تمیز و ضد عفونی کنید این است که مایع ظرفشویی را بامقداری جوش شیرین مخلوط کنید."یک قانون خوب دیگر: غذاهایی که به صورت خام می خورید، مثل میوه و.... راداخل سینک آشپزخانه نگذارید.

تخته های برش در آشپزخانه

تخته ی برش میکروبها رادرشیارهای خود جمع می کند. اگربعد از هر بار استفاده تخته ی برش را کاملاً تمیز نکنید،آلودگی زیادی تولید می کند. تخته های برش چوبی را باآبگرم و صابون بشویید. اگر تخته ی برشتان چاله چوله یا سوراخ عمیقی دارد آن را عوض کنید. تخته های برشپلاستیکی رابعد از هر بار استفاده با ماشین ظرفشویی بشوئید. یک تخته ی برش را مخصوص خرد کردن گوشت بگذاریدو یکی هم جداگانه برای خرد کردن سبزیجات که آلوده نشوند، مخصوصاً اگرنمی خواهیدآن ها را بپزید.

اسکاج ها و حوله های ظروف و آشپزخانه

باکتریها در جاهای مرطوب رشد می کنند،بنابراین اسکاجها و حوله ها محل مناسبی برای رشدمیکروبها و باکتری ها هستند. اما با رعایت اصول بهداشتی به راحتی تمیز و ضد عفونی می شوند. می توانید آن ها را روی حرارت گاز بجوشانید یا برای از بین بردن باکتری ها آن ها را در ماشین ظرفشوئی بشوئید.

روی کابینت ها

قبل و بعد از آماده کردن غذا ، روی کابینت ها را با دستمال و آبگرم و کف دار تمیز کنید. از حوله های کاغذی جاذب برای پاک کردن لکه های کثیف،به ویژه لکه ی گوشت،مرغ یاماهی استفاده کنید.

یخچال

اگر بسته های موادغذایی داخل یخچال سوراخ باشد، قفسه ها و کشوهای داخل آن آلوده می شود. هر چیزی داخل یخچال ریخت یا چکید، فوراً آن راپاک کنید. اگر یخچالتان آب سرد کن دارد،کف آن را پاک کنید، چون جای مناسبی برای رشدقارچ ها وباکتریهاست. قسمت مهر و موم و پلاستیکی در یخچال را نیز حتماً تمیز کنید، چون قارچ ها در آن جا نیز می توانند رشد کنند، مخصوصاً در تابستان که هوای بیرون گرم است و داخل یخچال سرد است.

دستگیره ها

تمام دستگیره ها و قسمت های بیرونی کابینت ها را تمیز کنید. دستگیره های یخچال،اجاق گاز،مایکروویو و توستر هم همین طور. همانطورکه روی کانترتان را بعد از غذا پاک می کنید، با یک اسکاج کف دار یا یک حوله یا دستمال،تمام دسته ها و دستگیره ها را برای خلاص شدن از شر باکتری ها پاک کنید.

 

تنظیم: الهام شفیعی

1394/10/21




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تمیز کردن آشپزخانه , آشپزخانه , میکروبها در آشپزخانه ,


نام شما : ایمیل دوست شما :