به دخت

 




علل کشف غریزه در کودک

کود کان زیر 11 سال...

کودک و کشف غریزه:

عده‌ای از روانکاوان بر این نظر هستند که غریزه‌ی جنسی حتّی در کودکان هم ظهور و بروز دارد ولی نوع ظهور آن با بزرگتران متفاوت است.

علل کشف و بیداری آن

عواملی دست به دست هم می‌دهند که بر اثر آن کودک موفّق به کشف غریزه در خود می‌شود. این امر در مواردی حتّی زودتر از سنین 3 سالگی هم ممکن است رخ بدهد و بیداری غریزه‌ در کودک موجب وحشت و خطری است

این کشف می توانداو را به لغزش و انحراف کشاند و یا در مسیر غلطی از ارضا قرارش دهد

علل و انگیزه های کشف موارد بسیاری را می‌توان ذکر کرد.

لمس‌ها و تماس‌ها:

اشیاء زبر یا نرم برای طفل لذّت‌بخشند

بیماری انگلی در کودکان

زمانی طولانی شدن مدت توقف طفل در مستراح،

وجود آلودگی و کثافت در بدن به علّت عدم شستشو پس از دفع ممکن است همین کشف را در کودک سبب گردد و یا نگهداری ادرار و مدفوع در خود تا هنگام تخلیفه سبب این کشف شود که نگهداری آن سبب پیدایش نوعی سنگینی و احساس خارش گردد.

دیدن و شنیدن‌ها:

دیدن و شنیدن‌ها

از دیگر عواملی که در بیداری کودکان مؤثّر است صحنه‌هائی از روابط بی‌بند و باری والدین در حیات خانوادگی خویشند و این امر سبب جستجوها و تحریک‌ها می‌شود.

کنجکاوی‌ها:

دوست دارد از اسرار امور سر درآورد. 5-7 ساله دوست ذارد که بدن برهنه‌ای را ‌بینند.

درباره‌ی خود و اندام خود، در رابطه با بدن دیگران به بررسی می‌پردازند می‌خواهند بدانند دست چیست؟ چشم چیست؟ گوش و بینی چیست؟

کودکان 8 و 9 ساله توجّه کنید ریشه‌هایی از جنبه های جنسی در آن می‌یابید و البتّه اگر بی‌طرفانه و اندیشیده و به آن‌ها پاسخ دهیم دشواری و مشکلی پدید نخواهد آمد.

آزمایش‌ها:

از عوامل مهمّی که در کشف و بیداری غریزه مؤثّر است آزمایش‌هایی کند و از نیرو و توان خود سردرآورد.

تشخیص‌ها و تمیزها:

فهم و درک کودک بالا می‌رود و شخصاً شروع به ارزیابی و شناخت خود می‌کند و تدریجاً به سوی ادراک امور روی می‌آورد.

هر قدر سطح هوش کودکان بالاتر و امکان تجارب در این رابطه بیشتر باشد موفّقیت آن‌ها افزون‌تر است به ویژه در آن گاه که هوس‌ طلب و آگاهی هم به آن افزوده شود.

لباس، موی سر، پیراهن و بلوز خاص و بعدها از طریق ادا.

براساس نوعی تصورات جنسی تشخیص می‌دهند.

خودیابی و یا لااقل کوشش به یافتن خود و کشف اندام‌های خویش خود قدمی کلّی در زمینه‌ی بیداری‌ها و کشف‌ها است. و به هنگامی که دریابد عضوی از بدن برای او لذّت ایجاد می‌کند از آن خوشحال می‌شود و بعدها سعی خواهد کرد.

تمایلات جنسی تنها مخصوص دوران بلوغ و قبل از آن نیست، بلکه مدّت‌ها پیش‌تر از آن به صورت احساس ویژه و با تحریکاتی گوناگون در رفتار آدمی حضور دارد، طوری که طفل بدون آن‌که قصدی برای تبهکاری و فساد داشته باشد تحت تا ثیر آن است

تظاهرات و فعّالیّت‌های جنسی در آغاز کار دارای صورت تقلیدی، بدآموزی‌ها، اغوا‌ء و اغفال است

در دوران سه ساله‌ی اوّل زندگی این تمایل اغلب متوجّه و گرایش‌های مربوطه به خود او است ولی بعدها و به تدریج گرایش‌ها متوجّه دیگران خواهد شد.

سیر آن در مراحل مختلف

سه سالگی حیات جنسی‌شان به صورت بازی با آلت تناسلی و دستکاری با خود است که این امر در مواردی می‌تواند صورت انحراف جنسی داشته و کودک جدّاً گرفتار و مبتلا باشد.

خوددوستی که تقریباً سراسر دوران کودکی او را در بر می‌گیرد و دیگری مرحله ی دگردوستی که کمی قبل از آغاز نوجوانی آغاز شده و همچنان ادامه پیدا می‌کند

کودکان از سنین تمیز نه حتماً برای لذّت جنسی، بلکه گاهی نگاه‌های معنی‌داری می‌اندازند و یا به عکس‌ها با علاقه‌ای وافر می‌نگرند و می‌خواهند از جوانب و ابعاد قضیه سردرآورند.

واقعیت امر این است که بسیاری از کودکان خردسال، حتّی آن‌ها که در سنین تمیزند از دیدن بدن دیگران قصد لذّتی ندارند و حتّی می‌توان گفت معنی چنین لذّت‌هایی را نمی‌فهمند، ولی ضمناً باید افزود که این مسأله عمومیت ندارد

نگاه‌های دزدانه، شوخی‌های زشت و خنده‌های تحریک‌کننده.

روابط والدین و فرزندان در خانه باید تحت کنترل باشد.

انحرافات جنسی در خردسالان بیشتر به علل عدم تکامل احساس یا ادامه‌ی غیرعادی فعّالیّت‌های طبیعی جنسی در دوران تکامل شخصیت است در حالی که در افراد بالغ و نوجوان این امر صرفاً به خاطر ارضای غریزه و راحت کردن خویش است.

کودکان خردسال در روابط جنسی خود ممکن است هیچ اندیشه‌ی خطرناکی را در ذهن نپرورانند و این احساس

نگاه‌های دزدانه، شوخی‌های زشت و خنده‌های تحریک‌کننده.

روابط والدین و فرزندان در خانه باید تحت کنترل باشد.

انحرافات جنسی در خردسالان بیشتر به علل عدم تکامل احساس یا ادامه‌ی غیرعادی فعّالیّت‌های طبیعی جنسی در دوران تکامل شخصیت است در حالی که در افراد بالغ و نوجوان این امر صرفاً به خاطر ارضای غریزه و راحت کردن خویش است.

کودکان خردسال در روابط جنسی خود ممکن است هیچ اندیشه‌ی خطرناکی را در ذهن نپرورانند و این احساس

را در خود نداشته باشند که این عمل نامشروع است در حالی که در بزرگترها مسأله کاملاً خلاف آن است.

این امر به منزله‌ی بازی یا یک عادت ناروا می‌تواند باشد در حالی که در نوجوان می‌تواند صورت‌ رهایی از یک اضطراب درونی را داشته باشد و بالاخره در کودک ممکن است صورتی از تقلید، تسلیم، اطاعت، رسیدن به لذّتی دیگر مثل خوراکی و اسباب بازی و یا یافتن پناه را داشته باشد در حالی که در بزرگترها مسأله صرفاً غریزی و در جنبه‌ی ارضاء و آرامش است

جستجوی لذّت

لازم نیست این جستجو حتماً به صورت مقاربت و یا اعمال غریزه همانند بزرگتران باشد، بلکه اغلب به صورت دستکاری با خود، تراکم و انباشتن ارادی ادرار و مدفوع، دفع آن با فشار و انقباض عضلانی و از این قبیل می‌باشد که این خود هم عامل کشف است و هم عامل لذّت و چنین وضعی در بعضی از کودکان 2-3 ساله هم دیده می‌شود.

اگر در نقطه‌ای خاص از بدن برای آن‌ها کشف شود دیگر از آن دست‌بردار نخواهند بود و این خود سببی برای تکرار و انحرافات بعدی آن‌ها خواهد شد.

 

 

1393/4/23




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :