به دخت

 




زولبيا و باميه بخوريم يا نخوريم؟

از آنجا که متخصصان تغذيه مصرف زولبيا و باميه را چندان مناسب نمي‌دانند، مي‌خواهیم بدانیم دليل اين موضوع چيست و آيا جايگزين مناسبي براي اين شيريني وجود دارد يا نه؟»

در پاسخ به طرفداران زولبيا و باميه بايد بگويیم زماني که شما در ماه رمضان براي مدت‌ طولاني چيزي نمي‌خوريد و نمي‌نوشيد، ميزان قند خونتان افت مي‌کند. زماني که در وعده افطار، خوراکي‌هاي داراي قند ساده مانند زولبيا، باميه، قند يا شکر مصرف شوند، قندخون به سرعت بالا مي‌رود، ميزان انسولين خون به شدت و سرعت افزايش مي‌يابد و در نتيجه فرد بعد از مدت کوتاهي با افت قند خون ناگهاني مواجه مي‌شود. به همين دليل ما توصيه مي‌کنيم که روزه خود را با خوراکي‌هاي شيرين داراي قند ساده باز نکنيد. در ميان انواع اين خوراکي‌ها، ميزان قند ساده‌اي که به واسطه خوردن زولبيا و باميه توسط بدن مصرف مي‌شود، بيشتر از قند ساده موجود در قند و شکر است؛ زيرا ما معمولا قند و شکر را محدودتر از زولبيا و باميه که خوش‌خوراک‌تر و خوشمزه‌تر هستند، مي‌خوريم. از طرف ديگر، روغن فراواني که براي سرخ کردن زولبيا و باميه هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، باعث مي‌شود ما بيشتر در مورد مصرف اين نوع شيريني، جانب احتياط را رعايت کنيم. در ضمن، استفاده از روغن فراوان در روند پخت زولبيا و باميه، هم مي‌تواند باعث ابتلا به اضافه وزن بعد از سپري‌کردن ماه رمضان شود و هم مي‌تواند سلامتمان را به خطر بيندازد. در موارد بسياري، مشاهده شده از روغن‌هاي چند بار مصرف براي سرخ‌کردن زولبيا و باميه‌ استفاده مي‌شود و چنين روغن‌هايي که چند بار در معرض حرارت بالا قرار گرفته‌اند، مي‌توانند سلامت مصرف‌کننده را به طور جدي تهديد کنند.

بايد تأکيد کنیم که در صورت امکان مي‌توانيد خوراکي‌هاي شيرين و سالم‌تر ديگري مانند خرما يا عسل که قندشان مانند زولبيا و باميه، ساده نيست را جايگزين کنيد. زيرا مصرف اين خوراکي‌هاي شيرين و البته سالم، باعث افزايش ناگهاني سطح قند و انسولين خون، بعد از باز کردن روزه نمي‌شود.

 

1393/4/23

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :