به دخت

 




بفرماييد شربت خيار!

يک پيشنهاد خنک برای روزهای گرم:

تشنگي در اين روزهاي گرم، بيش از هر زمان ديگري زمينه ضعف و خستگي را فراهم مي‌كند. روزه‌داري و در پي آن توجه نكردن به اصول تغذيه در بروز اين حس ناخوشايند تأثير مي‌گذارد...

 البته در اين بين رعايت اصل تنوع مي‌تواند تا حدودي كارگشا باشد. ما نيز به همين بهانه به سراغ شربت خيار و زعفران رفته‌ايم و طرز تهيه اين نوشيدني سنتي را اين هفته برايتان شرح داده‌ايم تا شما نيز در بين افطار تا سحر، ليواني از آن را تهيه و ميل كنيد.

مقدار کالري

مواد غذايي ياد شده در مجموع داراي 190 كيلوكالري انرژي هستند كه در صورت به‌دست آمدن 4 ليوان شربت از اين محتويات، مقدار كالري كه با خوردن هر ليوان از اين شربت به بدن مي‌رسد، 5/47 كيلوكالري خواهد بود. البته با افزودن هر قاشق غذاخوري سكنجبين، مقدار كالري دريافتي 40 كيلوكالري ديگر نيز اضافه خواهد شد.

همراه اين نوشيدني

از آنجا كه اين نوشيدني طعم منحصربه فردي دارد، بهتر است آن را با خوراكي ديگري ميل نكنيد اما مي‌توانيد مقدار يخ اضافه شده را افزايش دهيد و حتي از يخ‌هاي بسيار خرد شده استفاده كنيد. به جاي سكنجبين هم مي‌توانيد از عسل استفاده كنيد تا به اين ترتيب ارزش تغذيه‌اي نوشيدني‌تان بيشتر شود.

طـرز تـهـيـه

ابتدا يك ليتر آب را با نصف استكان زعفران آب شده مخلوط كنيد. در ته ليواني بلند و بلوري، 3 برگ نعناع تازه قرار دهيد و روي آنها يخ بريزيد. سپس آب زعفراني را به ليوان يخ اضافه كنيد ولي يك سوم ليوان را خالي بگذاريد. در آخر نيز يك چهارم خيار رنده شده را به ليوان اضافه كنيد. به اين ترتيب شربت شما آماده خوردن خواهد بود.

مـواد لازم (براي 4 نفر)

خیار 2عدد(25 کیلو کالری) سکنجبین 4 قاشق غذاخوری(160 کیلو کالری) برگ تازه نعناع 12 برگ(5 کیلو کالری)   زعفران به میزان دلخواه یخ به میزان دلخواه

7 راز شربت خيار

با گرم شدن هوا، بازار مصرف انواع شربت و آبميوه رونق دوباره‌اي مي‌گيرد. پس از بازگشت به خانه، اولين خوراكي كه مي‌تواند خستگي كار روزانه را از تن به در بياورد، نوشيدن يك ليوان آب خنك، شربت يا آبميوه است اما در بين اين نوشيدني‌ها برخي قديمي‌تر و در اصطلاح سنتي هستند؛ مثل شربت خيار و زعفران كه از قديم رسم بود آن را در ليوان‌هاي بزرگ و بلوري كه به آنها ليوان‌هاي حمامي مي‌گفتند، سرو كنند.

طرز تهيه اين شربت به رعايت نكته‌هاي ظريفي نياز دارد كه به ترتيب عبارتند از:

  1. اگر طعم سكنجبين را نمي‌پسنديد، مي‌توانيد به جاي آن از نبات زعفراني، شيره توت يا عسل براي شيرين كردن اين شربت استفاده كنيد.
  2. خياري كه براي تهيه اين شربت استفاده مي‌كنيد، بايد بوته‌اي باشد، نه گلخانه‌اي. در ضمن، بهتر است خيار را با پوست رنده كنيد و به شربت بيفزاييد.
  3. برخي به اشتباه به اين شربت گلاب اضافه مي‌كنند. در صورتي كه به اندازه كافي داراي طعم هست و نيازي به اضافه كردن گلاب براي طعم دادن به آن نيست.
  4. اگر مي‌خواهيد شربت را چند ساعت بعد از تهيه سرو كنيد، بهتر است تمام اجزاي آن را با هم مخلوط كنيد اما يخ نريزيد. اين كار باعث مي‌شود نوشيدني‌تان بوي يخچال به خود نگيرد و طعم تازگي خود را حفظ كند.
  5. هنگام سرو اين شربت آن را در ليوان‌هاي بلند بلوري بريزيد و از ريختن آن در ليوان‌هاي كوتاه و رنگي يا ليوان‌هايي كه ديواره‌هاي كدري دارند، خودداري كنيد.
  6. اگر افزودن نعناع تازه باعث ترش كردن شما مي‌شود، مي‌توانيد آن را حذف كنيد. البته هيچ جايگزيني به جاي اين برگ وجود ندارد كه به شما پيشنهاد كنيم.
  7. مي‌توانيد آب را با گل سرخ پودر شده يا برگ نعناع مخلوط و در قالب‌هاي بلند و باريك يخ بريزيد و هنگام سرو اين شربت، از اين يخ‌هاي بلند و كشيده براي تزيين استفاده كنيد.

اگر فشارخون داريد

بهتر است شربتتان را با حداقل شيرين‌كننده ميل كنيد. در ضمن مي‌توانيد به آن كمي هم آبليموي تازه بيفزاييد. اين كار باعث مي‌شود نوشيدني‌اي را ميل كنيد كه به تنظيم فشار خونتان كمك مي‌كند.

اگر يبوست داريد

گاهي نخوردن مايعات نيز به ميزان كافي باعث بروز يبوست مي‌شود به همين دليل به شما توصيه مي‌كنيم حداقل در اين روزهاي گرم بين وعده افطار تا سحر حداقل 2 ليوان از اين نوشيدني‌ را ميل كنيد.

اگر ديابت داريد

بهتر است ميزان شيرين‌كننده اين شربت را به نصف كاهش دهيد و آن را با يخ و خيار فراوان ميل كنيد. به اين ترتيب با نوشيدن آن احتمال افزايش قندخونتان به حداقل ممكن خواهد رسيد.

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

کاسنی گلاسه

شربت بهار نارنج

شربت به لیمو

نوشیدنی سرد برای روزهای گرم

 

1393/4/23




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی انواع شربت و نوشیدنی، نوشیدنی خنک، شربت خیار، آشپزی، بانونت. ,


نام شما : ایمیل دوست شما :