به دخت

 




نکات خریدارانه توت فرنگی

نکته مهم در هنگام خرید این میوه آن است که توت فرنگی ‌ها سفت، قرمز تیره و براق باشند و کلاهک سبزش کنده نشده باشد.به علاوه، لکه ‌های زرد و سبز بر روی آن ها دیده نشود، زیرا در چنین حالتی نه تنها ارزش تغذیه ‌ای ندارند، بلکه ترش مزه نیز هستند.

برای شستن توت فرنگی ها، آن ها را در ظرف گودی ریخته و پُر از آب کنید، طوری که روی آن آب سرد جریان داشته باشد (به مدت دو تا سه دقیقه). بعد آنها را در آبکش بریزید تا آبشان برود.

تنها فریز کردن توت فرنگی است که می ‌تواند تا حدودی ویتامین C (حساس‌ ترین جزء تشکیل‌دهنده این میوه) موجود در آن را حفظ کند، زیرا در غیر این صورت، یعنی در حین تهیه مربا یا کنسرو آن(برای جلوگیری از تغییر رنگ این میوه در حین پخت به آن کمی ‌آب ‌لیمو اضافه کنید) و یا حتی خشک کردن این میوه بسیاری از ویتامین ‌های آن از بین خواهند رفت و تنها فیبر و املاح در آن باقی خواهد ماند؛ آن هم به مقدار جزیی.

حتی آنتوسیانیدین (یا خاصیت آنتی‌اکسیدانی) که در این میوه وجود دارد، در آب قابل حل است و در انواع محصولات فرآیند شده این میوه از بین خواهد رفت، مگر این که این میوه به صورت تازه یا فریز شده میل شود.

پس می ‌توان این طور نتیجه گرفت که توت فرنگی فریز شده، در مقایسه با توت فرنگی‌ خشک و یا کنسرو شده (در کمپوت توت فرنگی) ارزش تغذیه ‌ای بیشتری دارد.

نکته­ ای باریکتر از مو

استفاده از سموم دفع آفات گیاهی از جمله قارچ کش ها از مواردی است که در پرورش محصولات کشاورزی کاربرد دارد. توت فرنگی هعم از این قاعده مستثنا نیست. متأسفانه در سالهای گذشته با مواردی از مصرف بی رویه سموم آفت کش مواجع بوده ایم. اگر چه این سموم با گذشت مدت زمان خاص از بین می روند اما از آنجا که مدت نگهداری توت فرنگی زیاد نیست نمی توان از تجزیه کامل این مواد مطمئن شد. به همین دلیل در سال های گذشته توصیه شده است که این محصولات را از فروشگاه ها و یا مناطقی تهیه کنیم که در مورد رعایت این موازین در آنها اطمینان بیشتری داریم. البته این مشکلی است که در سایر کشورها هم وجود دارد اما متخصصین توصیه می کنند که در صورت دسترسی از انواع ارگانیک و طبیعی( یعنی پرورش بدون کود شیمیایی و استفاده از آفت کش های بیولوژیک مانند کفشدوزک ها) از این مواد غذایی استفاده کنیم. عده ای از متخصصین با اشاره به ارزش وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدانها در این میوه ها امیدوارند که فایده مصرف آنها بر مضرات ناشی از مصرف بی رویه سموم پیشی بگیرد. با این همه توجه به ارزش تغذیه ای اثبات شده این میوه و وجود مواد مغذی مناسب آن ، توصیه کنیم این میوه بهاری را درحد متعادل استفاده کنید.

تنظیم کننده: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

کاشت توت فرنگی

شست و شوی میوه ها چرا؟چقدر؟چگونه؟

نحوه خرید ونگهداری به

ویژگی یک انبه خوب چیست؟

 

1393/2/27

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بانونت. , : دانستنیهایی از توت فرنگی , طریقه شستشو و نگهداری توت فرنگی , توت فرنگی و خواص آن ,


نام شما : ایمیل دوست شما :