به دخت

 




محيط سرسبز بر بيماري هاي جسماني چه تاثيري دارد؟

باغباني‌درماني يکي از روش‌هاي روان‌درماني است...

رنگ‌ها به 2 گروه گرم و سرد تقسيم مي‌شوند. رنگ‌هايي مانند قرمز که در گروه رنگ‌هاي گرم قرار مي‌گيرند، باعث ايجاد هيجان مي‌شوند و اگر بيش از حد در محيط استفاده شوند، مي‌توانند باعث تشديد اضطراب شوند. رنگ‌هايي مانند سبز و آبي در رده رنگ‌هاي سرد و آرام‌بخش هستند. اين رنگ‌ها هم اگر بيش از حد در محيط به کار روند افسردگي را در پي خواهند داشت.

تمام بيماري‌هاي جسماني به نوعي تحت‌تاثير عوامل رواني هم هستند. گاهي برخي بيماري‌هاي جسماني مانند فشار خون، بيماري‌هاي قلبي، مشکلات پوستي و گوارشي مثل زخم معده، متاثر از ناراحتي‌هاي رواني مانند اضطراب و استرس هستند بنابراين هر عاملي که بتواند باعث ايجاد آرامش در روان فرد شود، بر بهبود خيلي از بيماري‌هاي جسماني او هم تاثير دارد. نتايج بسياري از مطالعه‌ها نشان داده است کاهش اضطراب و استرس باعث افزايش قدرت سيستم ايمني بدن در برابر انواع بيماري‌ها از جمله سرطان مي‌شود. ضمن اينکه آرامش رواني مي‌تواند اثربخشي داروهاي مختلف را هم افزايش دهد و باعث بهبود سريع‌تر بيماري شود. به همين دليل مي‌توان به صراحت گفت استفاده از رنگ سبز و حضور در محيط‌هاي سبز علاوه بر ايجاد آرامش رواني، تاثير بسيار مثبتي بر شرايط جسماني افراد هم خواهد داشت. همه ما مي‌دانيم گياهان مي‌توانند با فتوسنتز، ميزان اکسيژن محيط را افزايش و دماي هوا را کاهش دهند بنابراين وجود گل و گلدان در خانه علاوه بر زيبايي، باعث تلطيف هواي خانه و ايجاد آرامش بيشتر تک‌تک اعضاي خانواده مي‌شود. از سوي ديگر آثار مثبت رواني قرار گرفتن در محيط‌ سبز و نگهداري از گياهان مختلف نيز به اثبات رسيده است.

نوعي روش درماني به نام «باغباني‌درماني» در رشته‌ «روان‌شناسي حفاظت از محيط‌زيست» وجود دارد. دانشجويان اين رشته، چرايي و چگونگي حفاظت از محيط‌زيست را مي‌آموزند و يکي از آموزش‌هايي که مي‌بينند «باغباني‌درماني» است که در آن آثار رواني گل و گياه بر افراد مختلف بررسي و رسيدگي به گياهان به‌عنوان يک تفريح، سرگرمي يا حتي کاردرماني محسوب مي‌شود. رسيدگي به گياهان، آب دادن به آنها يا حتي آواز خواندن برايشان تاثير مثبتي بر روان تمام افراد بيمار و حتي سالم دارد.

براساس نتايج تحقيقاتي که در کشورهاي اروپايي مانند نروژ انجام شده، وجود گل و گياه در محيط‌هاي آپارتماني باعث پايين آمدن فشار خون، کاهش ضربان قلب و کم شدن اضطراب و نگراني‌ افراد ساکن در آن مي‌شود و مي‌تواند آرامش را براي خانواده در پي داشته باشد. علاوه بر اين گياهان و فضاي سبز توجه و قدرت تمرکز فرد را بالا مي‌برند. نتايج تحقيقي که در چند مدرسه و خوابگاه انجام شد، نشان داد دانش‌آموزان و دانشجوياني که پنجره کلاس‌ها و اتاق‌هاي آنها به سمت حياط و فضاي سبز باز مي‌شد، توجه و تمرکز بيشتري روي درس‌هايشان داشتند و استرس، اضطراب و نگراني نيز در آنها بسيار پايين بود. البته شرايط آرام‌بخش در صورت نگهداري از گياهان طبيعي ايجاد مي‌شود نه گل و گياهان مصنوعي.

در حال حاضر در ساختمان مرکزي متروي تهران و برخي از ايستگاه‌ها که اکسيژن و نور کافي وجود ندارد، تعدادي گياه که به نور زيادي نياز ندارند، قرار داده‌اند تا با فتوسنتز، باعث تلطيف فضاي مترو شوند. اين کار تا حد زيادي باعث کاهش استرس کارمندان مترو و افزايش تمرکز، توجه و آرامش آنها شده است.

 

1393/3/12

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :