به دخت

 




زندگی آسان می‌شود

افرادی زیادی از کاه، کوه می‌سازند و شکست‌های خیلی کوچک را فاجعه‌ تلقی می‌کنند...

هر انسانی به طور طبیعی در زندگی خود با مشکلات گوناگونی روبرو است. اما بعضی از مشکلات ما از ذهن خودمان ناشی می‌شود. این مشکلات زاییده‌ی اتفاقات، بدشانسی یا بقیه‌ی آدم‌ها نیستند، ما با عادات بد ذهنی خودمان آن‌ها را به وجود می‌آوریم.

آنچه قصد داریم در این مطلب بیان کنیم چند توصیه کاربردی برای رهایی از مشکلاتی است که ممکن است ذهن ما را درگیر خود کرده باشد.

توصیه می‌شود:
- زود نتیجه گیری نکنید
این عادت مشکلات انسان‌ها را به دو طریق بیشتر می‌کند. اول این که فکر می‌کنند، می‌دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد به همین دلیل دیگر توجه نمی‌کنند و طبق فرضیات خودشان رفتار می‌کنند. آدم‌ها فکر می‌کنند پیش گو هستند اما بیشتر چیزهایی را که تصور می‌کنند، اشتباه است. همین باعث می‌شود اعمالی را که انجام می‌دهند هم اشتباه باشد. جنبه‌ی دوم این عادت این است که سعی می‌کنند فکر دیگران را بخوانند و تصور می‌کنند می‌دانند چرا مردم فلان کار را انجام می‌دهند. این هم غلط است. بیشتر روابط به دلیل این عادت اشتباه نابود می‌شود.

- شلوغش نکنید
 افرادی زیادی از کاه، کوه می‌سازند و شکست‌های خیلی کوچک را فاجعه‌هایی تلقی می‌کنند که زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد. این عادت، اضطراب و فشار روانی انسان‌ها را بیشتر می‌کند. اما چرا مردم این کار را می‌کنند؟ کسی چه می‌داند. شاید به دلیل این که خودشان را مهم‌تر جلوه دهند. دلیل آن هر چه که باشد، به همان اندازه که مخرب است، احمقانه هم هست.

- قانون سازی نکنید
 بخش زیادی از «بایدها»یی که دنبال خودتان می کشانید واقعاً لازم نیستند. تنها کاری که برایتان می‌کنند این است که احساس اضطراب، نگرانی و عذاب وجدان بیشتری به شما دهند.
از برچسب زدن به دیگران و الگوسازی از آدم‌ها و موقعیت‌ها خودداری کنید.

کلماتی که استفاده می‌کنید، زندگی شما را تغییر می‌دهد. داشتن زبانی منفی و انتقادی، همان ذهنیت را برایتان ایجاد می‌کند. این کار بی هیچ دلیلی ذهن و فکر شما را محدود می‌کند. پس چرا باید این کار را بکنید؟ به کسی برچسب نزنید.

 

 

- ایده آل گرا نباشید
 زندگی همه چیز یا هیچ چیز نیست. خیلی وقت‌ها، خوب به تنهایی کافی است. اگر دنبال کار ایده آل باشید، همیشه بی کار خواهید ماند. چنان چه دنبال بهترین و ایده آل تر ین ازدواج باشید همیشه تنها خواهید بود. ایده آل گرایی یک بیماری ذهنی است که تمام لذت‌ها و زندگی شما را نابود می‌کند.

- تعمیم ندهید
 یک یا دو شکست نشانه‌ی شکست همیشگی نیست. یک موفقیت تصادفی، شما را نابغه نمی‌کند. یک اتفاق «خوب یا بد» و حتی دو یا سه اتفاق، نشانه‌ی یک چیز خاص نیست. معمولاً همه چیز همانی است که هست نه بیشتر از آن.

- اجازه ندهید زندگی ناراحتتان کند
تمرین کنید خوش بین باشید. اگر در زندگی‌تان انتظار اتفاقات بد را دارید، مطمئن باشید برایتان اتفاق می‌افتد. طرز فکر منفی مثل این است که از عدسی‌های کثیف به دنیا نگاه کنید. مطمئن باشید اگر به دنبال نشان‌های اتفاقات خوب باشید، حتماً برایتان اتفاق می‌افتد.



 


منبع: مجله پیام زن/ شماره 228

 

1393/2/16




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :