به دخت

 




ته چین مرغ و بادمجان

 مواد لازم برای 4-5 نفر:

برنج: 4 پیمانه(800) گرم.

مرغ بدون استخوان: یک کیلو...

ماست شیرین: 500 میلی لیتر

بادمجان: 4-5 عدد

فلفل دلمه ای، هویج و کرفس برای پخت مرغ: مقداری

کره: 100 گرم

زعفران آب کرده: به میزان لازم

نمک و فلفل: به میزان لازم

پیاز متوسط: یک عدد    

طرز تهیه:

ابتدا تکه های مرغ را که بهتر است سینه یا فیله باشند؛ به همراه پیاز خرد شده، دو تکه فلفل دلمه ای، یک ساقه کرفس و یک عدد هویج درشت داخل ماهیتابه ای که بهتر است کمی گود باشد با کمی روغن مایع تفت می دهیم تا رنگ مرغ ها روشن شده و طعم مواد به خورد یکدیگر برود. سپس به حد کافی، آب و محلول زعفران اضافه کرده و درب ظرف را می گذاریم تا مرغ ها بپزند. سپس بادمجان ها را به صورت حلقه ای خرد کرده و نمک پاشیده می گذاریم تلخی آن گرفته شود بعد از شستن و کشیده شدن آب بادمجان، آن ها را در روغن سرخ می کنیم و روی یک آبکش فلزی یا ورق دستمال تمیز می گذاریم تا روغن اضافیش گرفته شود. بهتر است بادمجان ها را با پوست سرخ کنیم تا غذا ظاهری زیباتر داشته باشد. در مرحله بعد، درون قابلمه ای گود و مناسب آب را جوش آورده و برنج را که از 3-4ساعت پیش خیس کرده ایم به آن اضافه می کنیم.

چند لحظه صبر می کنیم برنج بجوشد و به اصطلاح کف کند، در این مرحله، کف را از روی برنج گرفته و بنا به ذائقه2-3 قاشق چای خوری نمک را همراه روغن مایع و نیمی از کره به آن اضافه می کنیم تا برنج پخته و آب آن کشیده شود. بسته به نوع برنج و میزان شعله زیر قابلمه ممکن است از یک پیمانه آب بیشتر هم استفاده کنیم. وقتی که آب برنج کشیده شد، آن را از روی حرارت بر­می­داریم. ظرفی را که می خواهیم برنج را در آن دم کنیم انتخاب کرده، کف آن را کمی روغن مایع ریخته، ماست را به طور کامل زعفرانی کرده و با تمام برنج مخلوط می­کنیم. نیمی از مخلوط ماست و برنج را کف قابلمه پهن کرده و صاف می­کنیم، تکه های مرغ را از آب و سبزیجات جدا کرده و همراه بادمجان ها به طور منظم، یک لایه بادمجان و یک لایه مرغ روی برنج می چینیم و بقیه برنج را روی سطح مواد پخش کرده و صاف می کنیم. در آخر کار، بقیه کره را ذوب کرده و روی برنج می دهیم و برنج را دم می گذاریم."اگر رژیم یا ممنوعیت استفاده از کره دارید می توانید آن را به طور کلی حذف کنید" پس از اینکه ته چین دم کشید آن را داخل ظرف مناسب برمی گردانیم و روی آن را با زرشک و لیمو و سبزیجات تزئین می کنیم.

نکات:

در این ته چین از زرده تخم مرغ استفاده نشده، این کار بسته به سلیقه شخصی شما دارد و اگر مایل به مصرف بودید4-5 زرده تخم مرغ را به محلول ماست و زعفران اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

چون در این غذا از بادجان بین برنج استفاده می شود، باید در نظر داشته باشیم که از بادمجان های تازه و خوش طعم استفاده کنیم که حتی الامکان تندی نداشته و تخم کمی داشته باشند. برای خرید بادمجان مرغوب ابتدا به کلاهک آن دقت می کنیم تا خیلی سبز و تازه باشد، اگر قهوه ای باشد یعنی تازه نیست. خود بادمجان نیز باید سفت و رنگ پوست آن بسیار تیره و نزدیک به مشکی باشد. شل بودن و رنگ بنفش روشن پوست آن نشانه نامرغوب بودن بادمجان است.

سعی می کنیم برنج ته چین را به قول معروف کمی زنده تر برداریم، اگر برنج نرم باشد به دلیل اینکه هنگام دم کردن به آن ماست اضافه می کنیم ته چین ما شفته خواهد شد!!

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

ته چین گوشت و بادمجان

سیب پلو کرمانشاهی

طرز تهیه شیرین پلو

 

1393/4/11




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی انواع پلو , انواع ته چین , بانونت. , آشپزی , ته چین مرغ و بادمجان ,


نام شما : ایمیل دوست شما :