به دخت

 




آگلونما

آگلونماAglonema commutatum

آگلونما این گونه بومی فیلیپین و مالزی است. ارتفاع آن به ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر می رسد. برگها به رنگ سبز تیره با لبه نقره ای متمایل به خاکستری و به شکل سرنیزه ای می باشد. اسپات گل سفید رنگ بوده در اواسط تابستان ظاهر می شود.

روش کاشت و نگهداری

این گیاه به خاک غنی با زهکشی خوب نیاز دارد.

درجه حرارت زمستان باید15 -10درجه سانتیگراد باشد .گیاه به رطوبت  نیازمند است بنابراین در تابستان گیاه را با آب اسپری نمائید. از آبیاری زیاد بویژه در زمستان خوداری نمائید .از قرار دادن گیاه در مقابل نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید. با وجودی که گیاه نسبتاً به مکانهای تاریک مقاوم است از قرار دادن دائمی آن در چنین مکانهایی اجتناب کنید، باید گلدان گیاه را هر ساله در بهار تعویض کرد. برای پاک کردن برگها هر ماه آنرا با آب ولرم و اسفنج شستشو دهید از مصرف مواد شیمیایی که برگها را براق می‌کند خوداری کنید.

نیازها

ـ نور: به نور کافی احتیاج دارد، از آفتاب مستقیم بیزار است و تقریباً در همه جای آپارتمان که مقداری نور طبیعی داشته باشد می ماند .

ـ دما: در زمستان باید در داخل خانه نگهداری شود؛ حداقل دمای قابل تحمل این گیاه تا ۱۵ - ۱۰ درجه سانتیگراد است . در زمستان که رشد گیاه کندتر می شود باید آب آن را تقلیل داد و از نگهداری گیاه در نزدیکی شوفاژ یا بخاری خودداری نمود.

ـ آبیاری: اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود زیرا آب زیادی باعث پوسیدگی گیاه می شود. آگلونما احتیاج چندانی به نور و روشنایی ندارد. در بهار و تابستان هر دو هفته یک بار نیاز به کود محلول دارد. سطح خاک نیز باید همیشه نسبتاً مرطوب نگه داشته شود.

ـ رطوبت هوا: برگ های آگلونما نسبت به خشکی هوا حساس هستند و بهتر است در آپارتمان های گرم و خشک هر روز سطح برگ ها با آب اسپری (ریز) شود.

ـ خاک: مخلوط خاک گلدانی (خاکبرگ، ماسه ، پیت، خاک باغچه) با قابلیت نفوذ خوب (به طور کلی خاک غنی از خاکبرگ و اسیدی را می پسندد.)

ـ تکثیر: تکثیر این گیاه عمدتاً در فصل تابستان صورت می گیرد. مانند دیفن باخیا تکثیر می شود یعنی هم می توان ساقه بدون برگ را به صورت افقی در ماسه کاشت یا قلمه برگدار را کاشت یا از جوانه هایی که از خاک خارج می شوند استفاده کرد. باید دقت کرد که نباید هوا به ریشه برسد، بنابراین خاک اطراف ریشه را کاملاً فشرده می نمایند.

ـ تغییر گلدان: هر سال در فصل بهار گلدان را عوض کنید . نکته: اگر برگ ها خیلی آویزان هستند برگ ها را دسته کنید و چند روز درون روزنامه بپیچید تا برگ ها شکل ایستاده به خود بگیرند .

مشکلات نگهداری گیاه

- برگ ها پژمرده و نوک آنها قهوه ای می شود. علت آن کمی رطوبت هوای اطراف گلدان است.

- برگ ها مجعد و پیچیده می شود و لبه برگ ها قهوه ای می گردد. علت آن سردی بیش از اندازه هوا و کمی رطوبت هوای اطراف گلدان است.

- برگ ها روبه زردی می گذارد و لکه های سفیدی در سطح آن ظاهر می گردد. علت آن هجوم کنه های بسیار ریزی است که در محل دمبرگ و زیر آن وجود دارد. برای جلوگیری از آن باید با مالاتیون دو در هزار یک مرتبه در هفته از اول بهار سمپاشی نمود. همچنین غبار پاشی سطح و زیر برگ ها با آب ولرم باید به طور مرتب انجام گیرد.

تنظیم کننده: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

دیفنباخیا

بگونیا

زیبایی خانه با گیاهان

 

1393/4/11




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی پرورش گیاهان , بانونت. , گلها و گیاهان آپارتمانی , باغبانی در خانه , آگلونما ,


نام شما : ایمیل دوست شما :