به دخت

 




ما برای وصل کردن آمدیم!

یا چه کار کنیم که برق قطع نشود؟

خیلی از ما در طول روز و ماه و سال مدام می شنویم که باید در مصرف انرژی، به خصوص برق، صرفه جویی کنیم و فکر می کنیم که این صرفه جویی در مصرف برق باید خیلی مشخص و کار سختی باشد اما گاهی نمی دانیم نکته های بسیار کوچک و پیش پا افتاده ای هم هستند که رعایت آنها هزینه برق را تا حد زیادی پایین می آورد.

نکته هایی که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. وسایل برقی مثل تلویزیون یا رایانه را در حالت انتظار یا استند بای قرار ندهید و آنها را با کلید اصلی شان کاملاً خاموش کنید.
  2. دوشاخه وسایلی مانند دستگاه های DVD،CD یا گیرنده های دیجیتال که دکمه خاموش و روشن ندارند را از پریز برق بکشید تا از حالت استندبای خارج شوند.
  3. بعد از شارژ تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت یا هر وسیله برقی دیگر حتماً دوشاخه آنها را از پریز خارج کنید.
  4. اگر زیاد از شارژرهای مختلف استفاده می کنید و حوسله کشیدن مداوم آنها از برق را ندارید، می توانید یک سه راهی برق تهیه کنید شارژرها را داخل پریزهای سه راهی بزنید و پس از اتمام کارتان فقط دکمه سه راهی را خاموش و روشن کنید (البته این روزها صفحه پریزهایی با قابلیت اتصال10-3 دوشاخه برق هم در بازار وجود دارد. (
  5. به محض ترک هر یک از اتاق ها یا آشپزخانه چراغ آن را خاموش کنید.
  6. از لامپ های کم مصرف و LED به جای لامپ های رشته ای استفاده کنید.
  7. لوازم برقی کم مصرف با برچسب انرژی A, A+, A++ بخرید؛ هرچه درجه برچسب انرژی وسیله برقی به A نزدیکتر باشدکم مصرف تر است.
  8. در روز پرده ها را کنار بزنید تا به جای روشن کردن چراغ از نور طبیعی خورشید استفاده کنید.
  9. برای راه پله ها، کلیدهای زمان دار تهیه کنید تا اگر فراموش کردید چراغ راه پله ها را خاموش کنید، پس از چند دقیقه خودبخود خاموش شود.
  10. بهتر است زمان خاموش شدن کلیدهای زمان دار راه پله ها را روی 2 دقیقه تنظیم کنید تا صرفه جویی بیشتری در مصرف برق بشود.
  11. باز و بسته کردن مداوم در یخچال، بار بیشتری به موتور آن وارد می کند و مصرف برقش را بالا می برد. دفعات باز و بسته کردن در یخچال و مدت زمان باز نگه داشتن در آن را کوتاه کنید.
  12. اگر برخی از اعضای خانواده مجبور هستند شب ها کار کنند یا درس بخوانند، بهتر است در یک اتاق مشترک کارشان را انجام دهند تا مجبور به روشن گذاشتن چراغ های اضافی نباشند.
  13. اگر کارهایی از قبیل اسکن، پرینت و کپی گرفتن را در خانه انجام می دهید بهتر است به جای چند وسیله یک وسیله چند کاره که همه این کارها را انجام می دهد تهیه کنید.
  14. معمولاً تمام اشپزخانه ها پنجره ای رو به فضای باز دارند؛ برای صرفه جویی بیشتر در مصرف برق، بهتر است هنگام پخت و پز به جای روشن کردن هود پنجره را باز بگذارید.
  15. در صورت امکان، از تلفن های معمولی به جای تلفن بی سیم استفاده کنید. استفاده از تلفن بی سیم به معنای بالا رفتن میزان مصرف برق خانگی است.
  16. در ساعات اوج مصرف برق، از وسایل پر مصرفی مانند اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی استفاده نکنید.
  17. روشن کردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتوکشی و جاروی خانه را در ساعت های ابتدایی روز انجام دهید.
  18. در روزهای گرم و پر مصرف از خیر روشن کردن چراغ خواب در طول شب بگذرید.
  19. در صورت امکان چراغ جلوی منزل که بالای درب خروجی نصب می شود را در طول شب روشن نگذارید. اگر مجبور به انجام این کار هستید از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.
  20. قبل از پر شدن کامل ماشین لباسشویی و ظرفشویی، آنها را روشن نکنید تا در مصرف آب و برق صرفه جویی کرده باشید.
  21. شستن لباس ها و ظرفها با آب خنک تر، باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی می شود.به طور مثال اگر آبگرمکن شما با برق هم کار می کند برای گرم شدن آب انرژی برق هم استفاده می شود و یا در صورت شستن لباس ها با آب گرم و ایجاد چروک روی آنها هنگام اتوکشی مدت زمان بیشتری برای باز کردن چروک لباس ها نیاز است.
  22. درفصل گرما در روزهایی که هوا خنک تر است و باد می وزد به جای روشن کردن کولر یا سایر خنک کننده ها ی برقی، پنجره ها را باز بگذارید.
  23. وقتی قصد خرید بخاری یا کولر برای منزلتان دارید، حتماً به مساحت خانه خود توجه داشته باشید. بزرگ و پر قدرت بودن یک وسیله همیشه نشانه برتر بودن آن نیست چون ممکن است علاوه بر اتلاف انرژی سرو صدای زیاذی هم ایجاد کند.
  24. فیلتر سیستم های تهویه منزلتان را ماهی یک بار تمیز و هر 3 ماه یک بار آنها را تعویض کنید. استفاده از وسایل برقی یا گاز سوز فرسوده که بیش از 15 سال عمر دارند، انرژی زیادی را هدر می دهد.
  25. تا می توانید به جای استفاده از وسایل برقی، از انواع مکانیکی کمک بگیرید؛ مثلا از رنده دستی به جای رنده برقی، از گوشتکوب دستی به جای گوشتکوب برقی، از چاقو به جای خرد کن و از دربازکن دستی به جای دربازکن های برقی استفاده کنید.

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

مصرف بهینه آب

مصرف بهینه آب بخش دوم

18 نکته در مورد استفاده از یخچال و فریزر

استفاده منطقی از ماشین لباسشویی

صرفه جویی در مصرف انرژی خوراک پز

انواع جدید دستگاه های پخت و پز

کدام یک از وسایل پخت و پز بهینه تر هستند؟

روشی بهینه برای مصرف کولرهای آبی

 

1393/2/27

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی هنر مصرف بهینه , بانونت. , صرفه جویی , صرفه جویی در مصرف انرژی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :